۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۵۱۴۳۳۲
مدیر مؤسسۀ فرهنگی ترجمان وحی:

حج خارج از ديپلماسي عمومي است

مسؤول بعثه مقام معظم رهبري در منطقه قم گفت: حج خارج از ديپلماسي عمومي است، چرا كه ديپلماسي عمومي دست وزارت امور خارجه است و در همه جهان اين چنين است، اما حج يک بحث مذهبي است.
حجت الاسلام محمد نقدي

به گزارش خبرنگار  خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمد نقدي، صبح امروز در همايش مسافران قبله در مصلي بقية الله الاعظم کاشان در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: خوشبختانه بعثه بر اساس رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي که علاقه‌مند بودند حج به حول و قوه الهي امسال انجام شود با مديريت حجت‌الاسلام قاضي‌عسکر نماينده ولي فقيه در سازمان حج و زيارت تمهيدات لازم را براي امنيت زائران انديشيده شده است و با هماهنگي که با رييس سازمان و ملاقات با طرف سعودي داشتند تمهيدات و تعهداتي را براي نخستین بار در طول تاريخ از عربستان گرفتند که امنيت، کرامت و عزت زائران ايراني حفظ شود.

وي افزود: بحث حج خارج از ديپلماسي عمومي است، چرا كه ديپلماسي عمومي دست وزارت امور خارجه است و در همه جهان اين چنين است، اما حج يک بحث مذهبي است.

به‌ گفته‌ وي، طرف سعودي هم امسال بنادارد تا بحث حج به حول و قوه حق امسال بدون تنش انجام شود چرا كه  از نظر حيثيتي نيز حج امسال براي آنها خيلي مهم است و به حول و قوه الهي تمهيدات لازم انديشيده شده ‌است تا دو طرف رعايت کنند که حج امسال بدون تنش انجام شود.

مسؤول بعثه مقام معظم رهبري در منطقه قم تصريح‌ کرد: توصيه هاي لازم هم به زوار داده شده‌ است که چطور رفتار کنند تا تنش‌هاي مذهبي به وجود نيايد و مسائل اختلافي بين شيعه و سني بروز نکند تا حساسيت ‌برانگيز نباشد.

حجت‌الاسلام نقدي با اشاره به خرسندي فراوان مراجع تقليد و همچنين تصميم رهبر معظم انقلاب که حج انجام مي شود گفت: امنيت يکي از شرايط استطاعت در حج است که اگر بيم خوف و خطر در اين سفر باشد استطاعت اشکال پيدا مي‌کند اما امروز اين احساس خوف و خطر برطرف شده و با تضمين هايي که طرف مقابل  داده است ديگر نمي توان گفت امنيت نيست.

وي اظهار داشت: قراردادهاي بين‌المللي منعقد شده ‌است و 10 ديپلمات در شهر مکه و مدينه جده مستقر مي شوند تا اگر خدايي ناکرده اتفاقي رخ داد مسائل پيگيري شود، بنابراين اراده جدي دو حکومت و نظام در ايران و عربستان اين است که اتفاقي در حج امسال رخ ندهد.

حجت‌الاسلام نقدي گفت: امسال 85 هزار و 600 نفر تعداد کل زائران ايراني با افزايش 30 تا 35 حدود نسبت دو سال قبل است که  تعداد 60 هزار نفر بود به حج تمتع اعزام مي‌شوند و سهميه امسال جمهوري اسلامي ايران حدود  35 درصدي افزايش يافته است و اين درحالي است كه کشورهاي ديگر 20 درصد افزايش سهميه داشتند.

به‌ گفته‌ وي، به‌طور ميانگين نصف جمعيت حجاج ايراني زن و نصف ديگر نيز مرد هستند که براي کاروان ها با جمعيت مساوي زن و مرد «روحاني» و «معين» گذاشته شده ‌است، اما در برخي کاروان‌ها که جمعيت زنان آنها بالاي 50 درصد است بعثه «معينه» يعني بانوي متخصص در مسائل مذهبي قرار داده است.

حجت‌الاسلام نقدي، همچنين با اشاره به اينکه پيش‌ پروازها براي آمادگي هتل‌ها به عربستان رفته اند، خاطرنشان‌ کرد: نخستین پرواز از روز نهم آغاز مي‌شود و تا آخر مرداد ادامه دارد و باز گشت اولين کاروان به ايران نيز از 14 شهريور است./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات