۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۵۰۴۹۳۸
آیت الله حائری شیرازی:

سخن تمام ادیان الهی تبدیل رحمانیت خداوند به رحمت رحیمیه است

استاد حوزه علمیه قم گفت: تمام ادیان الهی به معنای همین الرحمن الرحیم است و سخن تمام ادیان الهی تبدیل رحمانیت خداوند به رحمت رحیمیه است.
حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محی الدین حائری شیرازی، امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم در مسجد امام جمعه بازار تاریخی تبریز با بیان اینکه رحمت رحمانی به معنای رحمت امانتی و موقتی است، اظهار داشت: معنای «لا حول و لا قوه» نیز به این معنا است.

وی ادامه داد: رحمت رحمانی است که همه عالم را پر کرده است، خداوند این رحمت را برای مخلوقات داده است تا با آن کاسبی کند و رحمت رحمانی را بدهد و رحمت رحیمی خداوند را بگیرد، تجارت و کاسبی مخلوق این است که رحمت رحمانی خداوند را بدهد و در مقابل آن رحمت رحیمی را بگیرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه رحمت رحیمی پروردگار محبت و عنایت او و کرامت مخلوق در نزد خالق است، ابراز داشت: هر کسی که در این فرصت دنیا از آبرو و حرمت خود برای جلب رضایت خدا استفاده کند و با آبروی خود برای مخلوق خدا خدمت کند و راه گم کرده را یاری کند.

وی ادامه داد: انسان با همین رحمت رحمانی تلاش برای کار خیر می کند و از این کار رحمت و رضایت خداوند اخذ می کند، استحباب بسم الله در هر کاری برای آن است که به یاد داشته باشیم که رحمانیت را خرج می کنیم تا رحیمیت خداوند را کسب کنیم و کار مرضی خداوند را انجام دهد.

آیت الله حائری شیرازی با بیان اینکه ذکر بسم الله الرحمن الرحیم در کارها انسان را از گناه دور می کند و به یاد می آورد که رحمانیت الهی امانتی است تا به رحمت رحیمیه مبدل شود، تصریح کرد: ذکر این آیه انسان را از غفلت خارج می کند و به یاد می آورد که حول و قوه الهی که برای انسان امانت داده شده است نباید در مسیر غیر رضای خدا استفاده شود.

وی حقیقت دین را سیر از رحمانیت به رحیمیت دانست و ابراز داشت: تمام احکام الهی برای همین است و قیام انبیای الهی نیز برای همین بود، همه برای اینکه دست مردم را از رحمانیت به رحیمیت برسانند و بیاموزند که چگونه خداوند را دوست بدارند و از مسیر غیر رضای خدا دور شوند.

امام جمعه سابق شیراز ادامه داد: حرکت مخلصانه است که انسان را به رحیمیت می رساند، بنابراین تمام ادیان الهی به معنای همین الرحمن الرحیم است، پس از این رهگذر است که تمام ادیان الهی را در میان الرحمن الرحیم می توان یافت و این آیه تمام کتب آسمانی است./854/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات