۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۷
کد خبر: ۵۰۵۰۱۷
در نشست علمی بررسی شد؛

سفر ترامپ به عربستان و پیامدهای منطقه‌ای آن

نشست علمی« سفر ترامپ به عربستان و پیامدهای منطقه‌ای آن» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
سفر ترامپ به عربستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی « سفر ترامپ به عربستان و پیامدهای منطقه‌ای آن» عصر روز گذشته با سخنرانی دکتر سام مهدی ترابی دکترای روابط بین‌الملل  و ماشاءالله حیدر پور عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد قم در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست ترابی با اشاره به تاریخ شکل‌گیری حکومت آل سعود ابراز داشت: درست از ابتدای دهه سی قرن بیستم که نفت در منطقه خلیج‌فارس کشف شد عبدالعزیز مؤسس حکومت آل سعود با حمایت آمریکا از کویت به نجد رفت و حکومت آل رشید را مغلوب کرد آمریکا شرق عربستان را به منطقه امن خود تبدیل کرد.

وی با بیان این که آمریکا به خاطر شیعه نشین بودن شرق عربستان بر روی تمام حرکت‌های شیعی در منطقه حساس است و منافع خود را در خطر می‌بیند، گفت: در این جا دموکراسی و آزادی هیچ اهمیتی برای آمریکا ندارد زیرا مستقیماً بر روی منافع آمریکا تأثیرگذار است.

این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان این که آل سعود در منطقه به خاطر منافع خود می‌جنگد و برای حفظ حکومت خود هر کاری می‌کند، خاطرنشان کرد: ما اگر به ماهیت روابط عربستان و آمریکا توجه داشته باشیم از سفر ترامپ به عربستان و فروش تسلیحات به عربستان و سکوت در برابر دیکتاتوری در عربتان تعجب نمی‌کنیم.

در ادامه حیدرپور با اشاره به این که برای فهم پیامدهای سفر ترامپ به عربستان باید محیط تصمیم‌گیری و چگونگی اتخاذ راهبرد در سیاست خارجی آمریکا را بفهمیم، ابراز داشت: ما در آمریکا شاهد حاکمیت ساختار و نقش‌آفرینی کارگزار هستیم به این صورت که برخی از ساختارهای مهم ثابت وجود دارد ولی تاکتیک‌های رسیدن به اهداف متفاوت است و هر رییس‌جمهور با تاکتیک خاص خود عمل می‌کند.

وی با بیان این که سیاست کلی در سیاست خارجی آمریکا بر مبنای نظریه واقع‌گرایی است، گفت: ما در زمان رییس‌جمهوری اوباما مؤلفه‌های واقع‌گرایی تدافعی را شاهد بودیم و مثلاً برای مهار ایران از تاکتیک فشار، تحریم و مذاکره استفاده می‌کرد ولی آنچه از شعارها و رفتار ترامپ مشاهده می‌شود تغییر تاکتیک از واقع‌گرایی تدافعی به واقع‌گرایی تهاجمی با مؤلفه‌های از قبیل تهدید و تحریک رقبا و اعتلاف سازی با دشمنان رقبا است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد قم دو ویژگی اصلی کشورهای خاورمیانه را نفت و نزاع دانست و گفت: با توجه به این که ریشه نزاع در خاورمیانه عوامل درونی و بیرونی زیادی دارد انتظار می‌رود که با توجه به سیاست خارجی واقع‌گرایی تهاجمی آمریکا و اعتلاف سازی در منطقه خلیج‌فارس گسترش رقابت‌ها تسلیحاتی، ایجاد فضای دوقطبی متخاصم در منطقه و درنهایت گسترش بحران در منطقه را شاهد باشیم که این وضعیت حضور آمریکا در منطقه را توجیه می‌کند./843/  202/ص

ارسال نظرات