۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۵۱۵۰۷۶
آيت الله نمازي:

مبارزه با ظلم و استکبار از ویژگی های اصلی فرهنگ توحیدی است

نماينده ولي فقيه دركاشان گفت:يكي از وظايف در فرهنگ توحيدي، مبارزه با جهل و با استكبار و ظلم است كه اساس اينها نيز عقلانيت است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار  خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي، نماینده ولی فقیه در کاشان، ظهرامروز در مراسم افتتاحيه طرح ضيافت انديشه اساتيد دانشگاه علوم پزشكي در سالن دكتر قريب اين دانشگاه،با تبريك دهه كرامت، با اشاره به اينكه ضيافت انديشه تفكر است و خداوند انديشه انسان را به تفكر و تأمل تشويق به مي‌كند، گفت: شاخصه برتري انسان  نيز بر ساير موجودات در همين يك كلمه است كه انسان داراي قدرت تفكراست.

وي افزود: ضيافت انديشه براي اساتيد دانشگاه فرصت مغتنمي است كه مسائل مهم را بحث و بررسي كنند، بنابراين از فرصت به وجود آمده بايد نهايت استفاده را داشته باشيد.

آيت الله نمازي، با اشاره به اينكه،  امام رضا(ع) مي فرمايد، دوست انسان عقل او است و دشمن انسان نيز جهل او است، عنوان كرد: اين جمله اي بسيار كوتاه اما پر محتوا و پردامنه اي است چرا كه مسأله عقل محور اصلي تكامل انسان و مسأله جهل محور اصلي سقوط انسان است.

 به گفته وي، امروز نيز پايه و اساس تمامي ظلم‌ها، جنايات، خون ريزي و حركت هاي ضد بشري در جهان، به دليل عدم عقلانيت و عدم تحمل است و اساس تمامي جنايت‌ها و ظلم هاي درجهان جهل انسان است.

وي افزود: امام صادق مي فرمايد، اساس دنيا و اصل اولي در دنيا ابتداي آن ناداني و ندانستن است، بنابراين دانستن استثنا است چرا كه انسانها از ابتدا هيچي نمي داند، و خدايي كه انسانها از همان ابتدا كه از شكم مادر خود بيرون مي آورد هيچي نمي داند.

نماينده ولي فقيه در كاشان، با اشاره به اينكه، انسان موجودي منفعت طلب است، خاطرنشان كرد: هيچ انساني در دنيا وجود ندارد كه به دنبال كاري باشد كه برايش ضرر و زيان داشته باشد و همه انسانها به دنبال منفعت است.

آيت الله نمازي ادامه داد: تمامي فعل و انفعالات انسان براي كسب منفعت و مسائل شخصي است و آنهايي كه كارشان براي خدا و براي اخلاص و خدمت به خلق باشد در معرض تهديد قرار دارند و عمل آنها هر لحظه ممكن است تبديل به خودنمايي شود.

وي، اخلاص را عملي دست نيافتني دانست و در باره تعريف از اخلاص، گفت: اخلاص سري است از اسرار توحيد و سري طبقه بندي شده و محرمانه و فوق محرمانه است كه خداوند آن را در دل هركسي كه دوست دارد به وديعه گذاشته است و در محاسبات و معادلات و اعمال و عبادات انسان با اخلاص بروز ظهور دارد.

نماينده ولي فقيه دركاشان، ادامه داد: اما در جايي كه انگيزه سود و منفعت طلبي باشد و انجام اداي تكليف و خدمت به خلق نباشد اخلاص نيست، بنابراين راه دشوار و سختي را در پيش داريم.

آيت الله نمازي در ادامه با اشاره به اينكه در آخرت بازار عمل كساد است و خداوند عمل صالح را به بالاترين قيمت مي خرد، گفت: در آخرت نماز و روزه با اخلاص، عمل با اخلاص و هرآنچه كه در آن اخلاص باشد خداوند مشتري آن است در غير اين صورت هر عملي كه اخلاص در آن وجود نداشته باشد كنار گذاشته مي شود.

به گفته وي، تنها عملي كه خريدار دارد محبت به ائمه و اهل بيت(ع) است و براي مابقي اعمال سخت گيري هاي زيادي مي شود، چرا كه قيامت 50  ايست و بازرسي دارد و در هر ايست و بازرسي هزار سال انسانها را براي نماز و روزه و حج و زكات و امر به معروف و نهي از منكر، ربا و دروغ معطل مي‌كنند.

آيت الله نمازي، گناه نكردن در نداشتن موقعيت گناه را هنر ندانست و با اشاره به اينكه هنر در اين است كه موقعيت گناه براي انسان فراهم باشد و گناه نكند، گفت: هنر اين نيست كه فوتباليستي براي گل نخوردن دروازه بان نشود، بلكه هنر اين است كه انسان دروازه بان باشد و دروازه اش بسته بماند و گل نخورد.

نماينده ولي فقيه دركاشان،يادآور شد: امام رضا(ع) فرمود يكي از وظايف در فرهنگ توحيدي، مبارزه با جهل و با استكبار و ظلم است كه اساس اينها نيز عقلانيت است./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات