۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۴۹۶۸۳۵
آیت‌الله ری شهری:

شرح صدر از آثار هدایت ربانی است

آیت‌الله ری شهری با بیان اینکه شرح صدر از آثار هدایت ربانی است، گفت: فلاح و کامیابی در هدایت ربانی نهفته است.
ریشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در ادامه تفسیر آیات نخست سوره بقره که در حوزه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: در آیات نخست سوره بقره ویژگی‌ها و خصوصیات متقین بیان شده است.

وی افزود: ویژگی‌های اهل تقوا شامل ایمان به غیب، اقامه نماز، انفاق، ایمان به قرآن و سایر کتابهای آسمانی و یقین به آخرت است بنابراین کسانی که این ویژگی ها را داشته باشند از هدایت ربانی برخوردار می‌شوند.

آیت‌الله محمدی ری شهری با اشاره به دیگر ویژگی‌های متقین، بیان داشت: در آیه 177 سوره بقره هفده ویژگی برای اهل تقوا ذکر شده است همچنین در روایات ائمه معصومین(ع) بسیاری از خصوصیات متقین بیان می‌شود که با یکدیگر هیچ منافاتی ندارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: اگر کسی بخواهد معنای تقوا را درک کند باید در آیات و روایات تامل داشته باشد و حاصل این تامل تقوای کامل، به معنای انجام تمام واجبات و مستحبات و ترک همه محرمات و مکروهات است حتی برای کسب تقوای کامل پرهیز از برخی مباحات نیز توصیه شده است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه داد: مقدار بیان خصوصیات و ویژگیها در آیات و روایات به تناسب موضوع بحث و یا مقتضیات حال مخاطب صورت گرفته اما این نکته قابل توجه است که ویژگی‌های اهل تقوا به هیچ عنوان از هم گسسته نیست بلکه با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ دارد.

این مفسر قرآن کریم با استناد به آغاز آیه پنجم سوره بقره، تصریح کرد: در این آیه این گونه آمده که هدایت ربانی، فلاح و کامیابی نصیب کسانی می‌شود که اهل تقوا، انفاق، ایمان و اقامه کننده‌گان نماز باشند.

استاد حوزه علمیه درباره هدایت ربانی، گفت: مقصود از هدایت ربانی همان هدایت پاداشی است و این هدایت شامل کسانی می‌شود که به هدف و دلیل آفرینش خود دست یافته باشند. دو نوع هدایت قرآنی و ربانی وجود دارد که هدایت قرآنی شامل تشریح برنامه‌هایی است که انسان باید به آنها عمل کند اما هدایت ربانی بعد از هدایت همگانی نصیب انسان می‌شود.

رییس دانشکده علوم حدیث با اشاره به فرق هدایت قرآنی با هدایت ربانی، گفت: هدایت ربانی، خاص و هدایت قرآنی به صورت عام است در هدایت ربانی شرح صدر و فلاح نصیب انسان می‌شود.

آیت‌الله محمدی ری شهری در پایان خاطر نشان کرد: ظرفیت پذیرش حق و شنیدن سخن حق در هدایت ربانی میسر می‌شود در حالی که انسان آلوده دچار ضیق صدر شده و منکر حق می‌شود./۲۰۲/۸۱۳/ب۱

ارسال نظرات