۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۵۰۶۶۸۸
امام جمعه قم:

جهاد با دشمنان دفاع در برابر تهاجم فرهنگی است

آیت‌الله حسینی بوشهری با گلایه از برخی به دلیل عدم توجه به هشدار‌های رهبر انقلاب در رابطه با تهاجم فرهنگی دشمن ، دفاع در برابر تهاجم فرهنگی را بهترین جهاد دانست.
آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، امام جمعه قم، شامگاه سه‌شنبه مصادف با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران در همایش بزرگداشت شهید چمران و بسیج اساتید دانشگاه‌‌های قم که در سالن همایش‌های شهید بهشتی دانشگاه قم برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اظهار داشت: از این که در فضایی قرار داریم که رزمندگان دلیر، شجاع، قهرمان و محبوب جمهوری اسلامی ایران اقدامی بایسته، بجا و هوشمندانه در این مقطع زمانی علیه دشمنان ملت بزرگ ایران انجام داده‌اند، خدا را شاکریم.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان این که به‌خاطر وجود امنیت در ایران باید دست تک‌تک رزمندگان عزیز را بوسید، ابراز داشت:‌ به سبب وجود چنین نیروی دفاعی خدا را شاکریم و از خداوند متعال طلب می‌کنیم تا بیش از پیش به رزمندگان اسلام عزت بخشیده و آنها را در تمام صحنه‌ها پیروز و موفق گرداند.

وی با قرائت آیه «وَالَّذِينَ جَاهَدُواْ فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ‏»، تصریح کرد: خداوند متعال در آیه 69 سوره عنکبوت به کسانی که خالصانه در راه خدا جهاد می‌کنند مژده می‌دهد که راه‌های رسیدن به پروردگار را به آنها نشان خواهد داد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تأکید بر این که آیه مذکور دربردارنده نکات مهم و کلیدی است، افزود: نخستین نکته‌ای که در این آیه وجود دارد آن است که در این آیه از واژه جهاد استفاده شده است که معنای وسیعی دارد، به همین علت مفاهیمی همچون جهاد با نفس، جهاد با دشمن، جهاد در راه خدا برای کسب معارف و شناخت، جهاد در جهت کمک به محرومان و مستضعفان و خدمت به مردم را نیز شامل می‌شود.

رمز پیروزی در گرو اخلاص در تلاش مجاهدانه و مؤمنانه است

 الطاف خداوند متعال به دو بخش تقسیم می‌شود. الطافی که مشروط به شرط نیست و الطافی که مشروط به شرط است. در قسم نخست خداوند متعال به خاطر لطف بزرگش قبل از آن که مردم مستحق دریافت نعمت باشند، به کل عالم هستی نعمت می‌بخشد.

نصرت الهی، شناخت حق از باطل، ثبات قدم و هدایت شدن، قسم دوم از الطاف خداوند است که مشروط به شرط است و نیاز به پیش‌زمینه دارد، چرا که خداوند به بشر می‌فرماید؛ گام نخست را شما بردارید تا در برابر آن نصرت الهی و ثبات قدم شامل حالتان شود.

نکته دیگری که از این آیه می‌توان برداشت کرد آن است که رمز پیروزی از یک سو در سایه تلاش مجاهدانه و مؤمنانه است و از سوی دیگر این تلاش مجاهدانه باید همراه با اخلاص باشد.

هر اسلحه به دست در راه خدا جهاد نمی‌کند

 در عصر کنونی انسان‌های بسیاری دست به اسلحه می‌برند و از تسلیحات نظامی بهره می‌گیرند، آیا همه آنها به صورت خالصانه جهاد می‌کنند؟! بی‌تردید هر کسی که اسلحه‌ای به دست دارد، لزوماً در راه خدا جهاد نمی‌کند.

 جهاد در راه خدا آن چیزی است که رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس از خود به نمایش گذاشتند. جهاد خالصانه در راه خدا آن است که انسانی از درس، بحث، تلاش و کوشش دست می‌کشد تا به عنوان یک بسیجی ساده برای جهاد در برابر دشمنان اسلام تبلور و تجلی پیدا کند.

 نکته چهارمی که از آیه 69 سوره عنکبوت می‌توان استخراج کرد آن است که اگر بشر تنها یک گام به سوی خداوند بردارد و تنها یک گام در راه خدا تلاش مجاهدانه بکند، دیگر نیازی نیست ادامه راه را خود بپیماید، چرا که در ادامه مشمول مدد و هدایت الهی قرار خواهد گرفت. 

رمز و راز ماندگاری انسان‌ها در گرو سه عامل است

عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با طرح سوالی مبنی بر این که رمز و راز جاودانه ماندن یاد و خاطره شهدا چیست؟ بیان داشت: شهید چمران در سی‌ویکم خرداد سال 1360 به شهادت رسیده است، اما با گذشت بیش از 36 سال فراموش نشده و یاد و خاطره آن بزرگوار در اذهان عمومی باقی مانده است.

وی با بیان این که سه مسأله مهم از عوامل ماندگاری یک انسان است، اظهار داشت: نخست قداست و تعالی هدف، سپس گام برداشتن در شرایط خاصی از محیط و در نهایت روشن‌بینی، درجه بالای آگاهی و بصیرت از جمله عوامل ماندگاری یک انسان به شمار می‌روند تا مردم پس از مرگش به نیکی از او یاد کنند. 

آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر این که انسان‌‌هایی که اهداف مقدسی دارند در تاریخ ماندگار می‌شوند، ابراز داشت: انسان‌هایی که اهداف متعالی دارند، هیچ‌گاه به دنبال کسب منفعت نیستند. آنچه آنها را به حرکت وامی‌دارد، رسیدن به حقیقت و مبارزه با ظلم، ستم و بردگی اجتماعی است. 

برخی در خشت خام چیزی می‌بینند که مردم عادی تنها در آیینه توان مشاهده آن را دارند

وی با اشاره بر این که استفاده از نور چراغ در روز روشن فایده‌ای نخواهد داشت، تصریح کرد: زمانی که آزادی وجود دارد، دَم از آزادی زدن لغو است اما در محیطی که استبداد وجود دارد،‌ سخن از آزادی ارزشمند خواهد بود. اگر انسانی در دنیای پُرغوغایی که بمب‌ها و خمپاره‌ها فضا را غبارآلود کرده‌اند، وارد میدان عمل شود، ماندگار خواهد شد.

امام جمعه قم با بیان این که برخی در خشت خام چیزی می‌بینند که مردم عادی تنها در آیینه توان مشاهده آن را دارند، گفت: انسان‌هایی که دارای بصیرت هستند نقشی تعیین کننده و هدفی متعالی دارند که در شرایط خاصی دست به اقدام می‌زنند و ماندگار می‌شوند.

وی شهید چمران را مصداق آیه 69 سوره عنکبوت معرفی و عنوان کرد: معتقدم شهید چمران مجاهدی مؤمن بود که در همه عرصه‌ها از قبیل جهاد با نفس، نبرد با دشمن و کمک به محرومان(در لبنان)، انسان کمال‌ یافته و ساخته شده‌ای بود. اشخاصی که با این شهید در ارتباط بودند تصدیق می‌کنند که حالت دعاهایی که از شهید چمران منعکس شده است،‌ نشان دهنده روح مصفای این شهید است.

 عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اظهار داشت: شهید چمران فارغ التحصیل دانشکده فنی تهران بود و چنان تشنه فراگیری علم و دانش بود که در کلاس منطق، فلسفه، معارف و تفسیر استادانی همچون شهید مطهری حاضر می‌شد.

وی ابراز داشت: در زمانه‌ای که رعب و وحشت جامعه را فراگرفته و آزادی وجود نداشت، شهید چمران با رسالت سترگ خود، عضو فعال انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران شد و در راستای مبارزه برای ملی شدن صنعت نفت، بسیار کوشید.  

