۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۴۹۴۶۰۱
مسؤول تشکل حوزه انقلابی:

مردم برای انتخاب اصلح تنها به مناظرات اکتفا نکنند

حجت‌الاسلام دشتی گفت: مخاطبان نباید تنها به مشاهده یک جلسه از مناظره انتخاباتی اکتفا کنند، چراکه به برخی سؤال‌ها و شبهه های مطرح شده نمی‌شود در یک جلسه پاسخ داد.
روح الله دشتی

حجت‌الاسلام روح‌الله دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین فرهنگ مناظره انتخاباتی پرداخت و گفت:‌ اقتضای مناظره ظرفیت و بستری برای روشن شدن اندیشه‌ها، افکار، ایده‌ها و برنامه های کاندیداها برای آحاد مردم است تا بتوانند با شناخت حقیقی و واقعی از کنه افکار و ایده‌ها و برنامه‌های کاندیداها به انتخاب دقیق دست بیابند.

بداخلاقی در مناظره سبب قضاوت ناعادلانه از سوی مردم می‌شود

کارشناس و مسؤول تشکل حوزه انقلابی دو نمونه از بداخلاقی‌های مناظراتی را این‌گونه توصیف کرد: اگر کاندیدایی به جای بیان ایده‌ها و برنامه‌های واقعی خود بخواهد با فرافکنی، افکار حقیقی خود را پنهان کند یا مطالبی را بدون دلیل و مدرک و صرفاً از روی حدس و گمان بخواهد به شخصی نسبت دهد، دچار بداخلاقی مناظراتی شده است.

وی به پیامدهای بداخلاقی‌های مناظراتی اشاره کرد و اظهار داشت: بی اخلاقی ها در عرصه مناظره انتخاباتی سبب می‌شود تا مخاطبانی که دسترسی به اطلاعات کافی ندارند بر اساس ظاهری که در مناظره می‌بیند دچار قضاوت نادرست شده و بپندارند شخصی که از پاسخ دادن به برخی سؤال‌ها عاجز مانده است، صلاحیت لازم را برای ریاست جمهوری ندارد، اما غافل از این که شاید آن کاندیدا مورد تهمت واقع شده است.

حجت‌الاسلام دشتی خاطرنشان کرد: مخاطبان نباید تنها به مشاهده یک جلسه از مناظره انتخاباتی اکتفا کنند، چراکه برخی سؤال‌ها و شبهه های مطرح شده نمی‌توانند در یک جلسه پاسخ داده شوند بلکه نیاز به جلسات و مناظرات بیشتری دارند تا نقاط تاریک آن‌ها برای بینندگان روشن شود؛ بنابراین قضاوت در یک جلسه مناظراتی نادرست است.

کارشناس و مسؤول تشکل حوزه انقلابی با اشاره به اینکه سیاه‌نمایی در عرصه مناظره کار ناپسندی است، ابراز داشت: به عنوان مثال در انتخابات سال 92 اتهامی همانند «گازانبری» از سوی کسی مطرح شد و به محض اینکه متوجه شد این اتهام توانست رقیب را به شکست وادار کند، دوباره هم از همین قبیل اتهامات به او وارد کرد تا او را امنیتی، خشن و دارای برخورد افراطی معرفی کرده و از این طریق رقیب را از صحنه به در کند؛ اما چند مدت که گذشت خودش به مراتب از آن کاندیدا امنیتی‌تر و خشن‌تر برخورد کرد که نمونه بارز آن برخورد با طلاب روشنگر و تبیین‌گر درباره موضوع برجام است.

تفاوت میان چالش و بداخلاقی در مناظره

وی به بیان تفاوت مناظره چالشی و مناظره بداخلاقانه پرداخت و ادامه داد: چالش در مناظره یعنی اینکه اندیشه‌ها و افکار حقیقی بروز داده شده و تبیین شود.

حجت‌الاسلام دشتی اضافه کرد: به وسیله چالش، تفاوت بین تفکرات موجود میان کاندیداها روشن خواهد شد و از این طریق تفکر حق از باطل تشخیص داده می‌شود؛ در واقع این امر صرفاً برای مغلوب ساختن رقیب‌ها و مخدوش کردن چهره آن‌ها در انظار عمومی نیست، بلکه باید تقوا، اخلاق، صداقت و غیره در مسأله مناظره چالشی رعایت شود همانطور که اصالت چالش این مسائل را اقتضا می‌کند.

وی در پایان یادآور شد: به عنوان مثال دو تفکر با هم در تقابل هستند، یکی قائل به این است که «ما نمی‌توانیم و باید سازش کنیم» و تفکر دیگر می‌گوید «ما می‌توانیم»؛ حال اگر این دو تفکر به صورت چالشی و حقیقی به مخاطبان عرضه شود، به یقین با مبانی عقلی، تفکر «ما می‌توانیم» را انتخاب خواهد کرد و اگر غیر از این باشد کاندیداها دچار بداخلاقی مناظراتی شده و سبب می‌شوند مخاطبان دچار اشتباه در انتخاب شوند./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات