۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۵۱۱۵۵۵

بررسی اهداف اصلی عملیات استشهادی روز گذشته در قدس

عملیات استشهادی روز گذشته ثابت کرد که انتفاضه ملت فلسطین به‌رغم تصور برخی از گروه‌های فلسطینی که راه سازش را در پیش گرفتند به راه خود ادامه می‌دهد.
قدس بیت المقدس فلسطین مسجدالاقصی مسجد الاقصی مسجدالأقصی مسجد الأقصی

به گزارش خبرگزاری رسا، عملیات استشهادی روز گذشته در مسجدالاقصی از سوی سه تن از جوانان فلسطینی حامل سه پیام اساسی است؛ اولین پیام این عملیات این است که این عملیات شهادت‌طلبانه در زمانی انجام شد که آمریکا با همکاری رژیم صهیونیستی در صدد انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت المقدس است و این را بارها مقامات آمریکایی اعلام کردند. عملیات شهادت‌طلبانه دیروز فلسطینیان بار دیگر نشان داد که قدس «خط قرمز» ملت فلسطین است و گروه‌های مبارز فلسطینی به هیچ وجه اجازه تعدی به این مکان مقدس و تغییر بافت سیاسی و جمعیتی آن را نخواهند داد و به رژیم صهیونیستی و نیز همپیمان دیرین این رژیم یعنی آمریکا اجازه نخواهند داد که طرح‌های شوم خود را در قبال قبله اول مسلمانان جهان به مورد اجرا درآورند. این عملیات حامل این پیام به صهیونیست‌هاست که ملت فلسطین هرگز و تحت هیچ شرایطی حاضر نیست از آرمان خود دست بکشد و از اراضی اشغالی خود به‌نفع این رژیم کوتاه بیاید و هر زمانی و در هر مکانی حاضر است امنیت این رژیم را به خطر بیندازد.

دومین پیام این عملیات این است که نیروهای مبارز فلسطینی با دست خالی و بدون کمک دیگر کشورها و با سلاح‌های دست‌ساز خود سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی را به چالش کشیدند و با نفوذ در حساس‌ترین مراکز این رژیم که تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد، توانستند عملیات خود را به اجرا بگذارند. عملیات دیروز نشان داد که «سیستم امنیتی» این رژیم «نفوذپذیرتر» از آن‌چیزی است که این رژیم تبلیغ می‌کند، به‌خصوص اینکه این عملیات در روز جمعه برگزار شده که شدیدترین تدابیر امنیتی علیه نمازگزاران فلسطینی اتخاذ می‌شود تا مانع از انجام هرگونه عملیاتی در این مناطق شود.

و اما پیام سیاسی آن است که ملت فلسطین با هرگونه اقدام سازشکارانه که آرمان این ملت را به بوته فراموشی بسپارد مخالف است. گرچه برخی از رژیم‌های عربی از آرمان ملت فلسطین فاصله گرفته‌اند و در صدد عادی‌سازی رابطه با این رژیم هستند، ولی ملت فلسطین نشان داد که هرگز از آرمان خود کوتاه نمی‌آید و برای آزادسازی سرزمین‌های اشغالی منتظر رژیم‌های عربی نمی‌ماند، حتی اگر رهبران فلسطینی نیز پشت درهای بسته و کاخ‌های مجلل سرگرم سازش با رژیم صهیونیستی باشند. تجربه ثابت کرده که گروه‌های مبارز فلسطینی هرگاه احساس کنند که گروهی قصد سازش با رژیم صهیونیستی را داشته باشد، گروه دیگر با برداشتن پرچم این مبارزه را ادامه داده و ناکامی‌ها و ملایمت‌ها و تحریم‌ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی هرگز نتوانسته آنها را از ادامه این مسیر بازدارد.

عملیات استشهادی دیروز ثابت کرد که انتفاضه ملت فلسطین به‌رغم تصور برخی از گروه‌های فلسطینی که راه سازش را در پیش گرفتند به راه خود ادامه می‌دهد و آن دسته از گروه‌های فلسطینی که دنبال استمرار روند سازش هستند، باید خود را با ملت و گروههای جهادی هماهنگ کنند نه با نشستن پشت میز مذاکرات سازش.

عملیات روز گذشته حامی این پیام اساسی به رژیم‌های عربی بود که نمی‌توانند به‌جای ملت فلسطین تصمیم بگیرند و این عملیات ثابت کرد که آرمان ملت فلسطین زنده است و شعله‌های انتفاضه هرگز خاموش‌شدنی نیست.

تشکیلات خودگردان فلسطین به‌رهبری عباس به‌جای محکوم کردن عملیات استشهادی باید به همکاری‌های امنیتی برای سرکوب گروه‌های فلسطینی پایان دهد چرا که اگر این تشکیلات برگه برنده‌ای در مذاکرات هم داشته باشد به‌فضل مقاومت این جوانان و عملیات شهادت‌طلبانه آنان است و تجربه ثابت کرد که تنها با فشار بر رژیم صهیونیستی می‌توان این رژیم را وادار به امتیازدهی کرد. گروه‌های فلسطینی در چنین شرایطی باید با کنار گذاشتن اختلافات و شکاف‌های داخلی هرچه سریعتر به وحدت برسند چرا که در سایه این وحدت می‌توانند آرمان ملت فلسطین را محقق کنند. اختلافات در این سال‌ها باید تجربه گرانسنگی برای این گروه‌ها بوده باشد که در سایه اختلاف و شکاف‌ها نمی‌توان اهداف مورد نظر را محقق کرد و جز درجا زدن و امتیاز دادن به طرف مقابل چیزی عاید آنها نخواهد شد، مضاف بر اینکه در چنین شرایطی نباید هیچ امیدی به کمک برخی از رژیم‌های عربی داشت چرا که این رژیم‌ها علاوه بر مشکلات داخلی که گریبانگیر آنها شده، خودشان با یکدیگر درگیرند و عملاً مسأله فلسطین از دستور کار این رژیم‌ها خارج شده است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات