۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۵۰۵۴۰۷
آیت‌الله فقیهی:

دولت‌ باید زمینه گناه را از مردم بگیرد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: دولت‌ها باید زمینه گناه را از مردم بگیرند زیرا وقتی زمینه فراهم شد جوان نمی‌تواند خود را کنترل کند.
آیت الله فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در درس تفسیر سوره بقره که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، اظهار داشت: خداوند مسکن حضرت آدم را بهشت قرار داده بود؛ ولی بر اثر یک خطا آدم از بهشت بیرون رفت.

وی با اشاره به اوامری که خداوند در بهشت به آدم گوشزد کرد و همسر او را هم در کنار او در بهشت اسکان داد، افزود: این نشان می‌دهد زن در مسکن باید تابع مرد باشد مگر این که در ضمن عقد شرط کرده باشند.

در اسلام اصل بر آزادی است نه نهی

وی با بیان این که خداوند وقتی می‌خواهد نهی کند اول آزادی می‌دهد، خاطرنشان کرد: ما هم در زندگی با فرزند و همسر و زیرمجموعه خود باید همین‌گونه برخورد کنیم و اول آزادی‌ها را بدهیم و بعد موارد نهی را بیان کنیم و نهی کنیم؛ قرآن حتی در مورد ازدواج هم می‌گوید با هر کسی که می‌خواهید ازدواج کنید مگر با چند نفر.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، نزدیک شدن به گناه را هم خطرناک دانست و گفت: جامعه اسلامی باید جوری تنظیم شود که مردم نزدیک گناه نشوند ولی اگر زمینه فساد فراهم شد و شراب‌خانه‌ها و قمارخانه‌ها فراهم شدند گناه‌ها به صورت طبیعی اتفاق می‌افتند.

وی با بیان این که در جامعه اسلامی عموم مردم محترم هستند و نباید به دادگاه بروند، اظهار داشت: در جامعه اسلامی اگر دیدیم که فردی نزدیک به گناه است باید به او تذکر داد تا در چاه نیفتد؛ دادگاه‌ها باید با مردم این گونه برخورد کنند و قبل از این که در گناه بیفتند پیشگیری کنند.

  انسان وقتی نزدیک گناه شد و زمینه فراهم شد جلوگیری از گناه مشکل است زیرا نزدیک شدن همان و گرفتار گناه شدن همان؛ به همین خاطر است که می‌گویند حرام است انسان با زن نامحرم در یک اتاق در بسته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هم فرد و هم جامعه اسلامی و هم قوانین جامعه اسلامی باید به‌گونه‌ای باشد که مردم را نسبت به آسیب های گناهان آگاه کنند تا مردم گرفتار گناه نشوند و این که ما از دولت می‌خواهیم در بعد فرهنگی ایمان مردم را تقویت کند و زمینه گناه را ایجاد نکند به خاطر این است که طبیعت انسان به سمت قدرت و شهوت میل دارد و دولت‌ها باید زمینه گناه را از مردم بگیرند زیرا وقتی زمینه فراهم شد جوان نمی‌تواند خود را کنترل کند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت آدم و حوا بعد از این که از آن درخت نهی شده خوردند به سرعت متوجه ظلمی که به خود کردند شدند و توبه کردند ولی از بهشت اخراج شدند و خداوند فرمود به زمین بروید و در زمین زندگی کنید.

آیت‌الله فقیهی با بیان این که  انسان جایزالخطا است، اظهار داشت: حضرت آدمی که خداوند به ملائکه گفته بود به او سجده کنند هم خطا می‌کند و این نشان می‌دهد که انسان همیشه و در هر جایگاهی باید مواظب رفتار خود باشد.

وی افزود: انسان اصالتاً بهشتی است ولی باید مسیر امتحان را بگذرانیم و بعد به بهشت برویم زیرا ذات انسان برای بهشت خلق شده است ولی به خاطر وسوسه شیطان از بهشت فاصله گرفته‌ایم./843/ ۲۰۲/ص

 

ارسال نظرات