۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۵۰۵۱۴۹
آیت‌الله فقیهی:

انسان نباید در مدیریت زورگو باشد

استاد حوزه علمیه در تفسیر سوره بقره گفت: انسان نباید در مدیریت زورگو باشد، مدیر همیشه باید زیردستان خود را قانع کند.
آیت الله فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، ظهر امروز در درس تفسیر سوره بقره که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، اظهار داشت: بعد از این که خداوند انسان را به عنوان خلیفه خود معرفی کرد هم شیطان و هم ملائکه سؤالاتی را مطرح کردند و خدا به آن‌ها پاسخ داد تا قانع شوند.

سؤال کردن خوب است ولی بعد از فهم حقایق دیگر تعصب داشتن و تکبر ورزیدن درست نیست،شیطان تسلیم خواست و اراده خدا نشد و با این که حقیقت را فهمید ولی تکبر ورزید و بر آدم سجده نکرد و کافر شد.

انسان نباید در مدیریت زورگو باشد، مدیر همیشه باید زیردستان خود را قانع کند؛ زیرا اگر نیروهای زیر مجموعه اعتقادی به کار نداشته باشند درست عمل نخواهد کرد؛ در مدیریت استبدادی زیردستان با جان‌ودل کار انجام نمی‌دهند.

باید انسان در برابر حرف حق تسلیم باشد؛ نکته دیگر این است که استعداد خوب بر حافظه خوب مقدم است و کسی که خوب حفظ می‌کند نمی‌تواند جانشین خوبی باشد ولی کسی که استعداد خوبی دارد می‌تواند خوب مدیریت کند.

در انتخابات ها هم باید سعی کنیم افرادی انتخاب شوند که تقوا، علم و استعداد خوبی داشته باشند و تنها سابقه کاری نمی‌تواند ملاک خوبی برای انتخاب باشد.

این که خدا دستور داد ملائکه به آدم سجده کنند به دلیل جسم آدم نبود بلکه به سبب روح او بود زیرا روح خدا در کالبد انسان دمیده شد و انسان به این دلیل ارزش پیدا کرد.

نافرمانی شیطان از روی بی‌اعتقادی به خدا بود؛ ولی نافرمانی‌های ما انسان‌ها که گناه می‌کنیم از روی بی‌اعتقادی نیست؛ انسان باید بعد از این که گناهی را انجام داد بلافاصله توبه کند و خداوند توبه پذیر است./843/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات