۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۵۰۳۱۵۴
آیت الله فقیهی مطرح کرد:

خطر ظاهری شدن دین عامل اصلی اعتراض و تبعید امام خمینی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این که شاه به دنبال دین ظاهری در جامعه بود، گفت: هشدارهای امام نسبت در خطر بودن دین واقعی در جامعه سبب دستگیری و تبعید امام خمینی شد.
آیت الله فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت اللله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در درس تفسیر سوره بقره که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، اظهار داشت: انسان باید روی آبروی مردم خیلی دقت داشته باشد و با غیبت و یا تهمت آبروی کسی را نریزد.

وی با اشاره به احترام مؤمن در نزد خداوند ابراز داشت: خداوند ممکن است از حق خودش در قیامت بگذرد و بنده ای را مورد عفو قرار دهد ولی هیچگاه از حق الناس نمی گذرد و حق انسانی دیگر جز با رضایت خود او بخشیده نخواهد شد.

آیت الله فقیهی خاطرنشان کرد: انسان باید همه چیز را از خدا بخواهد و هیچ کس را شریک خدا قرار ندهد و امام خمینی(ره) هم شخصیتی بود که با تکیه بر خدا هر حرفی که می زد به آن عمل می کرد و مردم هم به ایشان ارادت داشتند.

وی با اشاره به 15 خرداد 1342 و ایستادگی امام خمینی(ره) در برابر رژیم پهلوی اظهار داشت: رژیم پهلوی صحبت کردن روحانیت از سه چیز را ممنوع کرده بود که عبارت بودند از این که به شاه بد نگویند، به اسرائیل بد نگویند و مدام به مردم نگویند که دینشان در خطر است و غیر از این سه چیز هر چه می خواهند برای مردم بگویند.

عضو جامع مدرسین افزود: امام خمینی(ره) در سخنرانی روز عاشورا که چند روز قبل از 15 خرداد 1342 انجام داد همین سه مطلب را به مردم گوشزد کرد و شاه را از عمل به دستورات آمریکا نهی کرد و او را نصیحت کرد که منجر به دستگیری امام خمینی(ره) و تبعید ایشان شد.

وی با اشاره به این که اسلام واقعیتی است که باید به همه ابعاد آن عمل کرد و تنها نماز و روزه نیست خاطرنشان کرد: اسلام در زمان شاه تبدیل به یک دین ظاهری شده بود و تنها پوسته ای از آن باقی مانده بود و از این رو دین در خطر بود.

استاد حوزه علمیه افزود: شاه می گفت مردم آزادند که به مسجد بروند و نماز بخوانند روزه بگیرند و روضه خوانی کنند ولی امام خمینی(ره) معتقد بود که دین فقط نماز  و روزه نیست بلکه حمایت از مظلومان و استکبار ستیزی و استقلال کشور اسلامی و اجرای احکام اسلامی هم بخشی از دین است که حکومت پهلوی آن را نداشت.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره به اعجاز و تحدی قرآن اشاره کرد و گفت: قرآن یکی از مهمترین ادله حقانیت اسلام است و با وجود این که خود قرآن تمام کفار را به مبارزه طلبیده است ولی هیچ کس نتوانسته است حتی یک سوره مانند قرآن بیاورد و این نشان میدهد که قرآن گفته یک انسان نیست بلکه از جانب خداوند است.

آیت الله فقیهی تصریح کرد: وقتی اعجاز قرآن اثبات شد اعجاز محتویات آن هم ثابت می شود و این که خدایی است و پیامبرانی فرستاده و حضرت محمد(ص) خاتم انبیاء است و دیگر توصیه های قرآن هم بر ما حجت می شود و باید به ان عمل کنیم./843/ 202/ص

ارسال نظرات