۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۵۱۲۸۹۱

پاسخ به شبهات درباره امام علی در چهارمین جلد موسوعه رد شبهات

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت مجموعه آثار موسوعه رد شبهات را به قلم جمعی از نویسندگان، منتشر و در اختیار پژوهشگران قرار داده است.
چهارمین جلد موسوعه رد شبهات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، گروه کلام و معارف پژوهشکده حج و زیارت، وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، مجموعه موسوعه رد شبهات را به قلم جمعی از نویسندگان آماده ساخته و مؤسسه فرهنگی هنری مشعر آن را منتشر کرده است.

این مجموعه با توجه به تغییر هجمه ها و شبهات دشمنان اسلام علیه مذهب اهل بیت علیهم السلام در سال های اخیر و با هدف انجام این وظیفه خطیر و دفاع از مذهب اهل بیت علیهم السلام تنظیم شده است و در آن توجهی ویژه به مسأله «پاسخگویی به شبهات» شده است.

آثار مورد نظر کتاب های توحید، قرآن، اهل بیت، امام علی (1)، امام علی (2)، مهدویت، شیعه (1) و شیعه (2) هستند که سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا بر اساس وظیفه خود در معرفی آثار منتشر شده حوزوی، هر یک از این عنوان ها را بررسی کرده است.

در چهارمین جلد موسوعه رد شبهات با موضوع «امام علی»، به شبهاتی با موضوع «علی علیه السلام؛ محور حق»، «امام علی علیه السلام و تأیید خلافت ابی بکر»، «آیه ولایت»، «حدیث رد الشمس» و «حدیث طیر مشوی» به قلم پژوهشگران این عرصه به صورت علمی و دقیق پاسخ داده شده است.

علی علیه السلام؛ محور حق/ عبدالله مهدوی

با توجه به ارزیابی که در این نوشتار از سند روایت «علی مع الحق...» انجام شده، روشن گردیده است که تمام راویان آن، ثقه و مورد اعتمادند و در نتیجه، روایت از نظر سندی صحیح و معتبر است و عده‌ای از دانشمندان اهل سنت مانند خطیب بغدادی، ابن عساکر دمشقی، ابن قتیبه دینوری، ابوجعفر اسکافی، شیخ سلیمان قندوزی و ابن مردویه اصفهانی، آنها را از طریق ام سلمه، عایشه، عمار یاسر و ابوذر غفاری، از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده‌اند.

بنابراین، روایت به روشنی ثابت می‌کند علی علیه السلام، محور حق است و همانند رسول خدا صلی الله علیه و آله حق بر مدار او می‌چرخد و او نیز همانند رسول خدا صلی الله علیه و آله معصوم است. اما عصمت نداشتن ابوبکر، عمر و عثمان، نه تنها دلیل بر عدم عصمت امیرمؤمنان نیست، بلکه روشن‌ترین دلیل بر این است که آنها جانشینان رسول خدا صلی الله علیه و آله نبوده‌اند.

تمام روایاتی که درباره عمار بن یاسر با همین مضمون نقل شده بود، از طرفی دارای سند ضعیف و غیر قابل احتجاج بود و از طرف دیگر روایاتی داشتیم که آنها را به زمان و شرایط خاص مقید می‌کرد.

امام علی علیه السلام و تأیید خلافت ابی بکر/ محمدظهر نصیری

با بررسی ادله و مستندات علمای وهابی درباره اینکه امام علی علیه السلام، خلافت ابوبکر را تأیید کرده است، به این نتیجه می‌رسیم هیچ‌کدام از ادله آنان نمی تواند چنین ادعایی را ثابت کند؛ زیرا در سیره امام علی علیه السلام که در خود منابع اهل سنت ذکر شده است، نمی‌توان مطلبی یافت که ناظر بر تأیید خلافت ابوبکر باشد. در واقع، تمامی دلایل علمای وهابی یا دلالت بر مقصود آنان ندارند یا درست بر خلاف گفته آنان است؛ چنان=که به تفصیل بیان شد.

آیه ولایت/ حمیدالله رفیعی زابلی

از آنچه در این نوشتار بیان شده است به دست می‌آید که آیه ولایت با کمک حدیثی که در شأن نزول آن نقل شده است، بر این مطلب دلالت روشن دارد که ولایت در اصل اختصاص به خداوند دارد و بالتبع به رسول خدا صلی الله و علیه و آله و در طول آن به حضرت علی علیه السلام داده شده است. شبهات و اشکالات وهابیت نیز بر اساس اعتقادات نادرست آنان از امامت و ولایت است و چون این آیه شریفه، مبانی آنان را زیر سؤال می‌برد، به ناچار باید آیه را به گونه‌ای معنا کنند که آسیبی به اصول اعتقادی آنان وارد نشود.

