۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۴۸۷۸۴۱

عربستان و اعتراف به شکست در جنگ یمن

عربستان تلاش فراوانی کرد تا پای سایر کشورها از جمله هم پیمانان عرب منطقه‌ای خود را به میدان یمن باز کند تا بتواند بخشی از بار سنگین جنگ را بر دوش آنها بگذارد.
یمن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، جنگ عربستان علیه یمن در برهه‌ای آغاز شد که این کشور از توان اقتصادی و ثبات سیاسی و اجتماعی نسبی برخوردار بود. اما عدم افزایش قیمت نفت و طولانی شدن جنگ از سویی و عدم همراهی سایر کشورها مثل امارات و مصر با ریاض در این جنگ، همچنین اختلافات داخلی خاندان سلطنتی، رفته رفته عربستان را در موضع ضعف قرار داده است. 

این کشور در اوایل حمله خود به یمن تلاش فراوانی کرد تا پای سایر کشورها از جمله هم پیمانان عرب منطقه‌ای خود را به میدان یمن باز کند تا بتواند بخشی از بار سنگین جنگ را بر دوش آنها بگذارد. فرسایشی بودن جنگ، وادادگی جبهه سعودی را بیش از پیش  نمایان ساخت تا جایی که وبگاه انگلیسی "میدل ایست آی" با افشای خبر واگذاری دفاع از مرزهای جنوبی عربستان به نیروهای پاکستانی، تاکید کرد که یک تیپ از نیروهای پاکستانی برای دفاع از مرزهای عربستان در برابر نیروهای یمنی، در جنوب این کشور مستقر شده است اگرچه این خبر از سوی وزیر دفاع پاکستان تکذیب شده، اما برفرض درست بودن این ادعا، نتایج مهمی را می توان از چنین رویکردی استنباط کرد:

نخست؛ توسل به نیروهای نظامی سایر کشورها از روی استیصال، هر چند به خودی خود از مولفه های ضعف و از هم گسیختگی اقتدار یک کشور حکایت دارد اما مهم تر از آن بیانگر حذف تدریجی یکی از بازیگران موثر از فرآیند تاثیرگذاری بر معادلات منطقه‌ای است که در گذشته با اتکا بر مقوله اقتصادی درصدد چالش های جدی برای رقبای خود از جمله ایران بود.

دوم؛عربستان بنابر روابط گسترده ای که با نواز شریف نخست وزیر پاکستان دارد که دلیل اصلی آن نیز سکونت نواز شریف در عربستان به مدت چند سال بعد از تبعید توسط ژنرال پرویز مشرف بود، به دنبال باج خواهی از اسلام آباد آن هم در مقطع فعلی است.

سوم؛ پاکستان که همواره از ورود به ائتلاف عربستان با برخی کشورهای عربی خودداری کرده است، شرایط کنونی را برای درگیر کردن خود در جنگی جدید مناسب نمی بیند. پاکستان بنابر تهدیداتی که امروزه همچون طالبان و برخی گروه های تروریستی در داخل کشوربا آن درگیر است، ترجیح می دهد که توان نظامی خود را در امور داخلی صرف کند.

چهارم؛ واگذاری حراست از مرزهای جنوبی عربستان به نیروهای خارجی در جنگ با گروه های یمنی را می‌توان به نوعی اعتراف محترمانه به ضعف و شکست از سوی عربستان تلقی کرد. ائتلاف عربستان علیه یمن نه تنها تاکنون موثر واقع نشده،بلکه یک نوع  انشقاق و چنددستگی را در میان کشورهای عضو به وجود آورده است. عربستان از همان ابتدای تشکیل ائتلاف به اصطلاح طوفان قاطع! مترصد مشارکت پاکستان در این ائتلاف بود. دلیل اصلی نیز در تجربه جنگی ارتش این کشور در مناطق کوهستانی است. ارتش پاکستان با توجه به درگیری های متعدد با طالبان در مناطق شمالی این کشور تجربه جنگ در مناطق کوهستانی را دارد. با توجه به کوهستانی بودن مناطق شمالی یمن که در مرز با عربستان قرار دارد، ارتش سعودی توان مقابله با نیروهای انصارالله در این منطقه را  ندارد و تنها راه حل موجود را متوسل شدن به کشورهایی همچون پاکستان می داند.

طنین می‌نویسد: در مجموع می توان گفت که عربستان به دنبال وارد کردن پاکستان به جنگ علیه یمن است. پاکستان نیز با توجه به مسایل داخلی و منطقه ای بعید به نظر می رسد وارد پازل ریاض برای ورود به عرصه نظامی علیه یمن شود. هرچند که وزیر دفاع این کشور نیز به صراحت از عدم ورود این کشوربه مناطق جنوبی عربستان خبر داد./981/ب102/ف

 

ارسال نظرات