۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۴۹۶۴۴۳
رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم:

نامزدهای ریاست جمهوری حرمت شکنی نکنند

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با تأکید بر این که حفظ آبروی نظام از حفظ آبروی مؤمن هم بالاتر است، گفت: حفظ نظام از اوجب واجبات است، نامزدهای ریاست جمهوری با آبروی نظام بازی نکنند.
حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی

حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، باگلایه از کیفیت برگزاری مناظره نامزد‌های  ریاست جمهوری، بیان داشت: بر اساس مبانی دینی، ما حق نداریم هتک حرمتی نسبت به مؤمنی داشته باشیم. تمامی نامزد‌های ریاست جمهوری افراد مؤمنی هستند که به تأیید شورای نگهبان رسیده‌اند، از این رو چنانچه در مناظرات یا در تبلیغات یا در سخنرانی‌های خود تهمتی به دیگر نامزد‌ها داشته باشند، بر اساس آیات و روایات کار حرامی انجام داده‌اند.

وی تصریح کرد: آیات و روایات فراوانی وجود دارد که هتک حرمت مؤمن را حرام برشمرده‌اند، همانطور که حضرت امام صادق(ع) در روایتی فرموده‌اند؛ هتک حرمت مؤمنی بزرگ‌تر و بیشتر از هتک حرمت خانه خدا است.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم با قرائت آیه «إِنَّ الَّذينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ ...» ابراز داشت: بر اساس آیه 19 سوره نور کسانی که بر کسی تهمت بزنند و یا آن که کار‌های اشتباه دیگران را اشاعه بدهند و آن را پخش بکنند، مرکتب گناه کبیره‌ای شده‌اند که بسیار زشت و نوعی فحشاء شمرده می‌شود.

وی با قرائت آیه «لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ کانَ اللَّهُ سَميعاً عَليماً»، خاطرنشان کرد: «سُوءِ» یعنی هرگونه بدی، که شامل فحش، نفرت، نفرین، عیب‌گویی، غیبت، تهمت و امثال اینها می‌شود، لذا خداوند متعال در آیه 148 سوره نساء با آوردن لفظ « بِالسُّوءِ» در صدد بیان این مهم است که هتک حرمت مؤمن «الْجَهْرَ بِالسُّوءِ» است و اگر شخصی آشکارا از کسی بدگویی کند، مرتکب گناه کبیره شده است.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم با اشاره به هتک حرمت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد، گفت: آنچه امروزی در شبکه‌های اجتماعی شاهد آن هستیم که بر نامزد‌های ریاست جمهوری بهتان زده می‌شود تا شخصیت کاندیدایی تخریب شود، این کار از لحاظ فقهی فعل حرامی است که هم مجازات دنیوی دارد چرا که آبروی مؤمنی ریخته شده و هم آن که عقاب اخروی دارد.

وی ادامه داد: از همه نامزد‌های ریاست جمهوری استدعا دارم به این حکم فقهی توجه داشته باشند و تلاش کنند تا برنامه‌های خود را در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی تبیین کنند و اگر می‌خواهند نقدی انجام دهند، اقدام به نقد برنامه‌های دیگر کاندیدا‌ها کنند.

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که اعلام برنامه‌ها و نقد آن توسط دیگر نامزد‌ها دارای خاصیت‌های فراوانی است، تأکید کرد: آشنایی مردم با برنامه‌های نامزد‌ها و همچنین آشکار شدن اشکالات این برنامه‌ها از مهم‌ترین خاصیت‌هایی است که چنین مناظراتی می‌تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: زمانی که برنامه کاندیدایی مورد نقد قرار بگیرد آحاد مردم متوجه خواهند شد که برنامه‌ای که نامزدی ارائه می‌دهد آیا قابلیت اجرایی دارد یا آن که این نامزد تنها شعار می‌دهد تا بتواند رأی مردم را کسب کند.

مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ابراز داشت: اعلام برنامه‌ها در مناظره‌های ریاست جمهوری منجر به ایجاد مطالبه عمومی از رییس جمهور منتخب خواهد شد، چرا که رییس جمهور با استفاده از برنامه‌های دیگر کاندیداها می‌تواند به بهترین شکل در راه رفع مشکلات کشور بکوشد.

وی مناظره بدون بیان برنامه‌ها و همراه با هتک حرمت را نادرست برشمرد و خاطرنشان کرد: این که بیاییم سخنان نسجیده را در مناظرات بیان کنیم،جز حرمت شکنی و زیر پا گذاشتن آبروی نظام فایده‌ای نخواهد داشت.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی،‌ پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این که حفظ آبروی نظام از حفظ آبروی مؤمن هم بالاتر است، گفت: به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) حفظ نظام از اوجب واجبات است، از این رو نبش قبر کردن عملکرد‌های گذشته منجر به سلب اعتماد مردم نسبت به مسؤولان و نظام خواهد شد و در نهایت به نظام آسیب‌ خواهد رساند که این کار گناه بزرگی است.

وی افزود: همه آنچه در حال حاضر در سخنرانی‌ها، مناظره‌ها و برنامه‌های ضبط شده کاندیدا‌های ریاست جمهوری انجام می‌شود، اگر دارای مشکلی باشد، بهانه‌ای دست بیگانگان و دشمنان اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد شد تا با سوء استفاده از این مسایل به این نظام ضربه بزنند.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با خطاب به مدیران شبکه‌های اجتماعی، گفت: مدیران شبکه‌های اجتماعی باید توجه داشته باشند که هر آنچه می‌بینند، می‌شنوند و یا به دستشان می‌رسد بدون دلیل و به راحتی نپذیرفته و اقدام به انتشار آن نکنند، زیرا تا زمانی که علم به صحت مطلبی نداشته باشیم، از لحاظ شرعی اجازه انتشار آن مطلب را نداریم./878/ ۳۰۲/ص

ارسال نظرات