۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۵۰۳۹۳۶
آیت الله اشرفی شاهرودی:

مؤمنان باید از یکدیگر در برابر اتهامات بی اساس دفاع کنند

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: مؤمنان باید مراقب باشند که اگر کسی به یک مؤمن تهمتی وارد کرد، در برابر او بایستند.
آیت الله اشرفی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه نور که در محل شبستان میلانی مسجد جامع گوهرشاد برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «إنَّ الَّذِینَ جَاءُوا بِالْإِفْکِ عُصْبَةٌ مِّنکُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّ‌ا لَّکُم بَلْ هُوَ خَیْرٌ‌ لَّکُمْ لِکُلِّ امْرِ‌ئٍ مِّنْهُم مَا اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِی تَوَلَّى کِبْرَ‌هُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِیمٌ» به بیان نکات تفسیری آن پرداخت.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: خداوند متعال چند نکته مهم در نظر دارد. نکته اول این است که کنترل زبان خیلی مهم است و انسان باید از این که بدون تأمل حرف بزند و یا بر حسب خیال و گمان خود حرفی را نقل کند، بپرهیزد چرا که این رفتار نشانه انسان دروغ گوست. دومین مسأله ای که خداوند انسان را از آن بازداشته است، اتهام به دیگران است و نکته مهم این است که اگر کسی تهمتی را بشنود و به دیگری انتقال دهد در عذاب آن شریک است.

آیت الله اشرفی شاهرودی با بیان این که مؤمنان همگی نفس واحد هستند، اظهار کرد: مؤمنان باید مراقب باشند که اگر کسی به یک مؤمن تهمتی وارد کرد، در برابر او بایستند. از جمله این که باید برابر اتهام وارد کردن به همسران پیامبر(ص) ایستادگی کرد. یادمان نرود که همسران پیامبر(ص) نزد ما محترم هستند.

وی تصریح کرد: مسائلی که در جریان جنگ جمل پیش آمد جای خود دارد اما نباید به عایشه تهمت وارد کرد. یکی از اختلافات ما با اهل سنت این است که اهل سنت می گویند «اصحاب پیامبر(ص) همه عادل هستند» اما خداوند در این آیه شریفه می گوید «کسانی که این تهمت و عمل زشت را به همسر تو نسبت دادند، از همین اصحاب هستند و بلکه منافق هستند»./۲۰۲/۸۲۰/ب۱

ارسال نظرات