۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۴۹۳۳۳۷

چند خبر کوتاه از استان هرمزگان

برگزاری فستیوال منطقه ای موسیقی مرزداران خلیج فارس در بندرعباس، افزایش ۱۹ شعب اخذ رأی در قشم، تاکید بر اجرای سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر از جمله اخبار کوتاه استان هرمزگان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، علیرضا درویش نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: فستیوال منطقه ای موسیقی خلیج فارس طی روزهای 9 و 10 اردیبهشت سال جاری و همزمان با روز ملی خلیج فارس در بندرعباس برگزار خواهد شد.

وی افزود: بیش از 10 گروه موسیقی آیینی و بومی از استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان در این فستیوال حضور دارند.

درویش نژاد با بیان اینکه فستیوال منطقه ای موسیقی مرزداران خلیج فارس 9و10 اردیبهشت ماه در پارک غدیر بندرعباس با حضور اقشار مختلف مردم برگزار می شود، اذعان کرد: عموم مردم می توانند در این برنامه شرکت کنند.

وی با ذکر این نکته که نماینده موسیقی های مختلف هرمزگان در این رویداد حضور دارند، بیان کرد: این گروه ها به مناسبت روز ملی خلیج فارس برنامه اجرا خواهند کرد.

اجرای سند ملی پیشگیری وکنترل بیماری های غیر واگیر پیگیری شود

بهروز اکرمی معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان در نخستین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان هرمزگان در سال ۹۶ سلامت جامعه را رکن اصلی پیشرفت آن دانست و تصریح کرد: آموزش و ترویج فرهنگ سلامت باید در بین مردم نهادینه شود و همچنین برای تحقق این امر از همه ظرفیت ها از جمله فضای مجازی استفاده شود.

وی افزود: اجرای سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر باید توسط نهادهای مسئول پیگیری شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان از دبیرخانه کارگروه سلامت خواست برنامه های سایر ارگان ها را در زمینه کنترل بیماری های غیر واگیر جمع آوری کند تا در جلسات بعدی به عنوان دستورکار مطرح شود.

دکتر سید حسین داودی رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به لزوم پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر گفت: با توجه به اینکه اصلی ترین عوامل مرگ و میر در دنیای امروز بیمماریهای غیر واگیر و NCD است؛ با کنترل عوامل خطر همچون مصرف دخانیات، مصرف الکل، عدم فعالیت جسمی کافی، و رژیم های غذایی نامناسب از هدر رفت هزینه های دولت و خانواده ها جلوگیری کنیم.

داودی ابرازداشت: متاسفانه تعداد بیماران دیالیزی مادران در سال ۹۵ از برادران بیشتر بوده است؛ هرکاری در بحث کنترل و پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر انجام دهیم؛ موجب کاهش هزینه ها در درمان خواهد شد.

وی اظهارداشت: نگرش خود را در بحث آموزش تغییر دهیم؛ به مردم آموزش دهیم تا ورزش کنند، سبزی و ماهی مصرف نمایند؛ و این امر از طریق رسانه هایی همانند صدا و سیما محقق خواهد شد. لذا شهرداری در بحث اختصاص فضاهای تبلیغاتی خود به موضوع بهداشت و درمان با دانشگاه همکاری بیشتری داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با ارائه گزارشی از اقدامات دانشگاه از آغاز طرح تحول نظام سلامت تا کنون برنامه های قابل اجرا در هفته سلامت را عنوان کرد: از  شاخص ترین  اقدامات، جذب ۳۷۵ پزشک متخصص و مقیمی ۱۳۱ پزشک در سراسر استان، همچنین کاهش ۳ درصدی سزارین با ترویج  زایمان طبیعی بوده است؛ با توجه به شعار هفته سلامت امسال برنامه هایی نیز با محوریت شعار سال از یکم تا ۷ اردیبهشت در استان اجرایی خواهد شد.

غلامعلی جاودان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با ارائه گزارشی از وضعیت بیماریهای غیر واگیر در دنیا، کشور و استان هرمزگان گفت: ۶۵ درصد از علت مرگ و میرها در دنیا بیماریهای غیر واگیر است و ۸۰ درصد از این مرگ و میرها در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.

جاودان افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۷۶ درصد علت مرگ و میرها در ایران بیماریهای غیر واگیر است؛ که شامل بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت، بیماریهای ریوی، سرطان ها و سوانح و حوادث می شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه هرمزگان از لحاظ تعداد افراد داری قند خون بالا در رده چهارم کشور قرار دارد؛ از لحاظ میزان مصرف کمتر میوه و سبری در رده ۱۲ کشور هستیم؛ و از لحاظ عدم فعالیت جسمانی در رتبه سوم کشور قرار داریم؛ که آماری نگران کننده است.

افزایش ۱۹شعب اخذ رأی در قشم/رقابت ۵۱۳ نفر برای کرسی شوراهای جزیره

علیرضا نصری فرماندار قشم با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو، اظهار داشت: با تعامل و همکاری خوب هیئت نظارت و هیئت اجرایی انتخابات و برگزاری جلسات متعدد، به دنبال ایجاد زمینه و بستر لازم برای حضور حداکثری مردم در انتخابات هستیم.

وی افزود: به علت پراکنندگی روستاها و جمعیت قشم و همچنین فراهم آوردن  شرایط راحت تر برای مردم در امر انتخابات ریاست جمهموری و شوراهای شهر و روستا، شعب اخذ رأی در جزیره قشم از ۱۰۰ شعبه به ۱۱۹ شعبه اخذ رأی افزایش یافته است.

رییس هیئت اجرای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهموری و پنجمین انتخابات شوراهای شهر ور وستا شهرستان قشم اذعان داشت: ۵۲۹ داوطلب در انتخابات شوراهای شهر و روستا این جزیره در موعد قانونی ثبت نام کرده بودند که در نهایت ۵۱۳ نفر صلاحیت آنها در هیئت نظارت پنجمین انتخابات شوراهای شهر ور وستا احراز و به فرمانداری اعلام گردید.

نصری به آمار داوطلبین در این جزیره اشاره کرد و خاطر نشان کرد: تعداد ۱۹۸ نفر در بخش مرکزی، ۳۷نفر در شهر قشم، ۱۸نفر در درگهان، بخش سوزا ۹نفر، ۱۸نفر در هرمز و ۲۴۹ نفر نیز در بخش شهاب، کاندیدای انتخایات شهر و روستای شهرستان قشم بودند.

فرماندار قشم اضافه کرد: در این انتخابات ۹۹ شعبه ثابت اخذ رأی و ۲۰ شعبه سیار فعالیت می کنند که از این تعداد ۴۱ شعبه ثابت و سیار در حوزه شهر و ۷۸ شعب ثابت و سیار  در مناطق روستایی به فعالیت انتخاباتی خواهند پرداخت.

وی، کاندیداها را به رعایت قانون در امر تبلیغات فرا خواند و تصریح کرد: مدت تبلیغات انتخاباتی از هفتم اردبیهشت به مدت ۲۰ روزآغاز می شود و تبلیغات انتخاباتی نامزدها در روز ۲۸ خرداد ممنوع است و به گفته وی تبلیغات کاندیداها در فضای مجازی باید از طریق کانال های قانونی و مجاز  و در زمان تعیین شده صورت بگیرد.

افتتاح ۸۹ پروژه بهداشتی با اعتباری بالغ بر ۸۴ میلیارد ریال در هرمزگان

سید حسین داودی  رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از افتتاح ۸۹ پروژه بهداشتی با اعتباری بالغ بر ۸۴ میلیارد ریال طی هفته سلامت در این استان خبر داد و گفت: هفته سلامت با شعار« زندگی سالم با نشاط و امید» از روز گذشته آغاز شده است.

وی، توجه به افراد نیازمند و گره گشایی  از کار مردم را از مصادیق شاد کردن افراد برشمرد و افزود: متاسفانه امروز بیماری افسردگی در سطح جهان در حال گسترش است که درمان آن از طریق ایجاد روحیه نشاط و امید مسیر خواهد شد.

داودی در ادامه با اشاره به مزایای طرح تحول سلامت، یادآور شد: قبل از اجرای این طرح، حدود 40 درصد از درآمد ماهانه افراد برای بخش بهداشت و درمان هزینه می شد و از این رو حدود 700 هزار نفر به دلیل هزینه های بهداشتی درمانی به زیر خط فقر می رفتند.

وی با کمرشکن خواندن هزینه های درمانی پیش از اجرای طرح تحول سلامت، خاطرنشان کرد: پیش از اجرای طرح، حدود 37 درصد هزینه های درمانی از جبیب مردم پرداخت می شد که پس از اجرا، سهم مردم در بخش روستا به سه درصد و شهر به شش درصد کاهش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، کاهش هزینه ها از جیب مردم، توسعه خدمات تخصصی و توسعه منابع فیزیکی را از اهداف طرح تحول سلامت ذکر کرد و گفت:  با اجرای این طرح 375 پزشک متخصص در مناطق محروم هرمزگان مستقر شدند و 131 پزشک متخصص نیز در این مناطق مقیم شدند.

وی، افتتاح یکهزار و ۴۹۰ پروژه بهداشتی در طول اجرای طرح تحول نظام سلامت در هرمزگان، اضافه شدن 200 تخت بیمارستانی، 45 طرح مراقبت ویژه را از توسعه منابع فیزیکی طرح تحول سلامت در هرمزگان برشمرد و بیان کرد: در راستای منویات مقام معظم رهبری و سیاستهای جمعیتی، بحث ترویج زایمان طبیعی و انجام رایگان ۵۷ هزار و ۷۹۵ زایمان از آغاز طرح تحول در سال ۹۳ تا سال ۹۵ بود.

داودی با یادآوری اینکه در قالب طرح تحول سلامت، 11 میلیون نفر در سطح کشور که تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار نداشتند، بیمه شدند، تصریح کرد: تحصیل منابع پایدار یکی از ضرورت های مهم طرح تحول سلامت است که در دولت بعد باید به آن توجه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، راه اندازی پایگاه های سلامت، برپایی ایستگاه سلامت در پارک غدیر، استقرار اتوبوس تشخیص سریع بیماری ایدز، ارائه خدمات رایگان آزمایشگاهی برای بیماران دیابتی و فشار خون، برگزاری همایش های سفیران سلامت، غربالگری سرطان، افتتاح پروژه ها را از برنامه های هفته سلامت در هرمزگان عنوان کرد.

این مقام مسئول، پایین بودن مصرف سبزیجات و فعالیت فیزیکی و تربیت نیروهای میانی ماندگار حوزه بهداشتی درمانی نسبت به نُرم کشوری را از چالش های حوزه سلامت استان هرمزگان دانست و از تلاش برای ارتقا سواد سلامت مردم و مسؤولان را از رسالت های مهم خبرنگاران برشمرد.

وی همچنین از خورها، دست فروشی های مواد غذایی، مغازه های فروش آب تصفیه شده، مصرف قلیان و مواد غذایی قاچاق به عنوان مخاطرات اجتماعی حوزه سلامت در هرمزگان نام برد و با ذکر این نکته که همه بیمارستان های استان به دستگاه زباله سوز مجهز می باشند، تصریح کرد: زباله های عفونی قبل از انجام عملیات زباله سوزی به هیچ عنوان از بیمارستان خارج نمی شود./303/851/ب1

ارسال نظرات