۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۵۱۶۰۸۵

چند خبر کوتاه از حرم رضوی

تعویض پوشش ضریح و پرچم گنبد حرم رضوی به همراه برپایی مراسم نقاره‌نوازی روز میلاد مسعود حضرت ثامن الحجج(ع) از جمله اخبار کوتاه حرم رضوی است.
خبر کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همزمان با فرارسیدن 11 ذی القعده سالروز میلاد با سعادت علی بن موسی الرضا(ع) مراسم جشن و شادی با حضور آیت الله سعیدی؛ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و خیل عظیم زائران، مجاوران و علاقه مندان قبل از نماز ظهر و عصر امروز در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برپا شد.

حرم مطهر رضوی غرق در شادی و سرور شد

در این مراسم با شکوه مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) سماواتی و بنی فاطمی در شان و مقام امام رئوف به مدیحه سرایی پرداختند و دلدادگان مکتب اهل بیت(ع) از این نوای نورانی فیض معنوی بردند.

همچنین تلاوت قرآن، اجرای سرود و همخوانی توسط گروهی از نوجوانان، شعرخوانی با صدای صابر خراسانی و سخنرانی از دیگر برنامه های اجرایی این جشن سراسر نور بود که با همراهی زائران و مجاوران بارگاه منور امام رضا(ع) برگزار شد.

گفتنی است؛ برگزاری آیین نقاره نوازی و تعویض پوشش ضریح و پرچم متبرک گنبد حضرت ثامن الحجج(عاز دیگر برنامه هایی بود که در روز میلاد خجسته امام هشتم(ع) در حرم مطهر رضوی صورت گرفت.

پوشش ضریح و پرچم گنبد حرم رضوی تعویض شد

به مناسبت میلاد با سعادت حضرت ثامن الحجج(ع) پوشش ضریح مطهر و پرچم گنبد بارگاه ملکوتی علی بن موسی الرضا(ع) به طور هم‌زمان تعویض شد.

صبح امروز این مراسم با حضور تولیت معزز آستان قدس رضوی و مسؤولان عالی رتبه این سازمان و سرکشیک‌های حرم ‌مطهر رضوی در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی اجرا شد.

پوشش ضریح مطهر و پرچم گنبد بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج(ع) هم‌زمان با هم در اعیاد و شهادت‌ها تعویض می‌شود، که به مناسبت ایام عزاداری و شهادت رنگ آن‌ها مشکی و در اعیاد و میلاد سبز رنگ می‌شود.

خادمان بارگاه منور رضوی پس از طلوع آفتاب و اجرای مراسم صفه (قرآن‌خوانی از سوی حفاظ حرم مطهر) و خطبه‌خوانی، گروهی برای تعویض پرچم و گروهی برای تعویض پوشش ضریح مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) اعزام خواهند شد.

لازم به یادآوری است؛ آیین نقاره نوازی و تعویض پوشش ضریح و پرچم متبرک گنبد حضرت ثامن الحجج(ع) به طور همزمان در صحن انقلاب اجرا شد.

ندای نقارهها میلاد مسعود امام هشتم را بشارت دادند

همزمان با میلاد خجسته حضرت ابالحسن الرضا(ع) مراسم نقاره‌نوازی روز میلاد مسعود حضرت ثامن الحجج(ع) در حرم مطهر رضوی با حضور تولیت معزز آستان قدس رضوی و مسئولین عالی رتبه  این سازمان در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی برگزار شد.

این مراسم در روز میلاد حضرت رضا(ع) با برگزاری مراسم ویژه ای در صحن انقلاب اسلامی و ذکر توسل و مناقب حضرت، ساعت 7 صبح آغاز و پس از آن ابزار و ادوات نقاره نوازی به پایین منتقل شده و پس از ذکر توسل، نقاره نوازان به منظور نواختن این نوای ملکوتی از پله های سردرب نقاره خانه در شرق صحن انقلاب بالا رفتند.

این سنت سابقه‌ای چندصدساله دارد و براساس اسناد رسمی و تاریخی موجود در مرکز اسناد رسمی و نسخ خطی کشور، تاریخ آن به ۴۱۷ سال پیش باز می‌گردد.

نواختن نقاره در روز میلاد امام رضا(ع) 3 دفعه تکرار می شود و  در شب‌هاى میلاد معصومان و بزرگ‌ داشت مناسبت‌هاى مذهبى مانند جشن‌هاى بزرگ قربان و فطر و غدیر و هم‌چنین در زمان تحویل هر سال شمسى، در آغاز نوروز، نقاره های ویژه ای علاوه بر دو نوبت عادی و روزانه نواخته مى‌شود.

این مراسم با هماهنگی های به عمل آمده به صورت مستقیم و زنده از شبکه های مختلف سیما پخش و در سطح ایران اسلامی و جهان، میلاد امام رضا(ع) به عاشقان اهل بیت(ع) اعلام شد./864/ت۳۰۳/ب۱

ارسال نظرات