۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۴۸۵۸۷۷

گردآوری خاطرات فرمانده ارتش بوسنی از جنگ سارایوو، در یک اثر

انتشارات سوره مهر، کتاب «101 خاطره جنگی سال 2009- سارایوو»، خاطرات فرمانده ارتش دولت بوسنی در سال‌های جنگ را منتشر کرد.
محمد باقر پی‌پل‌زاده

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سوره مهر، «101 خاطره جنگی سال 2009- سارایوو» عنوان کتابی است که  خاطرات ژنرال «راسم دلیچ»، فرمانده ارتش دولت بوسنی در سال‌های جنگ ارا در بردارد. محمد باقر پی‌پل‌زاده این اثر را ترجمه و سوره مهر آن را منتشر ساخته است.

پی‌پل‌زاده درباره این کتاب اظهار داشت: «ژنرال دلیچ» در این کتاب خاطرات خود از صحنه‌های نبرد و ملاقات‌های خود از مناطق جنگی در بوسنی و هرزگوین را بازگو کرده است، خاطراتی که صرفاً به مشاهدات خود او محدود نمی‌شوند، بلکه به بازگویی خاطرات از زبان دیگر هم‌رزمان نیز می‌پردازد.

وی ادامه داد: «راسم دلیچ» فرمانده ارتش دولت بوسنی در سال‌های جنگ بود و این کتاب را از زبان بوسنیایی به فارسی بازگردانده‌ام. خاطرات این کتاب از محدوده سال‌های 1992(فروپاشی یوگوسلاوی سابق و آغاز درگیری‌ها در بوسنی و هرزگوین) شروع می‌شود و تا پایان جنگ در سال 1995 ادامه پیدا می‌کند.

پی پل‌زاده درباره مشخصات ناشر این اثر گفت: این کتاب به همت انجمن دفاع از دستاوردهای جنگ بوسنی در سال 2009 منتشر شده است. در این انجمن عده‌ای از ژنرال‌ها و بزرگان جنگ بوسنی گرد آمده‌اند و به انتشار کتاب‌های خاطرات کهنه سربازان جنگی اقدام می‌کنند. آقای «دلیچ» هم خود عضو این انجمن بود و سفری هم به ایران داشت.

این مترجم درباره سفر دیلیچ و دیگر ارتشیان بوسنی به ایران گفت:‌ بعد از پایان جنگ بوسنی، آقای دلیچ به همراه گروهی به ایران سفر کرد و در ایران نزد آقای سرهنگی و دیگر افراد فعال در دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری گفت‌وگوهایی انجام دادند و پس از آن بود که به جمع‌آوری و انتشار خاطرات سربازان خود پرداختند. این افراد نزد آقای سرهنگی ثبت خاطرات شفاهی را آموختند و دفتر مشابهی را برای خود در بوسنی به وجود آوردند.

لازم به ذکر است، در این اثر نویسنده بخشی از کتاب خود را به ایران و حمایت‌های بشر دوستانه ایران از مسلمانان بوسنی اختصاص داده است. نویسنده در این فصل به تأثیرات و نقش ایران در جنگ بوسنی به صورت مستند پرداخته است.

یکی دیگر از بخش‌های کتاب به روایت خاطرات دلیچ از سفرش به ایران، دیدار با رئیس جمهور وقت (آقای هاشمی رفسنجانی) و کمک‌های نظامی ایران به بوسنی اختصاص دارد.

از دیگر بخش‌های خواندنی این کتاب به روایت خاطره‌ای از راوی (ژنرال دلیچ) درباره دیدارش با رهبر معظم انقلاب اختصاص یافته است. وی این دیدار فراموش‌نشدنی را چنین روایت می‌کند: «البته ما انتظار نداشتیم شخص اول جمهوری اسلامی ایران ما را به حضور بپذیرد. اما یک شب که هنوز در تهران بودیم، به ما خبر دادند نماز مغرب را به امامت آیت‌الله خامنه‌ای و پشت سر ایشان اقامه خواهیم کرد. این خبر ما را غافلگیر و شگفت‌زده کرد. به اعتقاد مقام‌های ایرانی، حضور ما در کنار رهبر انقلاب اسلامی آن هم در مراسم اقامهٔ نماز مغرب فرصتی طلایی بود؛ زیرا خیلی از مقام‌های ایرانی این توفیق را نداشتند که با ایشان ملاقات کنند.

ما بوشیناک‌ها اهل سنتیم. در حالی که ایرانی‌ها شیعه‌اند و من می‌دانستم تفاوت‌هایی در اقامهٔ نماز اهل سنت و شیعه وجود دارد. هنگامی که به اقامتگاه آیت‌الله خامنه‌ای رسیدیم، با اقدامات شدید امنیتی و بازرسی بدنی مواجه شدیم. میزبانان به ما گفتند: برای حفاظت از جان رهبر انقلاب این تدابیر ضروری است؛ زیرا ایشان یک بار مورد سوءقصد قرار گرفته و جراحاتی برداشته بود. من یک عکس هنری به عنوان هدیه برای رهبر انقلاب تهیه کرده بودم، که آن عکس هنری هم که به صورت قاب عکس بود، کنترل شد.

پس از بازرسی کامل وارد اقامتگاه معظم‌له شدیم و نماز مغرب را به امامت ایشان اقامه کردیم و من دقیقاً پشت سر ایشان بودم. در مذهب ما در صورتی که امام جماعت به دلایلی نتواند نماز را تا پایان ادامه بدهد، فردی که پشت سر اوست نماز را ادامه خواهد داد. بنابراین، حضور من پشت سر رهبریِ انقلاب برایم افتخار بزرگی بود که هیچ‌گاه آن را فراموش نمی‌کنم.

خدا را شاکرم که نماز مغرب را پشت سر رهبر انقلاب اقامه کردم و این افتخار را نصیبم کرد. جالب اینکه ما به روش اهل سنت نماز خواندیم و میزبانان به روش مذهب شیعه. در حالی که هدف و دینمان یکسان بود و خدای متعال را عبادت می‌کردیم.

بعد از نماز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رو به ما کرد و من به ایشان سلام کردم و به نام ملت بوسنی و هرزگوین از توجه ایشان به مسئلهٔ جنگ بوسنی و دفاع شرافتمندانهٔ مسلمانان بوسنی تقدیر و تشکر کردم. سپس قاب عکس هنری را که عکس مسجد بگووا در سارایوو بود، تقدیم معظم‌له کردم.

رهبر انقلاب هم از من تشکر کردند و گفتند: «در سال 1990 در مسجد بگووا حضور داشتم و پس از اقامهٔ نماز جمعه برای نمازگزاران سخنرانی کردم و به بوشیناک‌ها گفتم که بوسنی در آینده شاهد امتحان سختی خواهد بود. و البته از این امتحان با سربلندی بیرون خواهد آمد.»

انتشارات سوره مهر کتاب «101 خاطره جنگی سال 2009- سارایوو» را در قطع رقعی و با شمارگان 2500 نسخه منتشر کرده است./998/د102/ش

ارسال نظرات