۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۵۰۳۸۶۸
یادداشت؛

زمان تحقق «عدالت الهی» در خصوص قطر رسیده است؟

وضعیت کنونی قطر ناشی از سیاست‌های نامتوازن این کشور در تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی است.
عربستان و قطر

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دفاع پرس، تحریم قطر از سوی کشورهای عربی،  آدم را به این فکر می‌اندازد که از خود بپرسد «زمان تحقق «عدالت الهی» فرا رسیده است؟ آیا آه سوریه‌ عاقبت دامن قطری‌ها را می‌گیرد؟ قطر که چندین سال بود در طول سیاست‌های عربستان سعودی و کشورهای غربی، حمایت‌های مستقیم و غیر مستقیم زیادی از مخالفین دولت اسد و برخی گروه‌های تروریستی از جمله داعش انجام می‌داد، امروز خود گرفتار بلای متشابه شده است.

قطر که روزی ادعا می‌کرد در جهان عرب به اسلام سیاسی «چاشنی لیبرال» اضافه خواهد کرد، و در سوریه یک رژیم اخوانِ «دموکراسی مبتنی بر صندوق رأی» بنا خواهد کرد؛ امروز در تحریم حامیان اخیر خود قرار گرفته است.
 
البته اختلافات قطر با عربستان سعودی در طول تاریخ بوده است؛ به ویژه از سال‌های 1800 به بعد، به صورت متوالی هر از گاهی اختلاف و تضاد آراء وجود داشته است. سال 1900، 2011، 2014 و اکنون 2017 اختلافات شکل علنی پیدا کرده است.
 
قطر  علی‌رغم اینکه کشوری کوچک می‌باشد؛ اما در تحولات منطقه نقش مهمی بازی می‌کند. حمایت از اخوان المسلمین مصر، حزب‌الله لبنان، ارتباط با ایران، حمایت از حماس، طرفداری از القاعده در سوریه، حمایت ضمنی از «دموکراسی مبتنی بر صندوق رأی» در حکومت‌های پادشاهی و استبدادی از طریق شبکه الجزیره و ... از جمله اقداماتی است که در چند سال اخیر دولت قطر به اجرا گذاشته است.
 
اما انگار اکنون زمان حساب پس دادن قطر فرا رسیده است. قطر باید تاوان حمایت غلط از تروریست‌های داعش و القاعده در سوریه را بدهد. امروز دوره اوباما پایان یافته است؛ ترامپ برخلاف سلف خود از اسلام سیاسی آمیخته شده با چاشنی «لیبرال دموکرات»، حمایت نمی‌کند، بلکه شروع به حمایت از پادشاهی‏‌های جهان عرب با سردمداری عربستان سعودی کرده است.
 
همانطور که برای پنتاگون هیچ فرقی میان حزب‌الله و اخوان المسلمین وجود ندارد، برای سازمان سیا هم قطری که خواستار تحقق اسلام سیاسی لیبرال محور است، هیچ ارزشی ندارد.
 
البته هدف اصلی «ایران» است؛ کشورهای عربی با حمایت علنی ترامپ قصد دارند به صورت متحدالشکل علیه ایران موضع گیری کنند تا اجازه ندهند حضور ایران در عراق، عمان، سوریه و لبنان پایدار باشد. به دلیل اینکه قطر تابع تصمیم مذکور نیست و با ایران هم مراوداتی حداقل در بخش انرژی دارد، کشورهای عربی اقدام به تحریم قطر کرده‌اند تا بلکه بتوانند قطر را هم سوار قطار خود کنند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ
ارسال نظرات