۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۴۹۶۷۲۲

حزب اردوغان در انتخابات فرانسه!

حزب اقماری اردوغان با وجود حمایت از جنبش اخوان‌المسلمین در اساسنامه خود تمام اصول لائیک حاکم بر قانون اساسی فرانسه را پذیرفته است که در تناقض با اصول اخوانی‌هاست.
اردوغان

به گزارش خبرگزاری رسا، رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از شلوغی بازار مکاره انتخابات فرانسه بهره برده و یک حزب افراطی اقماری خود را در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت می‌دهد.

حزب عدالت و توسعه ترکیه از سال 2015 یک نسخه فرانسوی را با عنوان «پژ»- مخفف حزب عدالت و توسعه در زبان فرانسوی- در این کشور تاسیس کرده و تاکنون در 2 انتخابات شوراها و میان‌دوره‌ای پارلمانی شرکت کرده است. اما امسال برنامه ترکیه برای انتخابات پارلمانی فرانسه 2017 بسیار گسترده‌تر از قبل است.

حزب اقماری عدالت و توسعه فرانسه در انتخابات شوراهای 2015 تنها 10 نامزد و در انتخابات میان‌دوره‌ای 2016 مجلس در شهر استراسبورگ تنها یک نامزد داشت، حال آنکه شمار نامزدهایی که برای انتخابات سراسری تابستان امسال پارلمان فرانسه توسط «پژ»، حمایت مالی و تبلیغاتی می‌شوند به 68 نفر می‌رسد.

جالب اینکه حزب اقماری اردوغان با وجود حمایت از جنبش انحرافی اخوان‌المسلمین در اساسنامه خود تمام اصول لائیک حاکم بر قانون اساسی فرانسه را پذیرفته است که در تناقض با اصول اخوانی‌هاست. با آنکه این حزب در ظاهر هیچ یک از سیاست‌ها و مواضعش را به ترکیه ارجاع نمی‌دهد اما تمام رهبرانش ترک‌های دوملیتی ساکن فرانسه هستند. آنها در حقیقت بخشی از سامانه وسیع کنترل ترک‌های مهاجر در اروپا هستند که با دریافت مبالغ هنگفتی برای ساخت مساجد و فعالیت‌های فرهنگی‌شان و همین‌طور حقوق و شهریه ماهانه از سوی آنکارا حمایت می‌شوند. این در حالی است که در فرانسه بسیاری از مردم بر این باورند که اردوغان داعش را در جریان حملات تروریستی اخیر به پاریس حمایت کرده است. این سیاست اردوغان واکنش‌های تندی را در اتریش، آلمان و سوئد که بزرگ‌ترین جمعیت ترک‌های مهاجر را در خود جای داده‌اند برانگیخته است./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

ارسال نظرات