۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۴۹۶۸۰۴
آیت‌الله ری شهری:

انسان عاقل کار خیر خود را بزرگ نمی پندارد

آیت‌الله ری شهری با بیان اینکه انسان عاقل کار خیر دیگران را زیاد و عمل نیکوی خود را اندک می‌بیند، گفت: تواضع از ویژگی های انسان‌های عاقل و ضامن رشد و عظمت آنان است.
آیت الله ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه همین آستان برگزار شد با اشاره به این فراز از دعای مکارم الاخلاق «اسْتِقْلاَلِ الْخَيْرِ وَ إِنْ كَثُرَ مِنْ قَوْلِي و فِعْلِي» گفت: انسان کردار و گفتار نیکوی خود را باید اندک ببیند.

وی افزود: اما در مقابل بسیار شمردن بدیهایی که انسان انجام می‌دهد بسیار شایسته است و متقین چنین ویژگی دارند.

آیت‌الله محمدی ری شهری با تبیین اینکه در روایات بسیاری استکثار خیر مذموم واقع شده، ابراز کرد: در روایات متعددی زیاد دیدن کردار و گفتار نیکو بسیار نکوهش شده و انسان باید از این خصوصیت به جد اجتناب کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در این زمینه روایات به دودسته تقسیم می‌شوند نخست روایاتی که به صورت مطلق انسان را از این کار نهی ‌می‌کند و دسته دیگر روایاتی هستند که اجتناب از استکثار خیر را از ویژگی‌های انسان‌های عاقل معرفی می‌کنند.

 تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اضافه کرد: پرهیز از استکثار خیر، عقل انسان را رشد می‌دهد فرد عاقل هرگز کار خیر خود را بزرگ قلمداد نمی‎کند.

رییس دانشکده علوم حدیث در ادامه با استناد به روایتی از پیامبراعظم(ص) گفت: حضرت می‌فرمایند: خداوند متعال به چیزی بافضیلت‌تر از عقل عبادت نشده است؛ انسان عاقل کار خیر دیگران را زیاد و عمل نیکوی خود را اندک می‌بیند و ما امروز می‌توانیم در مناظرات انتخاباتی شاهد این صفات و ویژگی‌ها باشیم اما متاسفانه در میان ما چیزی که رواج دارد عکس آن است.

این مفسر قرآن کریم درباره ارتباط عقل و استکثار خیر خاطر نشان کرد: امام کاظم(ع) می‌فرمایند: هر چیزی مرکبی دارد که باعث تندروی می‌شود، مرکب عقل تواضع است انسان متواضع زمینه رشد و ترقی را دارد و برعکس انسان خود پسند و متکبر هرگز نمی‌تواند رشد کند چرا که او نمی‌تواند کار خیر دیگران را ببیند.

وی در پایان ادامه داد: انسان عاقل هرگز کار خوبش را بزرگ نمی‌بیند تا مبادا این بینش مانع رشد و عقب گرد او شود./813/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات