۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۵۰۷۳۸۳
امام جمعه پردیسان:

هزینه مقاومت کمتر از هزینه سازش است

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با تأکید بر این که ملت های مسلمان باید در برابر استکبار مقاومت داشته باشند، گفت: تنها کشوری که با همه توان ایستاده و می گوید هزینه چالش کمتر از هزینه سازش است، ایران است.
حجت الاسلام و المسلمین قوامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی امام جمعه پردیسان قم، امروز در خطبه‏‌های عبادی سیاسی نمازجمعه پردیسان با بیان اینکه تقوا، حاصل روزه داری است، گفت: تقوا بعد از درگیری نَفَس گیر با نفس، شیطان، هواپرستی و دنیاطلبی در وجود انسان های روزه دار به ملکه تبدیل خواد شد.

امام جمعه پردیسان ادامه داد: هنگامی که چیزی به ملکه تبدیل شود در جان انسان نفوذ کرده و دیگر نمی شود به راحتی مورد غفلت قرار گیرد، چراکه بخشی از هویت و شخصیت انسان را شکل می دهد.

وی با اشاره به اینکه عید سعید فطر در کلام امیرالمؤنین(ع) به قیامت تشبیه شده است، به تبیین وجه شباهت این دو پرداخت و اظهار داشت: خروج از خانه در این حدیث به برانگیخته شده از قبر تشبیه شده است؛ یعنی هنگامی که از خانه خارج می شویم و به سوی نماز عید رهسپار می شویم، باید لحظه خروج از قبر و رهسپار شدن به سمت محشر را متذکر شویم.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی وجه شبه تشبیه خانه به قبر را اینگونه توصیف کرد: خانه محل آرامش است، قبر نیز آرامگاه انسان به شمار می رود و این تشبیه اشاره بدان دارد.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی به تشبیه وقوف در مصلی برای اقامه نمار به وقوف در برابر دادگاه الهی اشاره کرد و افزود: هنگامی که به نماز می ایستیم، گویی در برابر خداوند ایستاده ایم تا حکم خود را بر ما جاری کند.

وی اضافه کرد: هنگامی که به منزل برمی گردیم باید به خاطر بیاوریم که در برابر دادگاه الهی حاضر شده ایم و هم اکنون هرکس با توجه به عملی که انجام داده اجر و ثواب می بیند، چراکه بعد  از دادگاه یا فرد تبرئه شده و یا مجرم شناخته می شود، مجرمان به جزای عمل خود و محسنین به پاداش عمل خود می رسند.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی تشبیه یاد شده را بسیار بلیغ دانست و عنوان کرد: اگر انسان به عید فطر رویکردی همانند امیرمؤمنان(ع) داشته باشد در زندگی خود بسیار موفق تر خواهد بود؛ رمضان نماد صبر است، یعنی در این ماه انسان بر مصیبت گرسنگی و تشنگی، عبادت های سخت صبر پیشه کرده و هیچگونه معصیتی انجام نمی دهد، در نتیجه اگر انسان در دنیا همینگونه باشد به یقین در آخرت اجر و ثواب بیشماری نصیبش خواهد شد.

امام جمعه پردیسان خاطرنشان کرد: کسانی که به دنیا رویکرد رمضانی دارند، یعنی به دنبال زهد، قناعت، پرهیز از تجمل گرایی و تواضع هستند در قیامت به بهشت رفته و به سعادتی جاویدان دست پیدا می کنند.

وی در خطبه دوم نماز جمعه بیان کرد: اگر برای همه فضائل یک ساختار موضوعی درست شود، تقوا به عنوان رییس و تضمین کننده همه فضائل و نفی تمامی رذائل بوده و به عنوان سپر و ضمانت سعادت انسان خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی تقوای بدست آمده در ماه مبارک رمضان را یک گوهر ناب دانست، ابراز داشت: دزدان قوی پنجه ای از گروه جن و انس در کمین این گوهر ناب نشسته اند و همواره درصدد هستند که انسان متقی را از «صراط مستقیم» منحرف کنند.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی تنها مرجع ذی صلاح برای جمع آوری زکات فطره را کمیته امداد امام خمینی(ره) معرفی کرد و گفت: سایر نهادها باید با این بنیاد که در سراسر دنیا حامی محرومان است، همکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه امام راحل به سیاست نگاهی معنوی داشتند، عنوان کرد: نگاه مادی به سیاست از انسان یک معاویه می سازد، اما نگاه معنوی به سیاست سبب می شود تا اعمال انسان رنگ و بوی علوی به خود بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با اشاره به بخشی از اولین بیانیه روز قدس امام(ره)  بیان داشت: ایشان در این بخش فرمودند « جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‏ کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و می تواند تعیین‏ کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب، و طى مراسمى همبستگى بین‌المللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزى مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم».

امام جمعه پردیسان به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در پنجمین اجلاس حمایت از انتفاضه فلسطین اشاره کرد و یادآور شد: ایشان در این اجلاس فرمودند «همه فلسطینی ها چه ساکنان کنونی آن چه کسانی که در کشور های دیگر رانده شده اند و هویت فلسطینی خود را حفظ کرده اند، اعم از مسلمان و یهودی و مسیحی، همه در یک همه پرسی عمومی با نظارتی دقیق شرکت کنند و ساختار سیاسی نظام خود را اعلام کنند، همه فلسطینی ها که سالها رنج و دوری از وطن را تحمل کرده اند به کشور خود بازگردند ، آنگاه صلح برقرار خواهد شد».

وی افزود: اینکه امام راحل خواستار محو رژیم صهیونیستی بودند و رهبر معظم انقلاب خواهان رفراندوم هستند با هم همخوانی دارد، چراکه ابتدا باید رژیم صهیونیستی باید محو شود تا حکومت دیگری به جای آن جانشین شود.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با بیان اینکه از سال 1970 تا کنون 13 نقشه سازش میان رژیم صهیونیستی و سازشکاران امضا شده است، گفت: تنها کشوری که با همه توان ایستاده و می گوید هزینه چالش کمتر از هزینه سازش است، ایران است.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی در پایان با اشاره به اینکه اسلام تا ابد پابرجا خواهد ماند، ابراز داشت: خط  مقاومت با خط سازش در طول 70 سال همانند دو خط موازی بوده است، به امید اینکه با عنایات خداوند استکبارجهانی نابود شود و روزی به رهبری ولی امر مسلمین در بیت المقدس نماز عید فطر را اقامه کنیم./۸۴۱/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات