۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۵۰۶۴۳۷
حجت الاسلام پناهیان:

حسادت در مومنان از موانع ظهور است

مشاور ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در زمان ظهور به سبب نبود حسادت و اتحاد مومنان ولایت‌مدار با یکدیگر، روابط انسانی به حد اعلی می‌رسد.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان مشاور ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در مراسمی که شامگاه دوشنبه 29 خرداد در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد، در ادامه بحث اخلاق و ولایت‌مداری عنوان کرد: حسادت از رذایل اخلاقی است که در دین و دنیای انسان اثرات منفی دارد.

وی افزود: حسادت به همان اندازه که بر معنویت انسان تاثیر می‌گذارد در زندگی مادی و دنیایی او نیز موثر است. در روایت آمده که حسادت سبب حزن و اندوه مدام می‌شود. بسیاری از اخلاقیات بد نظیر عصبانیت، کینه توزی، ناشکری و ناسپاسی و سایر ضایعات روحی در زندگی دنیوی ناشی از حسادت است ولی به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد نمی‌توان آن را به صورتی دقیق در خود شناسایی کرد.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه حسادت عاملی برای تعیین مراتب انسان‌ها در روز قیامت است، گفت: در روز قیامت مراتب انسان‌ها بر حسب حسادت، میزان درگیری و موفقیت هر فرد علیه حسادت سنجیده می‌شود.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) گفت: روزی که متقین به سوی پروردگار رحمان محشور می‌شوند، به سمت بهشت سوق داده می‌شوند. در درگاه بهشت به درخت با عظمتی برخورد می‌کنند که هزاران نفر زیر سایه آن درخت جای می‌گیرند و برای متقین در سمت راست این درخت عظیم چشمه پاک کننده‌ای وجود دارد که تزکیه دهنده است و هنگامی که متقین از آن می‌نوشند قلب‌ آنها به طور کامل از حسد پاک می‌شود.

مشاور ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: خداوند به بندگان متقی عنایت فرموده و آنها را به وسیله عذاب پاک نمی‌کند. منظور از شراب طهور آب چشمه‌ای است که پاک کننده است.

وی افزود: مبارزه با صفت رذیله حسادت نقش مهمی در رشد و بالندگی انسان دارد. برای مبارزه با حسادت باید از ابزار مهربانی و محبت استفاده کنیم. حسادت زندگی دنیوی و روابط اجتماعی مومنان را خراب می‌کند. روابط مومنان با یکدیگر باید رشد زیادی داشته باشد حتی به عنوان شرط ظهور قلمداد شده است.

حجت الاسلام پناهیان با بیان روایتی از اصحاب امام باقر(ع) گفت: شخصی نزد امام باقر(ع) آمد و پرسید شما دنبال ۳۱۳ نفر بودید ولی در حال حاضر 50 هزار شیعه دارید پس چرا قیام نمی‌کنید.

امام فرمود آیا مرز مالکیت بین شما برداشته شده و از اموال یکدیگر به راحتی استفاده می‌کنید، شخص جواب داد خیر؛ امام فرمود پس زمان ظهور نرسیده است. یاران آخرین امام مرز مالکیت بین آنها نیست.

وی ابراز داشت: روابط مومنان با یکدیگر در زمان ظهور به حد اعلی می‌رسد ولی در حال حاضر به حد عالی هم نرسیده است که دلیل اصلی آن حسادت است. در روایتی آمده که خداوند بلا را برای مومن مقرر کرده است که شامل مکاید ابلیس، دشمنی کفر و کفار، دشمنی‌های پنهان و مکر منافقان و حسادت مومنان است.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه علت غیبت کردن پشت سر دیگران حسادت است گفت: برای از بین بردن این صفت رذیله باید هر کار خوبی که از دست‌ ما برمی‌آید برای دیگران از سر محبت و لطف انجام دهیم تا حسادت از میان ما برود. بسیاری از بدی‌های انسان‌ها و گرفتاری‌های اجتماعی آنها به حسادت مرتبط است اما از آن آگاه نیستند.

مشاور ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها افزود: اگر ولایت‌مداری را در خود تقویت کنیم در واقع حسادت را به لحاظ اخلاقی کنار زده‌ایم و از آثار آن یکی شدن و متحد شدن با مومنان ولایت‌مدار است؛ به طوری‌که هم ولایت طولی و هم ولایت عرضی پیدا می‌کنیم. جنبه طولی آن تبعیت از حضرت ولی عصر(عج) و تبعیت عرضی آن روابط مومنان با یکدیگر است، متاسفانه روابط مومنان با یکدیگر همواره دچار چالش حسادت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر نامهربانی را به احتمال ۹۹ درصد می‌توان به حساب حسادت گذاشت. ما به لحاظ عرضی حسادت بین خودمان را برطرف می‌کنیم تا حسادت به مولا در قلب‌ ما نباشد و از طرف دیگر حسادت به مولا را کنار می‌گذاریم تا روابط ما با مومنان به حد عالی و اعلی برسد./202/966/ب1

ارسال نظرات