۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۵۰۶۴۸۲
کارشناس فرهنگی بعثه رهبری مطرح کرد؛

بیشترین محل نزول جبرئیل برای آوردن آیات قرآن

حجت الاسلام عسکری در معرفی و ساختار کعبه و بیت الله الحرام گفت: خانه کعبه پیش از باسازی قریش هیچگاه سقف نداشت و قریشیان برای آن سقفی زده و یک ناودان چوبی برای کعبه قرار دادند
حجت الاسلام محمدحسین عسکری علویه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین شب از همايش تا مهماني ويژه زائران حج تمتع 96 شامگاه دوشنبه با حضور مسؤولان اداره حج و زيارت قم و همچنين مسؤولان بعثه مقام معظم رهبري از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت در سالن همايش هاي مجتمع ياوران حضرت مهدي(عج) برگزار شد.

حجت الاسلام محمدحسین عسکری کارشناس مسؤول فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری منطقه قم در این همایش با اشاره به عظمت خانه کعبه اظهار داشت: خانه کعبه حتی پیش از زمانی که حضرت آدم بخواهد آن را بسازد محل طواف فرشتگان بوده است و در عظمت آن شکی نیست ولی مسأله مهم آن است که این خانه در طول تاریخ 12 بار تخریب شده است.

وی افزود: حضرت شیث نبی، حضرت ابراهیم(ع)، عمالقه، قصی بن کلاب، عبدالله بن زبیر، سران قریش، حجاج بن یوسف، سلطان عثمانی و در دوره اخیر ملک فهد سعودی از جمله افرادی بودند که کعبه را بازسازی کرده اند و به همین جهت همواره تغییرات جزئی در آن پیش آمده است.

عضو بعثه مقام معظم رهبری تأکید کرد: البته در مورد حجاج بن یوسف باید بگوییم خودش برای کشتن عبدالله بن زبیر، خانه کعبه را خراب کرد ولی بعدها برای فریب مردم دوباره آن را بازسازی کرده و تغییرهایی در آن ایجاد کرد.

حجت الاسلام عسکری در معرفی و تبین ساختار کعبه و بیت الله الحرام ابراز داشت: خانه کعبه پیش از باسازی قریش هیچگاه سقف نداشت و قریشیان برای آن سقفی زده و یک ناودان چوبی برای کعبه قرار دادند که بالای حجر اسماعیل قرار دارد و زمانی که حجاج قصد ساختن کعبه داشت برای اینکه اذهان مردم را به سمت خوبی خود جلب کند ناودانی طلایی درست کرد و بر بالای خانه کعبه قرار داد.

وی ادامه داد: در روایت داریم که زیر ناودان کعبه و خانه حضرت خدیجه(س) بیشترین محل نزول جبرئیل برای آوردن آیات قرآن بوده است؛ این نکته نیز قابل توجه است که در 21 متری خانه کعبه چاه زمزم قرار دارد، در روایت داریم که  دو رکعت نماز  بین حجر الاسود تا مقام ابراهیم و از آنجا تا چاه زمزم که حطیم نام دارد، باعث برآورده شدن حاجات می شود هرچند برخی حطیم را از حجرالاسود تا مقام ابراهیم می دانند./1330/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات