۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۵۱۴۲۲۴
مدیر مركز راهبردي عفاف و حيا:

از جایگاه مردان در مساله عفاف و حجاب غفلت کرده ایم

حجت الاسلام بیاتی گفت: متاسفانه ما از جایگاه مردان در مساله عفاف و حجاب غفلت کرده ایم در حالی که قرآن در همه آیات عفاف و حجاب، مردان را مخاطب قرار داده است چرا که حجاب زن نه تنها علامت ایمان خودش بلکه علامت ایمان همسر و خانواده او است.
مهدی بیاتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی بیاتی، مدیر مركز راهبردي عفاف و حيا امروز در نشست «فقه پوشش اسلامی در اماکن متبرکه» در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: ما غالبا عادت کرده ایم حجاب و عفاف را در کنار هم به کار ببریم در حالی که طی تحقیقات مشخص شده در هیچ آیه و روایتی این دو در کنار هم نیامده است.

وی با بیان اینکه نشانه پی بردن به حقیقت عفاف این است که آن را در حجاب محصور نکنیم، افزود: عفاف امری کلی، درونی و مبهم است که مصادیق متنوعی دارد و به راحتی در یک مصداق منحصر نمی شود اما حجاب امری خارجی و مشخص است.

حجاب لزوما عفاف آور نیست/ عفت، همان مهارت خودکنترلی است

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: حجاب تنها یک بخش از عفاف است و اینگونه نیست که لزوما فرد محجبه، عفیف هم باشد؛ اگر تمام انچه از عفاف توقع می رود از حجاب مطالبه کنیم، خطای بزرگی است که امروز در جامعه شاهد تبعات آن هستیم.

حجت الاسلام بیاتی با تأکید بر ضرورت تفکیک مباحث مربوط به عفاف در سه دسته عوامل ایجادکننده عفاف، عوام تخریب کننده و عوامل نمایشگر آن گفت: عفاف باید در خاستگاه خود فهم شود؛ حجاب قدبلندترین نماد عفاف است اما به خودی خود تولید عفاف نمی کند.

وی اضافه کرد: عفاف به حجاب کمک می کند اما عفاف خود در اثر مقدمه و عاملی به نام خودکنترلی شکل می گیرد و در واقع عفت یا کفّ نفس، همان مهارت خودکنترلی انسان است.

عوامل عفت ساز

مولفه درسنامه عفاف و حجاب درباره راهکارهای ترویج عفاف در اماکن مقدسه یادآور شد: توجه دادن مردم به حس حضور خدا و یاد مرگ و قیامت عفت ساز هستند و باعث کنترل شهوات می شوند.

حجت الاسلام بیاتی، تشویق به ازدواج بهنگام، تحریک غیرت و احساس مسؤولیت مردان، تقویت حب اهل بیت(ع)، تبیین روش های امر به معروف، بالابردن عزت نفس کودکان و اهمیت کسب حلال را از دیگر عوامل عفت ساز معرفی کرد که به ویژه در اماکن متبرکه باید در کنار عوامل زمینه ساز اختلاط و نگاه به آن ها توجه شود.

از جایگاه مردان در مساله عفاف و حجاب غفلت کرده ایم

وی تصریح کرد: متاسفانه ما از جایگاه مردان در مساله عفاف و حجاب غفلت کرده ایم در حالی که قرآن در همه آیات عفاف و حجاب، مردان را مخاطب قرار داده است چرا که حجاب زن نه تنها علامت ایمان خودش بلکه علامت ایمان همسر و خانواده اوست.

مدیر مركز راهبردي عفاف و حيا اضافه کرد: اکنون عرضه فحشا در جامعه را از سوی افراد بی حجاب می دانیم اما حواسمان به تقاضای فحشا از سوی مردان نیست؛ استفاده 70 درصدی ماهواره و شبکه های جنسی در منازل، مردانی می سازد که نمی توانند نگهبان عفت خانواده شان باشند.

حجت الاسلام بیاتی ادامه داد: اگر به قواعد توجه کردیم ومساله ما رعایت عفاف شد حساسیت ما نیز منحصر به رعایت پوشش نمی شود که در کم وکیف یا عدد آن به چالش بخوریم مانند اینکه شاهد هستیم هنگام ورود به اماکن مقدسه صرفا به کمیت پوشش توجه می شود و حتی اگر حجاب خانمی با مانتو و مقنعه کامل باشد، حتما او را ملزم به پوشیدن چادر می کنند و از طرف دیگر به خانم چادری ولو با آرایش اجازه ورود می دهند./930/پ201/ب1

ارسال نظرات