۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۵۰۰۴۶۶
آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرد؛

شکوه مقاومت در حماسه فتح خرمشهر

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: بی تردیدتا مقاومت نباشد هيچ كار مهمى به سامان نمى رسد، از سوی دیگر اولين خواهش و دعاى قهرمانان مقاومت ، وصول به «قرب الهى » است لذا آنهایی که مقاومت داشتند با تكيه بر لطف الهى، استقلال خود را حفظ کردند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرگزاری رسا، سر پيشرفت هر انسانى در مقاومت او در برابر حوادث و مشكلات و يا تمايلات درونى او است [1]، اینگونه است که ایستادگی و مقاومت يكى از عوامل پيشرفت اسلام در صدر اسلام و عدم شكست در زير فشارهاى شكننده دشمنان به شمار می آید. [2]
لذا على رغم ضعف ها و بى تابي ها و بدگماني هاى بعضى از تازه مسلمانان در اين ميدان نبرد عظيم، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مانند كوهى استوار، مقاومت و ايستادگى كرد.[3]همين امور سبب حفظ جمعيت اندك مسلمين در برابر گروه عظيم احزاب كه از نظر ظاهرى كاملا برترى داشتند، شد؛ اين ايستادگى و مقاومت عجيب سرمشقى براى همگان بود.[4]
ضرورت و اهمیت مقاومت اسلامی در برابر دشمنان اسلام
لزوم مقاومت و ایستادگی در برابر عناصر ناصالح كه منافعشان با گسترش آيين حق و عدالت به خطر مى افتد، و براى محو آن بپا خاسته و صف آرايى مى كنند امرى اجتناب ناپذير است، و مادامى كه چنين كسانى در دنيا باشند گروه هاى طرفدار حق و عدالت چاره اى جز اين ندارند كه «براى دفاع از موجوديت خود و اهدافشان»، در برابر اين عناصر ايستادگى كنند.[5]
اسلام به هر كس حق مى دهد كه اگر به او تعدى شود، به همان مقدار مقابله كند، تسليم در برابر متجاوز مساوى است با مرگ و مقاومت مساوى است با حيات، اين است منطق اسلام.[6]
هم چنین مقاومت و استقامت شرط نخستين پيشبرد هر گونه هدفى از اهداف ايمان اعم از هدفهاى تربيتى، اجتماعى، انسانى، علمى، فرهنگى و سياسى است.[7]
اینچنین است که در قران کریم[8]،[9] صبر به معناى استقامت همراه با تلاش براى حل مشكل و نه تسليم در برابر مشكلات و تحمل بى قيد و شرط آن ذکر شده است به ویژه آنکه ایثار و مقاومت در ميدان جنگ سفارش شده است. كه در نهایت ظفر را در پى دارد.[10]
قطعاً چنين صبرى در جنگ ، به معناى تسليم و سستى و زبونى در مقابل دشمن نيست، بلكه در دفاع و عزت و سربلندى مسلمين تجلى مى كند و سبب مى شود مثلا بيست نفر چنان قدرتمند شوند كه در برابر دويست نفر ايستادگى كنند. [11]
ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان اسلام و مسلمین؛ حقیقت جهاد کبیر
بی شک جهاد مهمترين سنگ زير بناى اسلام و ستون اصلى اين خيمه است، جهاد است كه كاخ اسلام را برپا داشته و آن را گسترش داده است.[12]
اگر جهاد نبود، اسلام اين آيين نجات بخش و مايه رحمت و بركت براى مردم جهان نبود. لیکن جهاد چيزى جز ايستادگى در برابر تجاوز دشمن و مقاومت در مقابل ظلم و فساد، و بذل جان ومال وفداكارى در اين راه نيست.[13]
ميدان جهاد براى مؤمنان؛ ميدان اظهار عشق به محبوب و ميدان پايدارى و مقاومت و پيروزى است، و در چنين ميدانى ترس معنى ندارد.[14]
لذا «جهاد » مقاومت در برابر دشمنان خارجى، دشمنان حقيقت، دشمنان عدالت، دشمنان اصلاحات، دشمنان فضيلت و دين است.[15] و آنها كه در راه خدا جهاد كنند، به جنگ مشكلات بروند، با هواى نفس به مبارزه برخيزند، و در برابر دشمنان بيرونى مقاومت و سرسختى نشان دهند، خداوند وعده هدايت آنها را داده است و اين عين عدالت است.[16]
شکوه مقاومت در حماسه فتح خرمشهر به نسل جوان منتقل شود
گفتنی است جوانان و نوجوانان امروز این جامعه، جنگ تحمیلی را درک نکرده اند،[17] از سوی دیگر دشمنان اسلام و انقلاب به شدت ازفرهنگ جهاد ، مقاومت  و شهادت  که باعث پیروزی و تعالی ملت ایران در همه عرصه ها بوده ، هراس دارند از این رو به دنبال دورکردن نسل جوان و نوجوان کشورمان از این فرهنگ هستند.[18]
