۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۵۰۲۰۷۱
مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف:

فرهنگ تزکیه باید در آموزش و پروش نهادینه شود

حجت‌الاسلام عرفاتی گفت: اگر تنها علم را به انسان‌ القا کنیم، به یقین تحت‌الشعاع نیروهای نفسانی از قبیل حب ریاست، شهوت و غیره قرار خواهد گرفت.
حجت الاسلام عرفاتی تزکیه نفس

حجت‌الاسلام محسن عرفاتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه آموزش و پرورش شغل انبیا است، گفت: انبیای الهی همواره بحث تزکیه را بر تعلیم مقدم دانسته اند، چراکه اگر ما در آموزش و پرورش فرزندان جامعه به مسأله تزکیه توجه نداشته باشیم، هیچ گونه تفاوتی با جوامع کافرنشین نخواهیم داشت.

علم بدون تزکیه فایده‌ای ندارد

مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه امام راحل فرمودند «علم بسان باران است با این که رحمت الهی است، اما اگر به نجاست برخورد کند، بوی گند آن همه جا را فرا می‌گیرد» اظهار داشت: اگر ما هم تنها علم را به انسان‌ القا کنیم، به یقین تحت‌الشعاع نیروهای نفسانی از قبیل حب ریاست، شهوت و غیره قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: دانشمندی که تزکیه نشده باشد همانند دزدی است که با چراغ به دزدی می‌رود؛ با توجه به روایات نیز درمی‌یابیم که تزکیه از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است، حال بحث تزکیه در هر مقطع باید به فراخور افراد حاضر در مقطع باشد و برای همه آنها برنامه‌ریزی شود.

ضرورت آشنا سازی دانش‌آموزان با شعائر دینی از سوی نهادهای آموزشی

حجت‌الاسلام عرفاتی با اشاره به اینکه نهادهای آموزشی باید دانش‌آموزان را با شعائر دینی آشنا سازند، عنوان کرد: برای دانش‌آموزان باید در زمینه فضای مجازی به طور جدی برنامه‌ریزی شود، همچنین ضروری است نهادهای آموزشی، دانش‌آموزان را در هر هفته به نماز جمعه، دیدار با علما و غیره برده تا با مسائل دینی، بیشتر آشنا شوند.

 مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف سیما توجه به بعد اخلاقی را زمینه ساز اشتیاق دانش‌آموزان به علم‌آموزی معرفی کرد و ابراز داشت: در بعد علوم انسانی باید توجه داشته باشیم که علوم غربی و فلسفه غرب به دانش‌آموزان و دانشجویان ما القا نشود، چراکه برخی از این علوم به صراحت با آموزه‌های اسلامی مخالفت می‌کند.

تربیت قبل از سن بلوغ ماندگار می‌شود

وی به تبیین شاخصه‌های تربیت زیر سن بلوغ پرداخت و بیان کرد:‌ همان گونه که در روایات بر آن تأکید شده و در سخنان امیرالمؤمنین(ع) به چشم می‌خورد، بی گمان، دوران جوانی، زمان مناسبی برای موعظه وتربیت است؛ زیرا دل جوان مانند زمین بکر و کاشته نشده ای است که هنوز بذری در آن پاشیده نشده، و آمادگی کشتن را دارد. حال اگر در چنین زمینی علف‌های هرزه بروید یا قبلاً بذر دیگری در آن کاشته باشند، کشت بذر جدید در آن، بسیار دشوار است و هرگز مثل گذشته، سریع وکم زحمت رشد و نمو نمی‌کند.

حجت‌الاسلام عرفاتی خاطرنشان کرد: سن زیر بلوغ، سن استدلال نیست و کودک یا نوجوان بیشتر جذب برنامه‌های متنوع می‌شود؛ بنابراین نهادهای آموزشی باید با برنامه‌ریزی دقیق دانش‌آموزان را به سوی تعالی و خدایی شدن هدایت کنند، اما بدون گفتار و سخن، یعنی در واقع با رفتار خود این عمل را به سرانجام برسانیم.

برای کودکان و نوجوانان جاذبه ایجاد کنید!

وی افزود: از جاذبه‌ زمان کودکی یا نوجوانی می‌توان به آموزش سرودخوانی دینی، نقش‌های خوب دادن به آنها در تئاترها و مأنوس ساختن آنها با هیأت‌های مذهبی اشاره کرد؛ باید توجه داشت که جوانان و نوجوانان بسیاری که شوقی برای علم ندارند در هیأت‌های مذهبی حاضر می‌شوند، به این دلیل که هیأت شور و نشاط دارد؛ بنابراین ما نیز باید میان آنها باشیم و برایشان به گونه ای برنامه‌ریزی کنیم که برای تعلیم و تعلم شوق پیدا کنند.

فرهنگ تشیع منهای عاشورا مساوی است با نابودی

مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف سیما در پایان این ادعا که برخی القا می کنند فرهنگ ایثار و شهادت منجر به خشونت طلبی دانش آموزان می شود را بی‌پایه و اساس دانست و اظهار داشت: فرهنگ تشیع منهای عاشورا و فرهنگ ایثار و شهادت از بین خواهد رفت، چراکه فرهنگ عاشورای حسینی و روحیه شهید پروری و امید به قیام مهدوی، پایه و اساس اسلام است./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات