۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۵۰۳۲۲۸
پیام آیت الله ممدوحی به پویش حمایت از مبلغان دینی؛

مخاطب سنجی رمز تبلیغ موفق/ دعوت به تقوا باید در نظام تبلیغی باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی به پویش حمایت از مبلغان دینی، مخاطب سنجی را از رموز اصلی موفقیت در تبلیغ دانست.
ممدوحی

آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی به پویش حمایت از مبلغان دینی، بر مخاطب سنجی در تبلیغ تأکید کرد.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت توجه به ارکان تبلیغ عنوان کرد: در موضوع تبلیغ یک بحث مربوط به مبلغان و یک بعد قضیه نیز مربوط به شنوندگان و مردم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: توجه در این موضوع تنها متوجه مبلغان نیست، درست است بیشتر کار دست مبلغان است اما باید پذیرش هم برای مطالب وجود داشته باشد یعنی واقعاً کسانی که به عنوان مبلغ هستند، زمینه ای هم برای شنیدن حرف های آنها وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: حضرت آیت الله گلپایگانی تا وقتی مبلغ را دعوت نمی کردند کسی را برای تبلیغ اعزام نمی کرد و زمانی که مبلغ اعزام می شد، نامه مفصلی به رؤسای آن محل مانند امام جمعه و برگزار کنندگان آن مراسم می فرستادند و توصیه می کردند که آنها مردم را به گوش دادن مطالب مبلغان تشویق کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: هر دو مطلب را باید هماهنگ عمل کرد؛ ما اگر یک مبلغ بی خبر و بی سابقه را به نقطه ای بفرستیم، تا مردم مبلغ را بشناسند ماه رمضان به پایان رسیده است؛ واقعاً باید از دو سمت کار کرد و کسانی که داعیه این کار را دارند و می خواهند این مسأله رونق داشته باشد باید به هر دو طرف کمک کنند.

آیت الله ممدوحی با تأکید بر تفاوت تبلیغ در محیط های گوناگون خاطرنشان کرد: در بیان مطالب منبر باید بررسی کرد که مبلغ در کجا تبلیغ می کند، شهرها و مراکز با هم فرق دارد، برخی مکان ها مانند دانشگاه ها نیاز به مسائل عقلی، استدلالی و برهانی دارد که مبلغ باید بیشتر در زمینه اعتقادی و شبهه زدایی وارد شود و مسائل اخلاقی هم دنبال آن باشد.

وی تأکید کرد: گاهی اوقات مردم مسائل مسلم را قبول دارند و هیچ شبهه ای در موضوعات اعتقادی شان وجود ندارد، در این جا باید مسائل اخلاقی و روایات و همچنین تثبیت همان نظام اعتقادی انجام شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه ابراز کرد: گاهی مبلغان ما در دانشگاه ها از حکایات و مقبولات صحبت می کنند که خیلی خاصیت ندارد و در بین مردم عادی از استدلال و برهان صحبت می کنند که این هم اثرندارد؛ باید مبلغ در هر مکانی می رود با اقتضای همانجا صحبت کند.

آیت الله ممدوحی در پایان خاطرنشان کرد: در دانشگاه باید درباره عقاید، استدلال ها، پایه ها و ریشه ها صحبت شود و در میان مردم عادی که اعتقادات اولیه شان تثبیت است راجع به اخلاقیات و واجب و حرام احکام و از خداترسی  و تقوا صحبت شود؛ گذشته از آن در تمام مکان ها یک نظام از خداترسی و تقوا باید در نظام تبلیغی باشد./872/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات