۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۵۱۳۰۰۷
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

تعقل و خردورزی زمینه‌ساز رستگاری دنیوی و اخروی است

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی با بیان اینکه یک پایه و رکن مهم زندگی تعقل و خردورزی در موضوع مبدأ و معاد است، گفت: خردورزی زمینه‌ساز رستگاری دنیوی و اخروی است.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای استان خراسان شمالی، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، با اشاره به ضرورت تدبیر زندگی و آسیب‌های آن، اظهار کرد: امام علی(ع) می‌فرماید: «آفةُ المعاش سوء التدبیر» و سوء تدبیر را آفت زندگی و معاش می‌داند.

وی افزود: بر اساس آموزه‌های اسلامی اگر انسان در زندگی به سه مورد عقل مبدأ و معاد، عقل معاشرت و عقل معاش پایبندی نشان دهد، موفق خواهد بود.

حجت‌الاسلام قدیمی با اشاره به اینکه مقصود از عقل معاد باور به مبدأ عالم هستی و پایان آن است، ادامه داد: معاد پایان راهی است که انسان آغاز آن را با اختیار آغاز می‌کند.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه با بیان اینکه جهان‌بینی ما مسلمانان در دو کلمه مبدأ و معاد خلاصه می‌شود، اضافه کرد: در قرآن می‌خوانیم: «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ»؛ همه از او هستیم و به‌سوی او می‌رویم.

وی خاطرنشان کرد: در این راه طولانی راهنمایانی آمده، ما را به ویژگی‌های این بزرگراه آشنا ساخته و از خطرات و موانع آن سخن گفته‌اند که نام این راهنمایان پیامبران و پیشوایان معصوم هستند.

حجت‌الاسلام قدیمی تصریح کرد: اگر این تعقل و خردورزی را داشته باشیم هم شروع زندگی مبارک و فرخنده می‌شود و هم پایان آن روشن و راحت خواهد بود.

وی اظهار کرد: قرآن می‌گوید از جهنمیان می‌پرسند چرا در آتش گرفتار شدید؟ آن‌ها در پاسخ می‌گویند: «لَوْ کنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ»؛ اگر ما گوش شنوا داشتیم یا تعقل می‌کردیم در میان دوزخیان نبودیم.

دبیر مجمع علمای استان خراسان شمالی اضافه کرد: بر این اساس یک پایه و رکن مهم زندگی تعقل و خردورزی در موضوع مبدأ و معاد است که از آن به عنوان عقل مبدأ و معاد یاد می‌کنند.

حجت‌الاسلام قدیمی با اشاره به ضرورت عقل معاشرت برای انسان، افزود: رکن دیگری که در کیفیت و بهبود و سلامتی زندگی تأثیرگذار است، عقل معاشرت است.

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی ادامه داد: مقصود از عقل معاشرت این است که در آموزه‌های دینی یک سلسله آداب و اخلاق اجتماعی مطرح شده که اگر انسان مسلمان به آنها پایبندی نشان دهد و در روابط و تعاملات اجتماعی از آنها سود جوید، چهره زندگی او چهره دلپذیرتر خواهد شد؛ در غیر این صورت نمی‌تواند به فلاح دنیوی و اخروی برسد./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات