۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۴۸۴۴۹۷
حماس:

برگزاری انتخابات در کرانه غربی شکاف داخلی را بیشتر می‎کند

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تصمیم نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله مبنی بر برگزاری انتخابات شهرداری ها فقط در کرانه باختری را عامل تشدید شکاف داخلی دانست.
حماس

به گزارش خبرگزاری رسا، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تصمیم دولت رامی حمدالله نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله مبنی بر برگزاری انتخابات شهرداری ها فقط در کرانه باختری و مستثنی کردن نوار غزه از این انتخابات را عامل تشدید شکاف داخلی دانست.

عبداللطیف قانوع سخنگوی رسمی حماس اظهار داشت که این تصمیم بر اساس میل و خواسته های جنبش فتح اتخاذ شده و باعث تشدید شکاف داخلی و نابودی فرآیند دموکراتیک و مشارکت سیاسی می شود.

قانوع در گفت وگوی ویژه با مرکز اطلاع رسانی فلسطین خاطر نشان کرد که تصمیم دولت حمد الله اقدامی در راستای دامن زدن به سیاست تحمیل واقعیت های موجود و پیچیده تر کردن اوضاع فلسطین است و حماس خواهان برگزاری انتخابات آزاد و سالم به دور از تعقیب و بازداشت های امنیتی اعضای خود در کرانه باختری است.

وی با تاکید بر اینکه تصمیمات دولت رام الله در مرحله قبل از برگزاری انتخابات شهرداری ها طی ماه های گذشته باعث شکست انتخابات شد و همه طرف ها باید به توافقات صورت گرفته میان گروه های فلسطینی و کمسیون مرکزی انتخابات پایبند باشند و بدانند که «مشارکت در انتخابات بدون مشارکت ملی و اجماع ملی سخت است.»

قانوع تصریح کرد که هدف از اقدامات سرویس های امنیتی در کرانه باختری و اعمال سیطره امنیتی شدید و نیز بازداشت سیاسی اعضای حماس، به شکست کشاندن فرآیند دموکراسی در فلسطین بود.

وی افزود: همچنین تصمیمات محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره تشکیل دادگاه ویژه مسائل انتخاباتی باعث منحرف شدن روند قانونی سالم فرآیند انتخاباتی از مسیر خود شد.

تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله در جریان نشست دیروز (سه شنبه) خود، تصمیم به برگزاری انتخابات شهرداری ها تنها در کرانه باختری و مستثنی کردن نوار غزه از این انتخابات گرفت. دولت رامی حمد الله تاریخ 13/5/2017 (23 خرداد) را به عنوان موعد برگزاری انتخابات یک روزه در کرانه باختری و تعویق برگزاری این انتخابات در نوار غزه به خاطر مخالفت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و دیگر گروه های فلسطینی با برگزاری انتخابات در این منطقه تعیین کرد.

جنبش حماس قبلا خواستار تحقق 3 شرط برای تضمین فرآیند برگزاری انتخابات شهرداری های فلسطین به صورت دموکراتیک شده بود که عبارت بودند از: «لغو تمامی تصمیمات اخیر مرتبط با انتخابات، پایبندی به قانون انتخابات شهرداری ها که طرف های فلسطینی در سال 2005 با آن موافقت کرده بودند و لغو 'سیطره امنیتی' علیه اعضا و رهبران خود در کرانه باختری.»/980/ب102/د

ارسال نظرات