۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۵۰۵۶۰۷
سردبیر روزنامه رای الیوم بررسی کرد؛

معاملات تسلیحاتی با عربستان و قطر، شطرنج ماهرانه آمریکا با عرب‌های خلیج فارس

سردبیر روزنامه رای الیوم تصریح کرد: تعامل رییس جمهور آمریکا با عرب‌های منطقه خلیج فارس به مثابه بازی شطرنجی است که بازیگر آمریکایی با مهارت مهره‌های آن را آنطور که خود می‌خواهد جابجا می‌کند.
عبدالباری عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم در تحلیل معامله تسلیحاتی آمریکا و قطر نوشت: اتهامات آمریکا علیه قطر محو شده و جای خود را به تقویت روابط راهبردی و امنیتی داده است و این نشان می دهد آمریکا مانند بازیگر ماهر شطرنج به خوبی مهره ها را طبق خواست خود به حرکت در می آورد.

خبر معامله تسلیحاتی و احتمال گشایش بحران عربی با قطر

عطوان در توضیح این مطلب نوشت: پس از اعلام خبر امضای معامله فروش 36 فروند هواپیماهای «اف. 15» آمریکا به قطر که در مقر وزارت دفاع  (پنتاگون) صورت گرفت می توان انتظار داشت،  بحران عربستان و متحدانش با قطر رو به گشایش است و احتمال رویارویی نظامی کاهش می یابد اما برطرف شدن تحریم و باز شدن حریم هوایی هنوز به زمان نیاز دارد.

ترامپ، محرک اصلی شعله ور شدن بحران عربی بود و از ائتلاف عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر به عنوان برگه فشار بر قطر و ترساندن آن  استفاده کرد و او را به تسلیم شدن در برابر خواسته های آمریکا  مبنی بر پرداخت «غرامت» در قالب معاملات تسلیحاتی وسرمایه گذاری در امور زیر ساختی آمریکا  سوق داد؛ درست شبیه همان کاری که با برادر بزرگش یعنی عربستان انجام داد.

نمی دانیم آیا این ائتلاف چهار گانه شامل عربستان، امارات، بحرین و مصر از نیت های آمریکا خبر داشتند یا اینکه برای این منظور به کار گرفته شدند؟

به هر حال به محض امضای این معامله تسلیحاتی که قسط اول آن بالغ بر 12 میلیارد دلار است، حرف و حدیث در مورد گشایش در بحران عربی آغاز شد و بار دیگر میانجی گری ها قوت گرفت تا جایی که تعداد میانجی ها از تبعیت های مختلف افزایش یافت و قطر در آستانه رهایی نهایی از دام قرار گرفت.

سرخوشی ترامپ از معاملات میلیاردها دلاری

این بار رمز این گشایش همان میلیاردها دلاری است که ترامپ از آن سرخوش است و می داند چطور با زور، تهدید و ترساندن و نیز ایجاد دسته بندی و تنش بین عرب ها به ویژه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس آن را به دست بیاورد و البته این واقعیت را پنهان نکرد زیرا به مردم کشورش نوید داد از سفر ریاض با پول و کار بازگشته است.

ارزش واقعی این معامله تسلیحاتی 21.1 میلیارد دلار بوده و شامل 72 فروند هواپیما تولید شرکت بوئینگ است.

این معامله برای حفظ خط تولید این نوع هواپیماها و ایجاد 60 هزار فرصت کار در 42 ایالت آمریکا بسیار مهم است به این معنی که بدون آن تولید متوقف خواهد شد، پس ممنون از عرب ها.

نکته قابل توجه اینکه نوشته های چند روز پیش ترامپ در صفحات اجتماعی مبنی بر اینکه قطر پیشینه طولانی در حمایت از تروریسم در بالاترین سطح دارد و باید مجازات شود و یا اینکه انزوای قطر آغازی برای پایان ترورریسم است، به کلی محو شده و اکنون قدردانی از قطر به عنوان متحد قدرتمند آمریکا جای آن را گرفته است و ترامپ تاکید دارد، معامله فروش هواپیما به قطر گام بزرگی در مسیر تقویت همکاری راهبردی و امنیتی بین دو کشور است.

این یعنی بازی شطرنجی که آمریکا مهره های آن را به خوبی و در زمان و مسیر مورد نظر خود جابجا می کند.

چند ساعت پس از امضای این معامله تسلیحاتی، دستور حرکت دو رزمناو آمریکایی به سمت بندر حمد واقع در جنوب قطر صادر شد که این نشان می دهد آمریکا قطر را رها نخواهد کرد.

این تحولات نمایشنامه ای است که در کاخ سفید آماده شد و در جریان نشست اخیر ترامپ در ریاض نقش بازیگران آن نیز توزیع شد؛ این نمایشنامه چند فصل دارد که هنوز اول آن است و قربانیان آن عرب ها هستند.

به هر حال کسب میلیاردها دلار و ایجاد فرصت های شغلی را باید به ترامپ و ملت آمریکا تبریک گفت./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات