۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
کد خبر: ۵۰۱۷۱۹
آیت الله مکارم شیرازی:

بسیاری از مفاسد به وسیله محاصره اجتماعی افراد مفسد حل می شود

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی محاصره اجتماعی برای مبارزه با فساد را مهم دانست و گفت: بسیاری از مفاسد به وسیله محاصره اجتماعی و فاصله گرفتن از افراد آلوده حل می شود.
ضبط برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان از حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در سومین برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق گفت: انسان باید بررسی کند که چگونه می تواند آرامش روح پیدا کند و آثار اضطراب روحی، افسردگی و بیماری های ناشی از آن نجات پیدا کند.

وی افزود: امام سجاد(ع) راه را به انسان ها نشان داده است، در عصر ما عوامل نا آرامی خاطر از هر زمانی بیشتر است، دنیای ما کاملا به یکدیگر مربوط است و هر ناآرامی در گوشه ای از دنیا به جای دیگر هم سرایت می کند، مثلا اگر در شرق آسیا درگیری پیدا شود ما که غرب آسیا هستیم هم ناآرام می شویم چون دنیا به یکدیگر مرتبط شده و این ارتباط سبب انتقال ناآرامی ها هم می شود.

استاد برجسته درس  خارج حوزه علمیه قم با بیان این که سلاح های کشتار جمعی در زرادخانه ها آماده است، اظهار داشت: اگر دیوانگانی مثل صدام پیدا شدند و روزی از این ها استفاده کردند دنیا به چه شکلی در می آید و مردم دنیا در چه شرایطی قرار می گیرند؟

وی ادامه داد: وقتی انسان وضع کسانی که از جنگ تحمیلی باقی ماندند و گرفتار سلاح های شیمیایی شدند را از نزدیک می بیند وحشت می کند، این عزیزان جانبازی و فداکاری کردند اما صدام دیوانه چه بلایی بر سر آن آورد، در دنیایی که این وسائل وجود دارد چه اطمینانی می توان پیدا کرد؟ یکی از عوامل عدم آرامش همین مسأّله است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی وجود فضاهای مجازی را سومین عامل عدم آرامش انسان ها برشمرد و ابراز داشت: در این فضاهای مجازی ناامنی بسیاری وجود دارد و ممکن است هرگونه نسبتی به هرکس بدهند، هر شایعه ای برای افراد بسازند و هر دروغ و تهمتی را نسبت به اشخاص داشته باشند.

وی عنوان کرد: سابقا که فضاهای مجازی وجود نداشت مردم از این امور در امان بودند اما الان در امان نیستند، گاهی به کسی خبر می دهند که درباره او در فضاهای مجازی مطالبی آمده است تا وقتی فرد بخواهد پاسخ دهد چقدر اضطرب و نگرانی دارد.

این مرجع تقلید عامل دیگر ناآرامی را تصادفات دانست و خاطرنشان کرد: تصادفات در زمان ما بسیار زیاد شده و سابقا چنین وضعیتی وجود نداشت، می بینیم که سالانه هزاران نفر در تصادفات جان خود را از دست می دهند و هزاران نفر هم مجروح و ناقص می شوند، فکر این که ممکن است چنین حوادثی پیش آید سبب ناآرامی خاطر می شود.

وی اضافه کرد: عامل بعدی ضعیف شدن حس اعتماد به یکدیگر است، قبلا اعتمادها نسبت به یکدیگر بیشتر بود اما در حال حاضر کسی پیدا می شود، بنگاهی راه می اندازد، سرمایه ها را جمع می کند و به مردم در باغ سبزی نشان می دهد اما یک مرتبه تمام پول ها را به جیب می زند و فرار می کند و عده زیادی گرفتار اضطراب و ناآرامی می شوند، نبودن اعتماد به یکدیگر سبب عدم آرامش انسان می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که افزایش بیماری های خطرناک عامل ششم عدم آرامش انسان ها است، گفت: بیماری های خطرناک زیاد شده و طبیبی اعلام می کرد که از هر سه خانواده یک خانواده فرد سرطانی دارد در حالی که سابقا از هر 50 خانواده شاید یک خانواده پیدا نمی شد.

وی افزود: همین فکر که ممکن است بیماری های غیرقابل علاج دامن انسان را بگیرد از اسباب اضطراب و ناآرامی فکر است، عامل دیگر انواع غذاهایی محسوب می شود که ممکن است افزودنی ها و مواد خطرناک در آن وجود داشته باشد، در دنیای امروز عوامل ناآرامی خاطر نسبت به سابق بسیار بیشتر شده است و به همین دلیل باید تکیه گاه قوی تر برای خود داشته باشیم، آیا تکیه گاهی جز خداوند می تواند به انسان آرامش خاطر بدهد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: در احادیث مربوط به تاریخ کربلا می خوانیم که هر زمان آتش جنگ داغ تر می شد چهره اصحاب امام حسین(ع) برافروخته تر و شادتر می شد، این آرامش اصحاب حضرت در برابر طوفان جنگ بود، 30 هزار نفر در برابر 70 نفر قرار داشتند و همه می دانستند که شهید می شوند اما آرامش خاطر داشتند.

وی با اشاره به آیه 118 سوره توبه ادامه داد: قرآن در این آیه داستانی را نقل می کند که بعد از جنگ تبوک 3 نفر خدمت پیامبر رفتند و عرض کردند که بدون عذر در جنگ شرکت نکردند و می خواهند توبه کنند، پیامبر توبه آن ها را به آسانی نپذیرفت، این افراد در مسجد پیامبر خود را به ستون بستند و توبه کردند، مردم هم از آنان فاصله گرفتند چون بدون عذر میدان جهاد را ترک کرده بودند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: این افراد در محاصره اجتماعی شدیدی قرار گرفتند از این رو در یکی از کوه ها رفتند و مشغول توبه شدند اما باز هم توبه آن ها پذیرفته نشد، علامت پذیرش توبه آن ها این بود که آیه ای نازل و به پیامبر اعلام شود، این افراد تصمیم گرفتند که از یکدیگر جدا شوند و توبه کنند، این افراد فهمیدند که جز خدا پناهگاهی ندارند و در این حال توبه حقیقی کردند و آیه نازل شد.

وی عنوان کرد: انسان باید باور کند که جز خدا پناهگاهی ندارد، در برابر انبوده مشکلات و اسباب ناآرامی ها باید باور کنیم که پناهگاهی جز خدا نداریم، این محاصره اجتماعی برای مبارزه با فساد بسیار مهم است و خیلی از مفاسد به وسیله محاصره اجتماعی و فاصله گرفتن از افراد آلوده حل می شود./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات