۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۵۰۶۲۵۷
رییس مؤسسه مسجد مطرح کرد؛

اهمیت مسجد در حکومت اسلامی

حجت الاسلام قرائتی با تأکید بر اهمیت مسجد در حکومت اسلامی، گفت: پانصد هزار مسجد بهتر از پاصد هزار پایگاه نظامی برای حکومت اسلامی است.
حجت الاسلام تقی قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، هفدهمین جلسه از سلسله جلسات مهارت های تبلیغی در قرآن کریم، با حضور حجت الاسلام تقی قرائتی، به همت معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان، امروز در مدرسه علمیه نواب برگزار شد.

حجت الاسلام قرائتی با توجه به اهمیت نقش مسجد در مسأله فرهنگ، گفت: مسجد یکی از مهمترین مراکز فرهنگی است که دارای چند ویژگی است، نخست اینکه «اول بیت» است، دوم «للناس» است و سوم «قیام للناس» است، یعنی بهترین و نخستین خانه برای عبادت خداوند مسجد است و هیچکس مالک مسجد نیست بلکه مسجد خانه خدا و برای مردم می باشد و نکته دیگر اینکه محلی برای اقامه هر خیر و نیکی از سوی مردم است و به همین دلیل است که گفته می شود کارهای خیر و عام المنفعه خود را از مسجد مدیریت کنید.

وی ادامه داد: هیچ چیز نمی تواند جای مسجد را پر کند، حتی دانشگاه ها، حوزه ها و فرهنگسرا ها، همه چیز مسجد پاک و خاص است و حتی تعمیر و تطهیر آن نیازمند صفات اخلاقی بزرگی است که از جمله آن می توان به «خشیه من الله» اشاره کرد، در حوزه آسیب شناسی مساجد بیش از هزار لکه و غبار بر روی مسجد نشسته است که نیاز به تطهیر دارد و اگر بتوانیم این غبارها را از مسجد پاک کنیم مسجد جایگاه واقعی خود را پیدا می کند، اگر مساجد آنچنان که باید شکوفا بشوند، وجود پانصد هزار مسجد بهتر از پانصد هزار پادگان نظامی برای حکومت اسلامی خواهد بود، خادمی مسجد از افتخارات پیامبران محسوب می شد، متأسفانه ما امروز آنچنان که باید خدمت به مسجد نمی کنیم.

مسجد، قرآن و اهل بیت در هم تنیده شده اند

رییس مؤسسه مسجد در ادامه افزود مراقب باشیم که مسجد را ضایع نکنیم، روایت وارد شده است که مسجد در روز قیامت از ما شکایت می کند و می گوید: «ضیعونی و عطلونی»، مسجد، قرآن و اهل بیت در هم تنیده شده اند و این عناصر هیچگاه از یکدیگر قابل تفکیک نیستند، اهمیت مسجد تا آنجاست که در فتوحات اسلامی هر شهری که به تصرف مسلمین در می آمد، نخستین کاری که در آن می شد ساخت مسجد بود، پیامبر اکرم نیز اولین اقدامشان در بدو ورود به مدینه ساخت مسجد بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مسجد بین شیعه و سنی تعریف متفاوتی ندارد و در حقیقت تعریف مسجد در مذاهب اسلامی یکی است. ولی فقیه با وجود اینکه حکم در اختیار دارند و حق دخالت در تمام امور را دارند اما حکم پیش نمازی مسجد را نمی دهند چرا که این حکم در اختیار مردم است، ما باید تمام تلاش خود را برای غبار زدایی از مسجد به کار ببندیم و از جمله غبار زدایی ها قرائت قرآن و تعقیبات و ادعیه در فضای مسجد است.

مدرس حوزه علمیه قم در پایان تصریح کرد: مسجد نباید حزبی و جریانی باشد، برخی مساجد را حزبی کرده اند و این خلاف اسلام است، تعمیر و تطهیر مسجد وظیفه همه است و مسجد اختصاص به گروه خاصی ندارد، مساجد برای همه مردم و برای همه چیز مردمند و این حقیقت را باید بفهمیم که ما جز مسجد جایی بهتر برای رفتن و انجام فعالیت فرهنگی نداریم./202/863/ب1

ارسال نظرات