۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۵۰۸۷۸۲
مسیب‌زاده بیان کرد؛

جزئیات زمان‌بندی مسابقات کشوری قرآن دانش‌آموزی

جزئیات برپایی سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی به همراه دومین دوره مسابقات قرآن و عترت فرهنگیان طی نشستی خبری تشریح شد.
مسیب زاده

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ایکنا، نشست خبری سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور با حضور محمدرضا مسیب‌زاده، مدیر قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و سایر معاونان این اداره کل و حجت‌الاسلام حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در ساختمان علاقمندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

مسیب‌‌زاده طی این نشست با اشاره به اینکه هدف از برپایی مسابقات نخبه‌پروری و معرفی برگزیدگان نیست، بلکه مسابقات، وسیله‌ای برای ارتقای سطح دانش قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان است اظهار کرد: البته اگر فعالیت‌های محتوایی برای آن تعریف نکنیم، راه به جایی نمی‌بریم.

وی ادامه داد: در آغاز سال تحصیلی از مهرماه گذشته، سه عنوان کتاب ویژه فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز در حوزه پرورشی و فوق برنامه انجام گرفت که بر این اساس هفت عنوان کتاب در زمینه صحیفه سجادیه، هفت عنوان کتاب در حوزه نهج‌البلاغه و ۱۲ عنوان کتاب در حوزه احکام و انشای نماز و ۱۷ عنوان کتاب در حوزه امام‌شناسی و مصباح‌الهدی است که این کتاب‌ها در این حوزه متناسب با مقاطع تحصیلی دانش‌آموزان و در زمینه سیره و زندگی ائمه اطهار(ع) و معرفی آنها به عنوان الگوی سبک زندگی قرآنی ـ اسلامی تهیه و تألیف شده است.

مدیر قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: همچنین سه دوره توانمندسازی نیروی انسانی در دارالقرآن‌های آموزش و پرورش که امسال چهارمین دوره آن را خواهیم داشت، همچنین برپایی دوره آموزشی برای ائمه‌جماعات با عنوان طرح مبین در سطح استان‌ها و آموزش داوران در حوزه صحیفه سجادیه، قرائت، حفظ، نهج‌البلاغه و تفسیر در زنجان انجام شد.

وی عنوان کرد: کاری که برای نخستین بار و پس از ۳۷ سال از پیروزی انقلاب اسلامی انجام گرفت گردهمایی سراسری کارشناسان مناطق در حوزه قرآن، عترت و نماز با حضور هزار و ۲۰۰ نفر از همکاران سراسر کشور در رامسر بود.

مسیب‌زاده با اشاره به دومین دوره مسابقات قرآن، عترت فرهنگیان عنوان کرد: رقابت فرهنگیان آقا و خانم طی ۱۴ تا ۱۷ تیرماه در مرحله کشوری به میزبانی مشهد مقدس به صورت همزمان انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به افتتاحیه مسابقات قرآن فرهنگیان در چهارشنبه ۱۴ تیرماه عنوان کرد: این مسابقات با حضور ۲۵۶ نفر برگزار می‌شود. سهمیه تعلق گرفته به هر استان یک شرکت‌کننده در هر یک از رشته قرائت، حفظ، نهج‌البلاغه و روش تدریس احکام است.

مسیب‌زاده ادامه داد: این مسابقات، امسال با رقابت ۲۶ نفر در حوزه بانوان و آقایان و نظارت شش ناظر انجام می‌گیرد که طی سه روز این رقابت‌ها ادامه خواهد داشت.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش پرورش با اشاره به اینکه سطح مسابقات امسال در سطح بالاتری انجام می‌گیرد و با اشاره به برپایی پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی، اظهار کرد: در چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طی سال ۷۷ و با حضور ۱۲ کشور انجام شد، اما در اردیبهشت‌ماه امسال شاهد برپایی پنجمین دوره مسابقات دانش‌آموزان پس از ۲۰ سال وقفه و با حضور ۳۲ کشور جهان اسلام بودیم.

وی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به دیگر برنامه‌های این اداره‌کل عنوان کرد: در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ جشن تکلیف پسران نومکلف را در محضر مقام معظم رهبری داشتیم که این، حال و هوای ویژه معنوی را برای دانش‌آموزان ایجاد کرد که دارای خیراتی بود از جمله انتشار مجموعه فرمایشات مقام معظم رهبری در قالب کتابچه بود.

مسیب‌زاده اظهار کرد: همچنین در نظر گرفته‌ایم که سه دوره جشن تکلیف ویژه عشایر پسر، همزمان با سال ۹۶ برگزار کنیم که یک دوره آن در استان فارس با حضور ۱۴ استان، دیگری در شهرستان‌های تهران با حضور ۱۲ استان و همچنین در خراسان رضوی طی شهریورماه برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن نیز بخش آموزش و پرورش به عنوان نهاد دولتی فعال شناخته شد، اظهار کرد: مردم از سند ۲۰۳۰ اظهار نگرانی کردند، اما خوشحالیم که از این طریق، توجه مردم به فعالیت‌های قرآنی داغ‌تر می‌شود و این طریقی‌ است برای ارزیابی اینکه کدام فعالیت قرآنی بر زمین مانده است.

مسیب‌زاده عنوان کرد: هیچ اتفاقی در حوزه سند ۲۰۳۰ در اداره‌کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش رخ نداده است، بلکه فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان چراغ راه ماست که ما باید به عنوان مجریان، تمام هم و غم خود را بر این کار قرار دهیم تا فرمایشات ایشان را عملیاتی کنیم. علی‌رغم تمام این نگرانی‌ها اما فعالیت‌های آموزش و پرورش تعطیل نشده است.

وی با اشاره به دو جدول پنج‌ساله زمانبندی مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی که از هشت سال گذشته طراحی شده است، بیان کرد: براساس این جدول، میزبانی این مسابقات مشخص شده است، مثلا آمده است که تهران، میزبان این مسابقات برای سال آینده و زنجان میزبان دو سال آینده این مسابقات است تا زمینه‌های آمادگی برپایی این مسابقات را همراه با برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت را داشته باشیم.

در ادامه این نشست، مسیب‌زاده با اشاره به جزئیات برپایی مرحله کشوری سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی اضافه کرد: مرحله ثبت نامی مسابقات دانش‌آموزی طی مهر و آبان انجام گرفت و آذرماه مرحله نخست این مسابقات به عنوان هفته گرامیداشت قرآن، عترت و نماز برگزار شد و مرحله دوم این مسابقات نیز بهمن‌ماه انجام گرفت و مرحله سوم مسابقات دانش‌آموزی طی اواخر خردادماه به صورت استانی انجام شد و تیر تا شهریورماه بازه زمانی مرحله کشوری مسابقات است.

مدیرکل قرآن عترت و نماز آموزش پرورش نیز ادامه داد: امسال نیز مسابقات دانش‌آموزی در دو بخش آوایی در خراسان رضوی و بخش پژوهشی در اردبیل انجام می‌شود. بخش آوایی این مسابقات شامل رشته قرائت، حفظ، ترتیل قرآن، اذان و مداحی و بخش پژوهشی نیز شامل رشته‌های نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام، انشای نماز و تفسیر قرآن است که به میزبانی اردبیل انجام می‌شود.

مسیب‌زاده عنوان کرد: مجموع دانش‌آموزان دختر در بخش آوایی در مشهد مقدس ۶۷۰ نفر است که با قضاوت ۳۴ داور انجام می‌گیرد و مجموع دانش‌آموزان پسر در بخش آوایی در مشهد مقدس با حضور ۸۵۰ نفر و با قضاوت ۴۶ داور انجام می‌شود که اختلاف تعداد دانش‌آموزان پسر و دختر به دلیل رشته مداحی و اذان ویژه پسران است.

وی ادامه داد: همچنین دانش‌آموزان دختر و پسر به تعداد ۵۰۰ نفر به تفکیک هر جنسیت در اردبیل با قضاوت ۲۳ داور در دو بخش بانوان و آقایان طی دهه سوم تیرماه با هم به رقابت می‌پردازند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با اشاره به جزئیات بیشتر این رقابت‌ها اظهار کرد: در بخش پژوهش که به میزبانی اردبیل انجام می‌شود پسران در بازه زمانی ۲۵ تا ۲۸ تیرماه و دختران در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۳ تیرماه با هم رقابت می‌کنند، همچنین در بخش آوایی که در مشهد مقدس برگزار می‌شود، پسران از ۱۵ تا ۱۸ مردادماه و دختران از ۲۰ تا ۲۳ مردادماه رقابت می‌کنند.

وی عنوان کرد: استاد راهنما؛ شامل افراد واجد شرایط در تمامی سالن‌های مسابقات حضور دارند. باید تأکید کنم که هدف از مسابقات نخبه‌پروری و معرفی برگزیدگان نیست، بلکه دنبال ایجاد حوزه قرآن، عترت و نماز در میان دانش‌آموزان هستیم.

وی در بخش دیگری در این نشست همچنین با اشاره به ادغام مسابقات شکوفه‌ها و دانش‌آموزی با یکدیگر، عنوان کرد: امسال برای دومین سال است که طی تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان اوقاف و امور خیریه بسته شده و حسب فرمایش علی محمدی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان این مسابقات سه سال به آموزش و پرورش واگذار شده است تا از موازی‌کاری نیز در برپایی همزمان مسابقات شکوفه‌ها توسط اوقاف و همچنین مسابقات دانش‌آموزی جلوگیری شود.

مسیب‌زاده عنوان کرد: سه اصل طلایی که محور فعالیت‌های اداره‌کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش است؛ مدرسه، فراگیری و اثربخشی طرح‌ها برای تمام دانش‌آموزان و توسعه مشارکت است.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص طرح مصباح‌الهدی، عنوان کرد: این طرح شامل برش‌هایی از مقاطع مختلف زندگی اهل‌بیت(ع) است که متناسب با سنین دانش‌آموزان در هر مقطع است که ۱۷ عنوان کتاب متناسب با زندگی ائمه اطهار(ع) تهیه و تألیف شده است که سال گذشته یک میلیون کتاب توزیع شد و امسال نیز دو میلیون و ۵۰۰ هزار عنوان از این کتاب ظرف سه تا چهار ماه از ابتدای مهرماه در سراسر کشور توزیع شد. 

مسیب‌زاده اضافه کرد: همچنین یک میلیون و ۲۰۰ هزار جلد کتاب در زمینه آیات موضوعی در مدارس و میان دانش‌آموزان توزیع شد که طی آن دانش‌آموزان با آیات منتخب شده آشنا و آنها را حفظ می‌کنند و سپس با ترجمه و تفسیر آیات آشنا می‌شوند و پس از آن با مراجعه به صفحه‌ای که به عنوان ایستگاه اندیشه است در آیاتی که فراگرفته‌اند به تدبر می‌پردازند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در خصوص اینکه دانش‌آموزان شرکت‌کننده در مسابقات دانش‌آموزی بهترین مشوق برای دوستانشان برای ورود به عرصه‌های قرآنی هستند، بیان کرد: نفرات منتخب مسابقات دانش‌آموزان امسال و سال آینده در مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزی راه پیدا می‌کنند.

مسیب‌زاده در بخش پایانی این نشست با اشاره به اینکه مجموعه تولیدات این اداره به ۶۰ استاد و پیشکسوت قرآنی جهت بهره‌مندی از نقطه نظرات آنها ارائه شده است، بیان کرد: میزان اثربخشی فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در کنار فراگیری فعالیت‌ها در سطح استان‌ها، توسط کارشناسان انجام می‌شود./۹۶۹/۱۰۲/خ

ارسال نظرات