۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۴۹۶۲۶۲

بررسی دلیل اشتیاق عربستان برای قراردادهای تسلیحاتی جدید

چند روز پس از اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اینکه کشورش برای دفاع از عربستان خسارت‌های زیادی متحمل شده است، خبرهایی از واشنگتن رسید با این مضمون که دولت آمریکا مشغول امضای قراردادهای تسلیحاتی با ریاض به ارزش ده‌ها میلیارد دلار است.
عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم در مطلبی نوشت: چند روز پس از اظهارات دونالد ترامپ در گفت‌وگو با رویترز مبنی براینکه کشورش برای دفاع از عربستان خسارت های زیادی متحمل شده است، اکنون خبرهایی از واشنگتن رسیده است که حاکی از این است که دولت آمریکا مشغول امضای قراردادهای تسلیحاتی با ریاض به ارزش دهها میلیارد دلار است.

در این شرایط معلوم می شود که چرا ترامپ ریاض را در صدر سفر خارجی خود قرار داده است.

خبر این قرارداد تسلیحاتی آمریکا همزمان با خبری است که مجله تخصصی صنایع نظامی «دیفنس نیوز»  منتشر کرده است مبنی بر اینکه عربستان و ترکیه مشغول رایزنی در مورد قرارداد بزرگ تسلیحاتی هستند که وزیر دفاع ترکیه از آن تحت عنوان بزرگترین معامله صادرات صنایع نظامی در تاریخ این کشور یاد کرد.

این اشتهای عربستان سعودی به سمت عقد قراردادهای نظامی دو رویکرد اقتصادی و سیاسی دارد به این ترتیب که هدف از رویکرد اقتصادی آن تقویت اقتصاد آمریکا و ترکیه و به حرکت درآوردن چرخ صنایع نظامی آن به اضافه فراهم کردن شغل های جدید است.

اما هدف دوم که سیاسی است با نیازمندی های جنگ های کنونی و آتی سعودی در سطح منطقه هماهنگ است که شامل جنگ در یمن و سوریه و چه بسا  جنگ آینده با ایران و عراق است.

در همین ارتباط عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی و سفیر پیشین این کشور در واشنگتن گوشه هایی از این معامله تسلیحاتی را فاش کرده و اظهار داشت: دولت ترامپ برای پیشبرد معامله فروش بمب ها گام های سریعی برداشته است حال آنکه دولت باراک اوباما به دلیل نگرانی از استفاده از آن در کشتار غیرنظامیان در یمن آن را به تعلیق درآورده بود.

بر اساس این اظهارات بعید نیست که بمب های خوشه‌ای نیز بخشی از این معامله باشد.

احتمال شدت حملات وحشیانه ائتلاف سعودی علیه یمن

اطلاعات موجود حاکی از این است که ترامپ به محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی تا پایان سال جاری میلادی فرصت داد تا تحت پشتیبانی کامل آمریکا و با توسل به زور به جنگ در یمن پایان دهد به گونه ای که پیش بینی می شود حملات سعودی و بمباران وحشیانه هواپیماهای ائتلاف موسوم به «توفان قاطعیت» علیه اهداف نظامی و غیر نظامی یمن به شکل وحشتناکی شدت پیدا کند.

در این میان محمد بن سلمان چند روز پیش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت،می تواند ظرف چند روز جنگ در یمن را یکسره کند اما از بیم قربانی شدن هزاران سرباز سعودی و نیز غیرنظامیان یمنی این کار خودداری و چند ماه درنگ می کند.

نکته قابل توجه اینکه برای دولت جدید آمریکا مانند دولت قبلی، جان باختن غیر نظامیان اهمیتی ندارد زیرا در غیر این صورت ارسال مهمات و بمب های کشنده را از سر نمی گرفت به اضافه اینکه این دولتی است که کار خود را با بمباران استان البیضا یمن در ژانویه گذشته آغاز کرده و مدعی شد یک پایگاه القاعده را هدف قرار داده است اما معلوم شد منازل مسکونی هدف قرار گرفتند و در جریان آن 40 نفر جان باختند.

ترامپ مانند فروشنده سلاح عازم ریاض خواهد شد تا پول های میلیاردی سعودی را از آن خود کند زیرا خزانه های سعودی کاملا به روی وی باز است و اگر این خزینه ها خالی باشد نیز امکان فروش شرکت آرامکو و شرکت های بزرگ دولتی و یا معادن طلا به وی فراهم است./۸۴۷/ب101/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات