۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۴۸۵۳۰۱
وزیر سیاست ملی داغستان:

براي مقابله با افراط‌گرايي نيازمند تجربيات ايران هستيم

تاتیانا گامالی در ديدار رايزن فرهنگي ايران در روسيه با اشاره به اينكه افراط‌گرایی در جمهوري داغستان در حال رشد است، تأكيد كرد: آماده هستيم تا در راه مقابله با افراط‌گرايي از تجارب ایران استفاده كنیم.
داعستان

به گزارش خبرگزاری رسا، رضا ملکی، رایزن فرهنگی ایران در روسیه با هدف توسعه همکاری‌های فرهنگی و هنری با جمهوری داغستان در صدر هیأتی وارد ماخاچ‌قلعه مرکز این جمهوری شد. ملكي در نخستين گام در اين سفر با تاتیانا گامالی، وزیر سیاست ملی جمهوری داغستان ديدار و گفت‌وگو كرد.

وی در این دیدار ضمن اشاره به پیشینه روابط فرهنگی ایران با جمهوری داغستان، با توجه به قرابت و تنوع قومی و مذهبی در این جمهوری و تجارب ارزنده ایران در این زمینه، ضرورت توسعه همکاری‌های فرهنگی و استفاده بهینه از ظرفیت ایران و داغستان را مورد تأکید قرار داد.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه سخنان خود داغستان را به عنوان یک نمایشگاه اقوام و ادیان نه تنها در روسیه بلکه در سطح بین‌الملل معرفی كرد و یکی از راه‌های برون‌رفت از تفرقه‌انگیزی و افراطی‌گرایی را معرفی صحیح ارزش‌ها و میراث و مفاخر اصیل و سنتی ملت‌ها به نسل جوان دانست و به تجارب ارزنده ایران در این زمینه اشاره كرد.

وي همچنين ترجمه آثار و برگزاری گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و داغستان را بستر خوبی برای تبادل این تجارب معرفی کرد.

رایزن فرهنگی ایران در ادامه اين ديدار با اشاره به ضرورت پایداری و استمرار همکاری میان داغستان و ایران در زمینه‌های مختلف، ایجاد یک ساختار بومی و مورد حمایت دستگاه ریاست جمهوری داغستان را مورد تأکید قرار داد و برای این منظور پیشنهاد کرد؛ انجمن دوستی روسیه و ایران در داغستان، در چارچوب قوانین و مقررات روسیه تشکیل شود.

تاتیانا گامالی، وزیر سیاست ملی داغستان نیز در سخنان خود در اين ديدار به همکاری خوب ایران و داغستان در زمینه‌های مختلف از جمله تبادل اسناد همکاری با استان‌های مازندران و گیلان و همکاری‌های علمی و فرهنگی از جمله برگزاری روزهای ایران در سال 2013 اشاره كرد.

وي سپس داغستان را به عنوان شاخص تنوع قومی و دینی در روسیه معرفی و به زندگی مسالمت‌آمیز ادیان و اقوام در کنار یکدیگر را در قرن‌های متمادی اشاره كرد و گفت: افراط‌گرایی و گروه‌های رادیکال در این منطقه در حال رشد است و با حمایت و تأکید ريیس جمهور داغستان، توانسته‌ایم تا حدودی با اقدامات آنها مقابله کنیم؛ اما راهکار فرهنگی در قبال آنها بسیار مؤثرتر خواهد بود.

وزیر سیاست ملی داغستان در ادامه تأكيد كرد: در اين راه آمادگی داریم تا از تجارب جمهوری اسلامی ایران استفاده كنیم.

وي در پايان از پيشنهاد تشکیل انجمن دوستی روسیه و ایران در داغستان، استقبال کرد.

به نوشته سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزن فرهنگی ايران در روسيه به منظور توسعه همکاری‌های فرهنگی با جمهوری داغستان روسیه، در سفر به اين جمهوري با مقامات داغستان از جمله وزیر سیاست ملی، ريیس مرکز علمی داغستان وابسته به آکادمی علوم روسیه، ريیس دانشگاه دولتی ماخاچ‌قلعه و ريیس کمیته امور دینی داغستان دیدار و گفت و گو كرد.

جمهوری داغستان واقع در منطقه قفقاز شمالی و کرانه دریای خزر با اکثریت مردم مسلمان، دارای پیوندها و اشتراکات تاریخی، فرهنگی و قومی با ایران است که در دهه گذشته با مسأله گسترش نفوذ جریان‌های افراطی به ویژه در میان جوانان مواجه بوده است./982/ب103/د

ارسال نظرات