آیت‌الله حسینی بوشهری، ادامه داد: آن شهید زمانه را خوب می‌شناخت به طوری که حتی هنگام ادامه تحصیل در خارج از کشور، انجمن اسلامی دانشجویان را در دانشگاه خارجی تأسیس کرده بود.

جهاد با دشمنان در دنیای امروزی، دفاع در برابر تهاجم فرهنگی است

وی با بیان این که برای گرامیداشت شخصیت‌هایی همچون شهید چمران نباید صرفاً به برگزاری یک همایش‌ بسنده کرد، افزود: ضروری است تا جلسات مختلفی برای ارزیابی دقیقِ شخصیتِ‌ شهید چمران‌ها داشته باشیم تا درس ادامه راه زندگی را از این شهیدان بیاموزیم.

امام جمعه قم با تأکید بر این که بسیجی بودن منافاتی با ادامه تحصیل ندارد، خاطرنشان کرد:‌ شهید چمران شخصیتی تحصیل کرده و یک بسیجی فعال بود. آن شهید همزمان با آن که در سطح دکترای الکترونیک فیزیک پلاسما تحصیل می‌کرد، در عین حال  یک بسیجی بی‌ادعا نیز بود.  

وی، تصریح کرد: دوران شهید چمران اقتضا می‌کرد تا اسلحه بر دوش بکشد و با دشمنان جمهوری اسلامی ایران مبارزه کند. شهید چمران نگاه می‌کرد که دشمن از کدام سمت و سو به کشور حمله می‌کند، سپس با ابزار لازم به دفاع از آن ناحیه می‌پرداخت. اگر شهید چمران در روزگار کنونی حضور فیزیکی داشت بی‌تردید عرصه مبارزه فرهنگی با دشمن را برمی‌گزید.

عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با گلایه از برخی به خاطر عدم توجه به هشدار‌های رهبر معظم انقلاب، عنوان کرد: معظم‌له بارها در رابطه با تهاجم فرهنگی دشمن با واژگان مختلفی مانند ناتوی فرهنگی، شبیه‌خوان فرهنگی، رخنه فرهنگی، ولنگاری فرهنگی و تهاجم فرهنگی هشدار داده‌اند اما متأسفانه آنگونه که باید توجهی نمی‌شود.

شایان ذکر است، شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست پانزدهم تيرماه سال 1389 با پيشنهاد سازمان بسيج اساتيد دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی كشور برای نامگذاری سالروز شهادت دكتر مصطفی چمران به نام روز بسيج اساتيد، موافقت و نامگذاری 31 خردادماه، سالروز شهادت دكتر مصطفی چمران را به عنوان روز بسيج اساتيد تصويب كرد.

رهبر معظم انقلاب نیز با تأیید این اقدام فرمودند: «این پیشنهادی هم که درباره‌ نامگذاری روز شهادت شهید چمران به نام روز «بسیج اساتید» و «اساتید بسیجی» ذکر شد، به نظرم پیشنهاد معنی‌دار و پرمغزی است. مرحوم شهید چمران حقاً یک نمونه و مظهری بود از آن چیزی که انسان دوست می‌دارد تربیت جوانان ما و دانشگاهیان ما به آن سمت حرکت بکند».

بسيج اساتيد دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی و پژوهشی كشور از جمله سازمان‌های خودجوشی است كه با همت برخی از اعضای هيأت علمی دلسوز انقلاب بنا به ضرورت و در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران و تحقق نيات مقدس حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب جهت عملی شدن وحدت حوزه و دانشگاه، توليد علم، آزاد انديشی دينی و بالا بردن توان و بنيه علمی و فرهنگی اساتيد در دانشگاه‌ها و جامعه راه‌اندازی شده تا بتواند از دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع و در مقوله‌های علمی و مديريتی كشور حضوری فعال داشته باشد./878/ ۲۰۱/ص

اکتای بهمنی
ارسال نظرات