۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۵۰۵۳۷۱
استاد حوزه علمیه:

اعتراف به گناه از ارکان ارتباط با خداوند است

حجت الاسلام والمسلمین درایتی اعتراف به گناه را از پایه های ارتباط با خداوند دانست و گفت: اگر عبد معترف به گناه نباشد و دیگران را در گناه خود مقصر بداند، اصولا مناجات و ارتباطی شکل نمی گیرد این در حالی است که امیرمؤمنان علی(ع) با وجود آن مقام والا و عصمت از گناه، خود را شایسته راز و نیاز با خدا نمی داند.
گناه نکردن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان شب گذشته در نشست شرح دعای ابوحمزه ثمالی در مجتمع فرهنگی بنی فاطمه با اشاره به فراز «جودک و کرمک حجتی یا رب فی جرأتی علی مسألتک»، گفت: امیرمؤمنان علی(ع) می فرمایند از نشانه های کرم خداوند این است که حتی در اوج گناه که انسان بی اعتنا به خداوند است، خدا به او رو می کند و می گوید از گناه برگرد من تو را می بخشم.

وی در ادامه، اعتراف به گناه را از پایه های ارتباط با خداوند دانست و افزود: اگر عبد معترف به گناه نباشد و دیگران را در گناه خود مقصر بداند، اصولا مناجات و ارتباطی شکل نمی گیرد این در حالی است که امیرمؤمنان علی(ع) با وجود آن مقام والا و عصمتی که دارد خود را شایسته اینکه خداوند به مناجاتش گوش دهد، نمی داند.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی اضافه کرد: اگر از خدا چیزی بخواهیم و بگوید نمی دهم ما حجتی جز جود و کرم او نداریم چرا که از جواد و کریم بعید است درخواستی را رد کند هرچند از فردی خطاکار و نالایق.

استاد حوزه علمیه تبیین فلسفه مشکلات و گرفتاری ها گفت: خداوند با وجود جود و کرم بی انتهای خود از روی حکمت و به خاطر مصلحت فرد، در دنیا، برزخ یا قیامت، او را رسوا می کند تا فرد بیدار شود وگرنه کرم او بسیار بالاتر از این است که گناهکاران را مجازات کند.

وی ادامه داد: اینکه خداوند گاهی در برابر گناه ما مشکل یا گرفتاری قرار می دهد برای این است که تربیت شویم؛ مانند پدری که از تنبیه فرزندش بسیار کراهت دارد و برای او سخت است اما با این وجود او را تنبیه می کند تا آگاه شود.

حجت الاسلام والمسلمین  درایتی خاطرنشان کرد: شخص کریم هیچ گاه رفتار خود را با دیگران مقایسه نمی کند؛ اگر می خواهد لطف و محبتی کند نگاه نمی کند طرف مقابل چه فردی است و چه خطاها و بدی هایی داشته است اما این به معنای ندانستن او نیست؛ می داند ولی نادیده می گیرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه کریم، خوبی ها را با چندبرابر جواب می دهد و بدی ها را نادیده می گیرد، افزود: به فرموده امیرمؤمنان علی(ع)، وقتی به اعمال و گناهان خود می نگریم خود را شایسته سخت ترین عذاب ها می دانیم اما زمانی که به کرم خداوند نگاه می کنیم حتی گمان نمی کنیم ما را در آتش بسوزاند./202/930/ب1

ارسال نظرات