۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۴۹۲۲۶۳
در نشست استادان فلسفه اخلاق تبیین شد؛

راهبردهای پیشرفت در حوزه اخلاق

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: ما باید در زمینه اخلاق به تولید مباحثی بپردازیم که آسان فهم و در عین حال فنی و پر محتوا باشد.
دیدار نوروزی با اساتید فلسفه اخلاق دیدار نوروزی با اساتید فلسفه اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، میثم غلامی در دیدار نوروزی اساتید حوزه اخلاق که شب گذشته با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در خانه اخلاق پژوهان جوان برگزار شد، به تبیین برخی فعالیت‌های این مجموعه پرداخت و گفت: ما یک مجموعه کوچکی بودیم و مباحث اخلاق را با یکدیگر در منزل یکی از دوستان مباحثه کرده و مسائل حوزه اخلاق به ویژه آن قسمت‌هایی که کم‌تر پرداخته شده را مورد مطالعه قرار می‌دادیم.

مدیر مؤسسه خانه اخلاق پژوهان جوان ادامه داد: از فعالیت‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، برگزاری کارگاه‌های فلسفه اخلاق با هدف آشنایی دانشجویان با دیدگاه‌های نظری اساتید در این زمینه و جلسات نقد کتابی بوده که به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: ضروری است که این مجموعه هر چه زودتر به حوزه اخلاق عملی بپردازد و مبانی آن را در جامعه نهادینه کند و این مسأله همان چیزی است که تا کنون کمتر به آن پرداخته‌ایم.

در حوزه باید دغدغه اخلاق ایجاد شود

در ادامه این جلسه اساتید به پاسخ دادن به پرسش «مهم‌ترین موضوع در حوزه اخلاق چیست» پرداختند؛ حجت‌الاسلام امیر غنوی در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: امروزه باید دید در مسائل آموزشی و پژوهشی چه ظرفیت‌هایی موجود است؛ باتوجه به این که محل بحث ما حوزه علمیه قم به عنوان بزرگترین حوزه شیعه در جهان است باید ایجاد کردن دغدغه در مسائل اخلاقی میان بدنه آموزشی و پژوهشی حوزه سرلوحه عمل ما باشد به گونه‌ای که مسائل حوزه اخلاق به عنوان جزئی از اجزاء حوزه به شمار رود.

ضرورت ایجاد «گفت‌وگوی اخلاقی»

محسن جوادی مدیر گروه فلسفه اخلاق دانشگاه قم در ادامه به این سؤال اینگونه پاسخ داد: اخلاق اجتماعی باید در جامعه نهادینه شود؛ بنابراین باید تعریف درستی از اخلاق ارئه داده شده و در این زمینه برای افراد گفتمان سازی شود که راه دستیابی به این مهم شکل‌گیری «گفت‌وگوی اخلاقی» است.

برای رشد اخلاق باید کلید واژه ارائه دهیم

حجت الاسلام محمدرضا زیبایی نژاد در پاسخ به سؤال یاد شده بیان کرد: چون امروزه با نسلی روبه رو هستیم که در لحظه زندگی می‌کنند، ضروری است که روی کلیدواژه ها تکیه شود؛ به عنوان مثال «کرامت نفس» یکی از کلیدواژه‌هایی است که باید به آن بسیار توجه شود.

مسئول مركز تحقيقات زن و خانواده ادامه داد: یکی از مشکلات موجود در حوزه این است که مبلغان بر یک نقطه متمرکز نمی‌شوند و با آن نقطه ارتباط دائم نمی‌گیرند و پیوسته در حال تغییر محل تبلیغی خود هستند که این به خودی خود سبب می‌شود تا جریان تربیت به خوبی در یک منطقه شکل نگیرد.

وی با اشاره به اینکه باید از مهدکودک‌ها تبلیغ در عرصه حوزه اخلاق شروع شود، عنوان کرد: برای کودکان باید متناسب با سن و فضایی که در آن قرار دارند، برنامه‌ریزی کرد و طبق آن آنها را پرورش داد تا اخلاق در میان آنها به خوبی نهادینه شود.

کشف الگوی تعالی بخش؛ راه پیشرفت‌های اخلاقی

حجت‌الاسلام محمد عالم زاده نوری در پاسخ به پرسش مذکور گفت: یکی از آسیب‌هایی که در حوزه اخلاق وجود دارد، این است که حوزویان گاهاً تمسک به قرآن را در ارائه مقالات خود فراموش می‌کنند؛ این موضوع دلایل بسیاری دارد که که از جمله آن می‌توان به «اعتقاد به پاسخگو نبودن منابع قرآنی به همه مسائل» اشاره کرد.

پژوهشگر گروه اخلاق و تربیت پوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: اولویت مهم در پژوهش‌های اخلاقی، کشف الگویی برای تعالی بخشیدن به اخلاق انسان است که باید آن را در میان مبانی دینی پیدا کرد.

ضرورت برداشته شدن نگاه سلبی به اخلاق

حسینی از اساتید فلسفه اخلاق در پاسخ به این سؤال بیان کرد: یکی از موضوعات مهم در حوزه اخلاق این است که اکثراً به آن نگاه سلبی می‌شود؛ یعنی می‌گوییم «اخلاق این نیست، آن نیست»؛ بر این اساس باید به آن جلوه ایجابی دهیم و مبانی اخلاقی را برای جامعه تبیین کنیم تا افراد به سوی اخلاق رهسپار شوند.

محتواهای آسان فهم و پر مغز ایجاد کنیم

حجت‌الاسلام سید حسن اسلامی عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان این جلسه به پرسش یاد شده اینگونه پاسخ داد: ما باید در زمینه اخلاق به تولید مباحثی بپردازیم که آسان فهم و در عین حال فنی و پر محتوا باشد./841/پ۲۰۱/س

ارسال نظرات