لذا جوانان باید آن رشادت ها و شب های حمله و آن شور و اشتیاق ها و مناجات ها و دعاهای آن شب ها را با بهره گیری از هنر و فیلم درک کنند.[19]
 باید حال و هوای جنگ تحمیلی به آنها نشان داده شود، تا آنان نیز حتی به مقدار کم با آن حال و هوا قرار بگیرند و تجربه هایی که حاضران در آن صحنه ها دریافت کرده اند در حد پایین تری داشته باشند.[20]
از این رونسل جدد نمی داند خرمشهر چگونه فتح شد و باید آنها را با مقاومت رزمندگان در این حماسه آشناکرد،زیرا فتح خرمشهر ازالطاف الهی بود.[21]
امیدواریم آموزه های بی بدیل دفاع مقدس به جوان امروز به خوبی انتقال داده شود تا آن ها به خوبی با تاریخ انقلاب اسلامی آشنا شوند و بدانند ایران اسلامی را به راحتی بدست نیاورده ایم که بخواهیم به راحتی از آن بگذریم.[22]
حماسه فتح خرمشهر؛ نتیجه ایمان، اراده و مقاومت رزمندگان اسلام
ایمان به خدا مهمترين انگيزه اى است كه جهادگر مى تواند داشته باشد به خاطر آن تا پاى جان مقاومت کند در حالى كه انگيزه هاى ديگر در برابر آن كم اثر است.[23]
لذا مسلمانان راستين، دست پروردگان پيامبر اسلام (ص)، روح مقاومت عجيبى در برابر دشمنان داشتند، و چنان كه ديديم بعضى از آنها همچون«پدر عمار» حتى حاضر نمى شدند جمله اى با زبان مطابق ميل دشمن بگويند، هر چند قلبشان مملو از ايمان به خدا و عشق به پيامبر ص بود، و در اين راه جان خود را نيز از دست مى دادند.[24]
از این رو تأثير ايمان به معاد در استقامت و پايمردى و مقاومت در مقابل دشمن در ميدان جهاد غیر قابل انکار است .[25] در حقیقت امواج نيرومند و تكان دهنده ايمان به معاد و تأثير آن در ارتقای مقاومت نمونه زنده اى است از تجلى ايمان به رستاخيز و دادگاه عدل الهى در اعمال انسان.[26]
در این میان توكل بر خدا يعنى تكيه بر يك منبع فناناپذير قدرت و توانايى، كه سبب افزايش مقاومت انسان در برابر مشكلات و حوادث سخت زندگى است، به همين دليل به هنگامى كه مسلمانان در ميدان «احد» ضربه سختى خوردند و دشمنان پس از ترك اين ميدان بار ديگر از نيمه راه بازگشتند تا ضربه نهايى را به مسلمين بزنند و اين خبر به گوش مؤمنان رسيد، قرآن مى فرمايد: افراد با ايمان نه تنها در اين لحظه بسيار خطرناك كه قسمت عمده نيروى فعال خود را از دست داده بودند، وحشت نكردند، بلكه با تكيه بر «توكل» و استمداد از نيروى ايمان بر پايدارى آنها افزوده شد و دشمن فاتح با شنيدن خبر اين آمادگى به سرعت عقب نشينى كرد.[27]،[28]
حال با این تفاسیر بهتر می توان شکوه حماسۀ فتح خرمشهر را مورد توجه قرار داد ؛ دشمن آن چنان در خرمشهر مستقر شده بود که مردم به وحشت افتاده بودند؛ اما رزمندگان با ایمان و توکل به خدا در حالی که دشمن از جهات مختلف بر آنها برتری داشت به نبرد پرداختند و خرمشهر و جنوب کشور را از وجود دشمن پاک کردند.[29]
آری پیوند ایمان، ، توکل به خدا،حركت و مقاومت هنگامى كه دست به دست هم دهند عامل اصلى هرگونه پيروزى خواهند شد.[30]
آزادسازی خرمشهر؛ نمونه بارز تفضل و الطاف الهی
بی تردیدتا مقاومت نباشد هيچ كار مهمى به سامان نمى رسد.[31]از سوی دیگر اولين خواهش و دعاى قهرمانان مقاومت ، وصول به «قرب الهى » است.[32] لذا آنهایی که مقاومت كردند با تكيه بر لطف الهى، استقلال خود را حفظ نمودند.[33]
اینگونه است که مؤمنان در برابر دشمنان اسلام با توجه به وعده هاى الهى آرامش مى يابند، و روح مقاومت در مقابل آن تاريك دلان در آنها دميده مى شود.[34]
با این اوصاف باید متذکر شد فتح خرمشهر را هرگز کسی به آسانی باور نمی کرد، فتحی بسیار مهم و گسترده بود. [35]
با وجود این که شهیدان فراوانی را برای پیروزی خرمشهر تقدیم کردیم؛ ولی رزمندگان ما توانستند به موفقیت بزرگی همچون فتح خرمشهر دست یابند که این در سایه لطف الهی صورت گرفت.[36]
سخن آخر(از بازماندگان شهدای فتح خرمشهر تجلیل کنیم)
نبایدفراموش کرد که باید از بازماندگان شهدای فتح خرمشهر تجلیل کنیم؛ باید برای شهدا درود و رحمت الهی را بخواهيم و با حفظ دستاوردها از بازماندگان آن دوران قدردانی و تشکر کنيم؛[37] زیرا فرهنگ استقامت ، پايدارى و مقاومت از امورى است كه سبب ورود در كانون لطف خدا يعنى بهشت مى شود. [38]

