۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۴۹۷۸۰۶
سردبیر رای الیوم:

اردوغان خود را فریب خورده همپیمانانش به ویژه آمریکایی ها می داند

سردبیر روزنامه «رأی الیوم» در تحلیلی با پرداختن به علل خشم رییس جمهوری ترکیه از کشورهای همپیمانش نوشت که اردوغان معتقد است که همپیمانانش به ویژه آمریکایی ها وی را فریب داده‎اند.
رجب طیب اردوغان

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه «رأی الیوم» در تحلیلی با پرداختن به علل خشم «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه از کشورهای همپیمانش نوشت که اردوغان معتقد است که همپیمانانش به ویژه آمریکایی ها وی را فریب داده و اکنون با تکیه بر کردهای سوریه می خواهند به ترکیه ضربه بزنند.

عطوان می نویسد: «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه این روزها از همه، چه همپیمانانش و چه دشمنانش، عصبانی است؛ از آمریکا، اروپا، ایران، عراق، کابینه اسرائیل و حتی یونان. به دشوار می شود کشوری را یافت که مورد رضایت ترکیه باشد و یا دست کم از آن عصبانی نباشد.

تحلیل های متعددی برای خشم ترکیه می توان درنظر گرفت که از دیدگاه ما بارزترین آن، سرخوردگی اردوغان از خیانت همپیمانان تاریخی اش به ویژه آمریکایی ها است؛ که او را تنها گذاشته و تحقیر کردند؛ آن هم پس از خدماتی که ترکیه با عضویتش در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) طی بیش از 60 سال در اختیار این کشور گذاشت.

رای الیوم ادامه می دهد: روز سه شنبه آتی، اردوغان برای دیدار با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، عازم این کشور خواهد شد؛ رییس جمهوری ترکیه بر حمایت ترامپ از سیاست هایش در سوریه و مساله مربوط به سرنگونی دولت بشار اسد رییس جمهوری و ایجاد مناطق حائل و نیز عدم ارائه کمک های نظامی و سیاسی به کردها، حساب ویژه ای باز کرده است.

در ادامه این تحلیل آمده است: به نظر می رسد که اردوغان در دیدار با ترامپ فرصت چندانی برای پیروزی و تحقق اهدافش ندارد و احتمال شکستش بیش از پیروزی است. دولت ترامپ «فتح الله گولن» که متهم به دست داشتن در کودتای نظامی علیه رییس جمهوری ترکیه است را به هیچ وجه به این کشور تحویل نمی دهد. همچنین «دون دارن» سخنگوی نیروهای ائتلاف ضد داعش روز (پنجشنبه) اعلام کرد که آمریکا به زودی تصمیمش را برای تجهیز نیروهای دفاع مردمی کردها در سوریه به تانک ها، موشک ها و سلاح های جدید، عملیاتی خواهد کرد تا این نیروها با پشتیبانی هوایی و زمینی نیروهای آمریکایی، برای جنگ با داعش و بازپس گیری شهر «الرقه» آماده شوند.

مهم تر آنکه اردوغان اسرائیل را به باد انتقادات شدید گرفت و این رژیم را به نژادپرستی مانند رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی متهم کرد. 

وی محاصره غزه توسط مصر و اسرائیل را غیرانسانی خواند و مخالفتش را با سیاست اسرائیل برای جلوگیری از پخش صدای اذان از مساجد شهر قدس اشغالی اعلام کرد. این حمله و انتقاد شدید از اسرائیل تنها پس یک ماه سکوت و عادی سازی روابط میان دو طرف صورت گرفت.

وزارت خارجه کابینه اسرائیل نیز در واکنش به رییس جمهوری ترکیه گفت: کسی که حقوق بشر را به طور سازماندهی شده در کشورش زیر پا می گذارد، نباید درباره اخلاقیات و دموکراسی در منطقه، طرف دیگری را موعظه کند.

انتقاد تند ترکیه از اسرئیل زمانی صورت می گیرد که این رژیم بر کاخ سفید حکم می راند و ممکن نیست این رفتار ترکیه خوشایند و باب میل دونالد ترامپ رئیس جمهوری و «جارد کوشنر» دامادش که نزدیک ترین مشاور وی است، اشد؛ مگر اینکه این انتقادات جدی نباشد و اردوغان آن را قلبا نگفته باشد؛ همانطور که «یوآف گالنت» وزیر مسکن اسرائیل در گفت و گو با یک روزنامه اسرائیلی گفت: ترکیه و اسرائیل نیاز دارند که روابط شان را با هم حفظ کنند و اظهارات تحریک آمیزی که اردوغان هر از چند گاهی بیان می کند در راستای منافع سیاسی این کشور است.

دو موضوع اردوغان را از همپیمان اسرائیلی خود خشمگین کرده است: اول آنکه «بنیامین نتانیاهو» به اردوغان که در همه پرسی تغییر قانون اساسی این کشور پیروز شد، تبریک نگفت و دوم اینکه نتانیاهو سند جدید «حماس» را مقابل تلویزیون پاره کرد و به سطل زباله انداخت. نخست وزیر اسرائیل به خوبی می داند که اردوغان حامی این سند است؛ سندی که تشکیل دولت فلسطین را در مرزهای 1967 می پذیرد؛ به این امید که محاصره غزه از سوی اسرائیل و غرب کاهش یابد و در نهایت بندر غزه با حمایت ترکیه و قطر گشوده شود. 

حقیقتی که شاید اردوغان علنا از اذعان به آن سرباز می زند، آن است که تصور می کند طرف هایی که مدعی همپیمانی با او هستند یعنی آمریکایی ها او را فریب داده؛ کسانی که از او (اردوغان) در طول شش سال گذشته بهره برداری کردند و او را در پرونده سوریه گرفتار کردند؛ از این طریق نه تنها همه دستاوردهای شخصی و حزبی وی را نابود کردند، بلکه بلندپروازی های سیاسی وی را نیز از میان بردند و اکنون او را تنها گذاشتند و از دشمنش یعنی کردها حمایت می کنند.

عطون معتقد است: ترکیه کردهای سوریه را در لیست سیاه تروریسم قرار داده و آنها را خطر اساسی و مهمی برای این کشور می داند، اما حمایت ترامپ از کردها و مجهز کردن آنها به تانک، خودروهای زرهی و موشک های پیشرفته و جدید و نیز تکیه بر آنها به عنوان همپیمان قابل اطمینان برای آزادی شهر «الرقه» به معنای ایجاد هسته ای مقتدر در ارتش کردهاست که ممکن است تا مرزهای ترکیه – سوریه نیز پیشروی کنند؛ امری که تمامیت ارضی و بافت جمعیتی ترکیه را تهدید می کند.

رای الیوم در ادامه می نویسد: آمریکایی ها از تُرک ها و به ویژه اردوغان برای ضربه زدن از پشت به عرب ها بهره جستند و توانستند کشورهای مخالف شان (آمریکایی ها و اسرائیل) را تار و مار کنند و پس از آنها تُرک ها بیشتر ماموریت خود را در عراق، سوریه و لیبی انجام دادند، اکنون نوبت به کردها رسیده و می خواهند از کردها و شاید سایر نیروها برای ضربه زدن به ترکیه و نابودی آن استفاده کنند.

این مقاله در پایان می نویسد: فرصت پیش روی اردوغان برای تجدیدنظر در سیاست هایش، کاهش خسارت ها و نیز نجات ترکیه و منطقه از طرح های ویرانگر و مخرب فراهم است، آیا او از این فرصت استفاده خواهد کرد؟

شک و تردید های بسیاری در این زمینه وجود دارد؛ ما امیدواریم که اردوغان عکس این شک و تردیدها را به اثبات برساند./994/ب101/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات