۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۵۱۳۳۳۷
حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی خبر داد؛

استعفای امام جمعه کرمان به دلیل کهولت سن و ضعف جسمانی

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه گفت: حجت الاسلام والمسلمین جعفری به دلیل کهولت سن و ضعف جسمانی از جایگاه امامت جمعه کرمان استعفا کرد.
حجت الاسلام والمسلمین تقوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور صبح امروز دوشنبه 2 مرداد در نشستی رسانه‌ای، گفت: امروز خبرنگاران و اهالی رسانه در خط مقدم کارهای فرهنگی هستند و می‌توان آنها را رسولان فکر و فرهنگ دانست.

وی افزود: ائمه جمعه و منابر آنها نیز به نوعی یک رسانه است و در گذشته امام جمعه به تنهایی یک رسانه در جامعه بود و مردم از طریق او کسب اطلاع می‌کردند.

امام جمعه به تنهایی یک رسانه است

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با تاکید بر اتصال جایگاه نماز جمعه به حاکمیت، عنوان داشت: به لحاظ فقهی نماز جمعه بر عهده امام معصوم است و در نبود او نیز متولی نماز جمعه ولی فقیه است.

وی اضافه کرد: امروز تریبون نماز جمعه برای نظام است، زیرا در ذیل حاکمیت عمل می‌کند و مستقیماً از سوی رهبر معظم انقلاب حکم می‌گیرد. بدون شک در نماز جمعه نیز باید امام جمعه در تأیید نظام و رهبری صحبت و تلاش کند.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به تعداد شهرهایی که در آن نماز جمعه برگزار می‌شود، گفت: اکنون در نزدیک به 900 شهر در کشور نماز جمعه برگزار می‌شود و در ستادهای نماز جمعه کل کشور به صورت افتخاری 42 هزار نیروی مخلص و متعهد به ارائه خدمات می‌پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی در خصوص نوع گزینش ائمه جمعه، بیان داشت: حوزه‌های علمیه و در راس آن حوزه علمیه قم مسؤولیت تربیت امامان جمعه را بر عهده دارند. در این گزینش افرادی برای معرفی به شورای سیاست گذاری ائمه جمعه انتخاب می‌شوند که از نظر علمی بسیار بالا باشند و افزون بر تاهل، بالای 25 سال سن را داشته باشند.

وی با دفاع از زندگی ساده ائمه جمعه، اظهار داشت: کل شهریه‌ای که از سوی مقام معظم رهبری به ائمه جمعه اختصاص داده شده، حدود 200 هزار تومان است. این افراد برای اداره زندگی خود بیشتر بر روی امر تدریس و یا اقامه نماز در مساجد مبادرت می‌ورزند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی تصریح کرد: به هیچ عنوان در گزینش افراد نگاه جناحی و حزبی امام جمعه مدنظر قرار نمی‌گیرد، بلکه تنها موضوعی که باید این امامان جمعه رعایت کنند، حمایت صرف از نظام و رهبری است. قطعا فردی که از تریبون نماز جمعه بر ضد نظام و رهبری صحبت کند از این جایگاه کنار گذاشته می‌شود.

وی درباره اینکه مواضع نظام چیست و امامان جمعه باید چه دیدگاه‌هایی را در نماز جمعه بیان کنند، اظهار داشت: بر اساس اصل 110 قانون اساسی مواضع نظام توسط رهبری اعلام می شود؛ یکی از این مواضع استکبارستیزی است؛ امام جمعه نمی تواند از این موضع تخطی کند. ما بر اساس دریافت های خود از اسلام، ائمه، امام و رهبری با مستکبرین نمی توانیم سر سازش داشته باشیم. هر مسؤولی که بخواهد سازش کند، از مدار خارج شده است.

اشرافی گری بنیان نظام را پوک و پوچ می کند

قائم مقام جامعه روحانیت مبارز درباره موضع ضد اشرافی گری نظام گفت: موضع دیگر نظام، ضد اشرافی گری است. اگر اشرافی گری تبدیل به فرهنگ شود، به صورت موریانه بنیان های نظام را پوک و پوچ می کند. ما در شورای سیاست گذاری سعی می کنیم که ائمه جمعه بنابر منطق، اشرافی گری را نقد کنند.

وی درباره موضع ائمه جمعه نسبت به حج تاکید کرد: ممکن است در موضوع حج ائمه جمعه به سازمان حج هشدار بدهند که مبادا حجاج ما تحقیر شوند. این به معنی زیر سوال بردن برادران ما در سازمان حج نیست. نظام تصمیم گرفته از ایران حاجی اعزام شود و ما هم مدافع سیاست های نظام هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی ادامه داد: یک مطلب خلاف واقعی را در فضای مجازی ایجاد می کنند که حالا ما باید بیاییم از خود دفاع کنیم. مثلا می گویند چرا در سال حمایت از تولید ملی باید برای حج چنین پول خرج کنیم؟ اما وقتی سالی 7 میلیون به آنتالیا و دوبی می روند، یک نفر نمی گوید که این پول ها کجا می رود؛ حالا وقتی یک پیرمرد یا پیرزنی می خواهد واجب خود را به جا بیاورد، بحث فقرا و مستضعفین گل می کند. یک طراحی وجود دارد که همه سازمان ها و نهادهای متعلق به رهبری مورد هجمه قرار بگیرند. این ها طبیعی نیست.

قائم مقام جامعه روحانیت مبارز درباره حواشی پیرامون استعفای امام جمعه کرمان گفت: حجت الاسلام والمسلمین جعفری شخصیتی محترم، مخلص و انقلابی است و به مدت 37 سال از ابتدای انقلاب امام جمعه بوده و اکنون به خاطر کهولت سن تقاضای استعفا کرده اند.

وی تاکید کرد: عده‌ای تلاش داشتند که از فتنه‌گران حمایت شود اما به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که از فتنه که خط قرمز نظام است حمایت شود.

قائم مقام جامعه روحانیت مبارز در پایان گفت: امروز در فضاهای مجازی بدترین تهمت‌ها متوجه جایگاه‌هایی که به رهبری و نظام اسلامی دارند متوجه می‌شود و هر روز با یک شایعه و تهمت افراد انقلابی زیر سوال می‌روند. /856/پ201/ب1

ارسال نظرات