[1] ترجمه گويا و شرح فشرده اى بر نهج البلاغه ؛ ج 3 ؛ ص492.
[2] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ؛ ج 1 ؛ ص318.
[3] اخلاق در قرآن ؛ ج 1 ؛ ص371.
[4] همان.
[5] اسلام در يك نگاه ؛ ص96.
[6] برگزيده تفسير نمونه ؛ ج 1 ؛ ص176.
[7] پيدايش مذاهب ؛ ص65.
[8]سورۀ انفال، آيات 45 و 46/65 و 66.
[9] سورۀ آل عمران، آيه 146.
[10] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج 2 ؛ ص181.
[11] همان.
[12] آيين ما (اصل الشيعة) ؛ ص202.
[13] همان.
[14] برگزيده تفسير نمونه ؛ ج 4 ؛ ص455.
[15] آيين ما (اصل الشيعة) ؛ ص203.
[16] پنجاه درس اصول عقائد براى جوانان ؛ ص140.
[17] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار فرمانده سپاه علی بن ابی طالب(ع) قم و مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه استان قم؛18/5/1391.
[18] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دردیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور؛ 18/12/1394 .
[19] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار فرمانده سپاه علی بن ابی طالب(ع) قم و مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه استان قم؛18/5/1391.
[20] همان.
[21] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛6/3/1389.
[22] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ؛مدرسه امیرالمومنین(ع) قم؛3/3/1389.
[23] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج 3 ؛ ص92.
[24] تفسير نمونه ؛ ج 11 ؛ ص423.
[25] پيام قرآن ؛ ج 5 ؛ ص312.
[26] همان ؛ ص326.
[27] سوره آل عمران، آيه 173.
[28] پيدايش مذاهب ؛ ص138.
[29] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛6/3/1389.
[30] برگزيده تفسير نمونه ؛ ج 2 ؛ ص385.
[31] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج 7 ؛ ص601.
[32] مثالهاى زيباى قرآن ؛ ج 2 ؛ ص299.
[33] تفسير نمونه ؛ ج 22 ؛ ص440.
[34] همان ؛ ج 26 ؛ ص290.
[35] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ؛مدرسه امیرالمومنین(ع) قم؛3/3/1389.
[36] همان.
[37] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛6/3/1389.
[38] پيام قرآن ؛ ج 6 ؛ ص164.

/۱۳۲۳/د۱۰۲/ج۱

ارسال نظرات