۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۵۰۴۱۹۶
آیت‌الله مکارم پس از هدیه ۵۰ میلیونی به آزادی زندانیان مطرح کرد؛

زندانی افراد غیرمتمکن خلاف موازین شرعی است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، پس از هدیه ۵۰ میلیون تومانی به ستاد دیه کشور، از زندانی افراد غیر متمکن انتقاد کرد و آن را خلاف موازین شرعی دانست.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در دیدار با اعضای ستاد دیه کشور اظهار داشت: در یکی از دعاهای معروف ماه رمضان برای 14 طایفه دعا می کنیم؛ ولی باید دانست که این دعاها  برای ما یک یادآوری دارد و اینکه زیر آسمان گرسنگان و فقیرانی هستند که باید به فکر آنها هم بود.

وی کمک برای آزادی زندانیان در ماه رمضان را همانند ثواب آزاد کردن بردگان و اسراء دانست، ابراز داشت: یکی از مسائل مهم این است که باید ریشه زندانی کردن های بی دلیل را خشکاند، به این معنا که اگر فردی تمکن مالی ندارد به زندان نرود و طبق دستور قرآن باید تا وقت گشاده دستی به او فرصت داده شود تا بتواند تمکن مالی پیدا کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: طبق دستور دین اسلام اگر کسی توانایی مالی داشته باشد و دیه را پرداخت نکند، می توانیم او را حبس کنیم؛ ولی کسی که واقعا جزء معسران است به حکم اسلام نباید زندانی شود؛ البته مسؤولان قضایی قول هایی داده اند.

وی  زندانی کردن افراد مشکوک به تمکن مالی را به صورت موقت خلاف شرع ندانست و گفت: افراد مشکوکی هستند که شاید مال و اموالی داشته باشند، می توانیم موقتا آنها راحبس کنیم تا تحقیقات لازم انجام گیرد؛ اگر این حکم اسلام را دستگاه قضایی به درستی اجرا کند، بسیاری از زندانی ها کاهش پیدا می کند. اصلا برای بند جای سؤال است که وقتی فردی به زندان می رود چطور می تواند پول تهیه کند؟ با این زندانی کردن افراد، تنها یک خانواده دربه در می شود.

نکته دوم این که باید اولویت ها را در کمک به زندانیان در نظر گرفت؛ فردی که زن و فرزند دارد یا بیمار است بر دیگران ترجیح دارند و به همین جهت باید یک لیست کامل از افراد تهیه شود و همچنین لیست هایی در مورد کسانی که با مبلغ کمتری آزاد می شوند و نیز در مورد کسانی که خیّر هستند، تهیه شود و طبق این فهرست زندانی ها را آزاد کنید.

گاهی برخی بدهکاران را می توان با رایزنی مشکلشان را حل کرد.  وقتی این فهرست تهیه شود می توان با افراد طلبکار مذاکره و بررسی کرد که چگونه می توان آنها را بر سر عقل آورد، از آنها تخفیف گرفت و ثواب بخشش را بازگو کرد؛ باید طلبکاران را توجیه کرد که این بدهکار هر چه هم در زندان بماند، نمی تواند بدهی شما را بپردازد، بنابراین باید راهکاری عاقلانه ای را در پیش بگیرید.

حضرت آیت الله مکارم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حرف اول را در جامعه امروز خبر رسانی می زند، تأکید کرد: شما در شهرهای می روید و گلریزان می گیرید و به همین جهت باید یک نشریه ای داشته باشید که خبررسانی کنید که چه تعداد از افراد را در سال آزاد کرده اید، و مسائل مختلف دیگر را به مردم اطلاع رسانی کنید؛ البته می توانید از صدا و سیما وقت بگیرید و به گزارشی از فعالیت های خود بپردازید.

وی در بخش پایانی خود با بیان اینکه زندانیان از هر جهت برای خانواده و جامعه مشکل ساز و هزینه بردار هستند، از اهدای مبلغ 50 میلیون تومان برای آزادی بخشی از زندانیان استان قم خبرداد و خاطرنشان کرد: شما سعی کنید افرادی که با مبالغ کمتری در زندان هستند و در اولویت قرار دارند را با این کمک ما آزاد کنید./1330/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات