۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۴۹۶۶۵۵
روحانی بحرینی:

خاموش کردن صدای انقلابیان غیرممکن است

یکی از روحانیان فعال در عرصه حقوق بشر بحرین، خاموش کردن صدای انقلابیان را غیرممکن توصیف کرد.
شیخ میثم سلمان از روحانیان بحرین

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ میثم سلمان مسؤول آزادی های دینی دیده بان حقوق بشر بحرین در گفت وگو با روزنامه لوموند فرانسه، صدور حکم علیه آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور را سبب گسترده تر شدن خشم شیعیان توصیف کرد.

وی گفت: موافقت پادشاه بحرین با اصلاح قانون اساسی و محاکمه شهروندان در دادگاه های نظامی که با توصیه های بین المللی برای بحرین و همچنین کمیته بحرینی مستقل بررسی واقعیت ها مغایرت دارد، در راستای اقدامات سرکوبگرانه صورت می گیرد. اختیاراتی که به دستگاه های امنیتی داده شده است نیز تعرض های خطرناکی نظیر شکنجه علیه شهروندان به همراه داشته است.

این روحانی بحرینی سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم را یکی از خطرناک ترین اقدامات توصیف کرد و افزود: شیخ عیسی قاسم از تدوین کنندگان قانون اساسی بحرین به شمار می آید و شیعیان سلب تابعیت وی را توهین می دانند.

شیخ میثم سلمان با اشاره به محاصره 300 روزه منطقه الدُراز از زمان سلب تابعیت رهبر شیعیان بحرین تصریح کرد: این مساله تنها به حقوق بشر تعلق ندارد بلکه جغرافیای سیاسی را نیز شامل می شود چرا که بحرین در قلب منطقه و در معرض نزاع هایی قرار دارد که ائتلاف ها و تقسیم بندی های طایفه ای نقش مهمی در ایجاد این نزاع ها ایفا می کنند.

وی نسبت به سرنوشتی مشابه عراق و یمن و سوریه برای بحرین هشدار داد و اظهار داشت: جامعه جهانی باید به یاری بحرین شتافته و صلح و ثبات بر اساس گفت وگوی جامع که مساوات را میان شهروندان تضمین کرده و به اقدامات تبعیض آمیز علیه شیعیان پایان دهد را حاکم کند.

این فعال حقوق بشر درباره احتمال افزایش خشونت ها در بحرین گفت: هنگامی که افراد معتدل بازداشت می شوند راه به سوی تندروی باز خواهد شد. متاسفانه افراد معتدلی نظیر نبیل رجب و شیخ علی سلمان در زندان حضور دارند و 65 درصد بحرینی ها نیز با تبعیض برنامه ریزی شده مواجه هستند. قلع و قمع به استراتژی دولت تبدیل شده است و افزایش خشونت در این شرایط طبیعی به نظر می رسد.

شیخ میثم سلمان جنایت های آل خلیفه از سال 2011 را عامل ضربه زدن به بافت اجتماعی و همچنین فشار شدید علیه اکثریت شهروندان خواند و تأکید کرد: باید نظام را قانع کرد که گفت وگو تنها راه ثبات به شمار می آید و خاموش کردن صدای هزاران تن از کسانی که از کار اخراج شده، تخریب مساجد را نظاره کرده و نزدیکان آنان در زندان بسر می برند، غیرممکن است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال بروز نزاع شیعه و سنی در بحرین خاطرنشان ساخت: فرصت های فراوانی برای عبور از این بحران وجود دارد. نظام بحرین اجازه ایفای نقش و وحدت بحرینی را به رهبران جامعه نمی دهد./980/ب902/د

 

ارسال نظرات