حدیث رد الشمس/ علی جان محمدی

از مباحثی كه درباره حدیث «رد شمس» در این نوشتار بیان شده است، این نتایج به دست می‌آید:

1ـ طبق دیدگاه علمای شیعه و اهل سنت، «رد شمس» دو مرتبه برای امیرمؤمنان علیه السلام صورت گرفته است: یك‌بار زمان رسول خدا صلی الله و علیه و آله هنگام دریافت وحی و بار دوم بعد از رحلت آن حضرت، در سرزمین بابل و بعد از برگشت از جنگ نهروان.

هرچند برخی از روایات حاكی از این است كه رد شمس، زیادتر از دو مرتبه بوده، اما دو بار برگشت خورشید مورد اتفاق علمای فریقین است.

2ـ  روایات هر دو بار، در منابع شیعه با سندهای معتبر وارد شده است. ولی در منابع اهل سنت، حدیث رد شمس در زمان رسول خدا صلی الله و علیه و آله از طرق جمعی از صحابه جلیل القدر از جمله امیرمؤمنان و امام حسین علیه السلام نقل شده است و تعدادی از علمای آنها كتاب‌های مستقل نوشته و تعداد زیادی نیز به صحت این روایات تصریح كرده‌اند.

3ـ  برخی از منكران فضایل اهل بیت مانند ابن جوزی، ابن تیمیه و ابن كثیر، در اسناد و دلالت روایات رد شمس شبهه‌افكنی کرده‌اند كه سخنان آنها از سوی علمای اهل سنت پاسخ داده شده و سخنانشان در تضعیف اسانید كاملاً بی‌اساس و برخاسته از دشمنی آنها در ستیزه با فضایل امیرمؤمنان علیه السلام است.

4ـ با نقد اشكالات سندی و دلالی روایات، قضیه رد شمس بزرگ‌ترین معجزه، كرامت و ولایت تكوینی را برای رسول خدا صلی الله و علیه و آله و امیرمؤمنان علیه السلام به نمایش می‌گذارد.

5ـ  این معجزه،‌ یكی از بهترین دلیل‌ها بر افضلیت امیرمؤمنان علیه السلام در مسئله انتخاب جانشینی رسول خدا صلی الله و علیه و آله است كه میان امت اسلامی نظیری ندارد.

حدیث طیر مشوی/ رحمت الله ضیائی

بی‌تردید، حدیث طیر، در آثار مهم و معتبر اهل سنت وارده شده است و برخی از محدثان اهل سنت، مانند حاکم نیشابوری، به صراحت تمام به صحت حدیث اشاره کرده‌اند. بیش از سی نفر از صحابه نیز این روایت را نقل كرده‌اند و بنا به گفته ابن کثیر دمشقی، حدیث طیر نود طرق دارد که در این مقاله، برخی از طرقی که در منابع معتبر اهل سنت آمده است، از نگاه سند بررسی شد و تک‌تک راویان نیز از نگاه رجالی تحلیل شدند و ثابت شد که همه دارای توثیق و از نگاه رجال شناسان اهل سنت، مانند ذهبی، ابن حجر و مزی معتبرند.

از نگاه دلالت نیز این حدیث، همچون احادیث دیگری که در فضایل و جایگاه امام علی علیه السلام در متون روایی اهل سنت و شیعه آمده است، ثابت می‌کند که هیچ‌کس از اصحاب رسول خدا صلی الله و علیه و آله به مرتبه و جایگاه امیرمؤمنان نمی‌رسد.

به شبهات ابن تیمیه نیز از همه جنبه‌های ممکن، به طور کامل و شفاف، پاسخ دادیم و بر اهل دقت و انصاف روشن شد که تمام شبهات ابن تیمیه ناشی از کینه و دشمنی وی به اهل بیت علیهم السلام است. ازاین‌رو بزرگان اهل سنت معتقدند ابن تیمیه ناصبی بوده است و این واقعیت را می‌توان در تمام آثار وی به وضوح مشاهده کرد.

مؤسسه فرهنگی هنری مشعر، چهارمین جلد موسوعه رد شبهات را با موضوع «امام علی(ع)» در قطع رقعی و 237 صفحه با شمارگان 1000 نسخه منتشر کرده است./۹۲۰/  ن ۶۰۳/ش

ارسال نظرات