۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۵۰۲۷۲۳
حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد مطرح کرد؛

بی ایمانی و لذت گرایی دو انگیزه اصلی منکران معاد

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از دلایل بر وجود معاد، دلیل «فطری بودن» آن است، گفت: هر شخصی که به درون و وجدان خودش مراجعه کند به وضوح در می‌یابد که میل به بقا داشته و ماندگاری و جاودانگی را دوست می‌دارد.
حجت الاسلام نظری منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نظری منفرد در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد اعظم قم برگزار شد، به تبیین چرایی انکار معاد از سوی برخی از انسان ها پرداخت و گفت: منکران معاد با دلایل مختلف همواره در طول تاریخ به انکار روز قیامت، برانگیخته شدن دوباره انسان‌ها و همچنین پاداش و جزا از سوی خداوند پرداخته‌اند.

معاد در فطرت انسان نهادینه شده است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از دلایل بر وجود معاد، دلیل «فطری بودن» آن است، اظهار داشت: هر شخصی که به درون و وجدان خودش مراجعه کند به وضوح در می‌یابد که میل به بقا داشته و ماندگاری و جاودانگی را دوست می‌دارد.

ایمان نداشتن به خداوند، یکی از دلایل انکار معاد است

وی با اشاره به آیه «وَقَالُوا أَإِذَا ضَلَلْنَا فِي الْأَرْضِ أَإِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ بَلْ هُم بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ كَافِرُونَ» عنوان کرد: یکی از انگیزه‌های منکران معاد این است که خداوند را قبول نداشته و ایمان به ذات اقدس الهی ندارند، همانند کمونیست‌ها، دنیاگراها و غیره که معتقدند دنیا اول و آخری نداشته و همه چیز با مردن انسان به پایان می‌رسد.

حجت‌الاسلام نظری منفرد خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند ما چیزی را که دیده نمی‌شود، پرستش نمی‌کنیم و متأسفانه سبب انحراف بعضی از جوانان می‌شوند؛ در پاسخ به این شبهات باید گفت بسیاری از پدیده‌هایی که وجود دارند دیده نمی‌شود، همانند امواج، اکسیژن و غیره؛ بنابراین یک مؤمن نباید مغلوب چنین مغالطه‌هایی بشود.

در پی لذت بودن، دومین دلیل بر انکار معاد است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُتْرَفِينَ» بیان کرد: «مترفین» کسانی هستند که بسیار ثروتمند و خوش گذران هستند و انگیزه اصلی اینگونه افراد برای انکار قیامت این است که می‌پندارند با معتقد شدن به معاد، تمام منافع و خوش‌گذارنی‌هایشان به خطر می‌افتد.

وی ادامه داد: روزی دو شخص که یکی از آنها مادی گرا بود، با یکدیگر به مناظره پرداختند و قرار شد هر کس که مغلوب شد به آیین دیگری روی بیاورد، کمی پس از بحث، شخص مادی گرا گفت «چه خدا باشد و چه نباشد، چه قیامت باشد و چه نباشد، به من بگو پول و لذت را کجا پیدا می‌شود»؛‌ اینگونه افراد هم و غمی جز مال و لذت دنیایی نداشته و ندارند.

ویژگی‌های «مترفین»

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد در پایان یادآور شد: از آن‌جایی که بسیاری از متنّعمان، غرق شهوات و هوس ها می‌شوند، واژه «مترفین» در قرآن به معنی کسانی که مست و مغرور به نعمت شده و طغیان کرده‌اند آمده است و مصداق آن غالباً پادشاهان و جباران و ثروتمندان مستکبر و خود خواه است.

وی اضافه کرد: آنهایی که با قیام انبیا به دوران خودکامگی شان پایان داده می‌شد، منافع نامشروع شان به خطر می‌افتاد و مستضعفان از چنگال آنها رهایی می‌یافتند، با انواع حیله‌ها و بهانه‌ها، به تخدیر و تحمیق مردم می‌پرداختند و امروزه نیز بیشترین فساد دنیا از همین «مترفین» سرچشمه می‌گیرد./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات