۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۴۸۶۰۵۷
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ مطرح کرد؛

نگاه متفاوت اسلام و اومانیسم به «کمال انسان»

حجت‌الاسلام مبینی با بیان این که تعریف معتزلی از انسان با اومانیسم همخوانی دارد، گفت: در نگاه تشیع کمال انسان در فنای در خدا بودن است در حالی که در اومانیسم این پذیرفتنی نیست.
محمدعلی مبینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدعلی مبینی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز در نشست علمی «بررسی نسبت اومانیسم با دین» که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن برگزار شد، اظهار داشت: رد صریح و کلی اومانیسم نمی‌تواند گزینه مناسبی در جهان امروز باشد.

وی افزود: در اسلام برای انسان دو نوع رفتار تعریف شده است که یکی در برخورد با دیگر مخلوقات و دیگری در برخورد با خدا است؛ اگر چه که اسلام انسان را سرور دیگر مخلوقات می‌داند اما از طرف دیگر انسان در برابر خدا ضعیف و ذلیل و عبد و جاهل است و این با مبانی اومانیستی خوانایی ندارد.

حجت‌الاسلام مبینی با بیان این که جبرگرایان و معتزلیان و امرٌ بین الامری ها در اسلام تعابیر مختلف از انسان را ارائه کرده‌اند، اظهار داشت: نمی‌توان گفت که اسلام یک دیدگاه واحد نسبت به انسان دارد زیرا جبرگرایان انسان را هیچ کاره می‌دانند و در طرف دیگر معتزلیان انسان را همه کاره می‌دانند ولی دیدگاه شیعیان متفاوت است و علاوه بر قدرت خدا برای انسان هم اختیار قائل است که نسبت‌های متفاوتی با اومانیسم را در بر می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در نگاه امرٌبین الامری انسان نسبت به مخلوقات جانشین خدا در زمین است و می‌تواند در زمین خدایی کند ولی نسبت به خدا اصلاً خدایی کردن انسان معنا ندارد و در این جا انسان ذلیل است و جاهل است و مملوک است و عبد است و فروتن است و روح اومانیست با این بخش از دین در تضاد است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز داشت: در نگاه اومانیستی جنبه‌هایی از دین که با عقل انسان ناسازگار است و دستور به اطاعت از خدا داده شده است از قبیل قربانی کردن حضرت اسماعیل و جریان مادر حضرت موسی(ع) و فرعون قابل توجیه نیست و باید دید که خضوع در برابر خدا با روح اومانیسم می‌سازد یا خیر.

وی تصریح کرد: در دین خود را ندیدن و فانی در برابر خدا شدن کمال است در حالی که در اومانیسم خودبینی و توجه به خود اصل قرار می‌گیرد، بنابراین این بخش از دین با اومانیسم قابل جمع نیست و نمی‌شود بخشی از دین را کنار بگذاریم./843/پ203س

 

ارسال نظرات