۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۵۱۶۶۴۵
آیت الله علم الهدی:

عدالت مهم ترین ویژگی برای خبرنگاران است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: خبرنگار اگر می خواهد اخبارش مورد وثوق جامعه دینی قرار گیرد، باید به عنوان یک چهره ارزشی شناخته شود و مردم مسلمان ما باید خبر را از خبرنگار عادل بپذیرند.
دیدار جمعی از مدیران رادیو تلوزیون های اسلامی با آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در دیدار خبرنگاران افتخاری ستادهای نماز جمعه استان خراسان رضوی که در محل دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، ضمن تشکر از زحمات اصحاب رسانه و تبریک فرارسیدن روز خبرنگار، به تبیین مهم ترین شاخصه خبر از دیدگاه قرآن کریم پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به آیه شریفه « یَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِين»، اظهار کرد: اولین نکته ای که از این آیه استفاده می کنیم، ملاک پذیرش یک خبر از یک خبرنگار برای جامعه دینی است. این آیه شریفه از نظر مفهوم دلالت بر این دارد که مردم حق پذیرش خبر از هر کسی را ندارند و اگر به خبر کسی که فاسق است، ترتیب اثر دهند، مرتکب گناه شده اند.

وی افزود: قرآن کریم بدینوسیله راه انحراف جامعه توسط عملیات روانی دشمنان را سد کرده است چرا که از گذشته تا به امروز چه جریان های نفوذی و چه عوامل توطئه گری که در صدد تخریب جامعه اسلامی بوده اند، عملیات روانی خود را از طریق انتشار یک خبر آغاز کرده اند. در نتیجه ذات مقدس پروردگار می فرمایدکسانی که در پذیرش اخبار ملاک دینی را در نظر نگیرند، پشیمان خواهند شد.

عدالت خبرنگار مهم ترین ملاک رسانه ای برای جلب اعتماد عمومی است

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: خداوند ملاک اعتماد به اخبار را در درجه اول، عدالت خبرنگار معرفی فرموده است یعنی قبل از این که خداوند کیفیت خبر، خصوصیت خبر و ماهیت اصلی آن را شرط پذیرش اخبار معرفی کند، عدالت خبرنگار را شرط قرار داده و می فرماید «اگر خبرنگار فاسقی برای شما خبر آورد، درباره صحت آن تحقیق کنید چرا که حق پذیرش خبر از چنین شخصی را ندارید.»

امام جمعه مشهد مقدس یادآور شد: خداوند در این آیه شریفه نفرموده «خبرنگار باید راستگو باشد» و یا نفرموده «خبر را از دروغگو نپذیرید»؛ بلکه فرموده «خبر را از فاسق نپذیرید.» در نتیجه خبرنگار اگر می خواهد اخبارش مورد وثوق جامعه دینی قرار گیرد، باید به عنوان یک چهره ارزشی شناخته شود و مردم مسلمان ما باید خبر را از خبرنگار عادل بپذیرند.

تربیت دینی جامعه از تأثیرگذاری فعالیت تخریبی رسانه های دروغگو جلوگیری می کند

وی با ابراز انتقاد از فاصله موجود میان وضعیت رسانه ای کشور با وضعیت مطلوب از دیدگاه قرآن کریم، تصریح کرد: اگر دستور الهی مطرح شده در این آیه شریفه به طور کامل در جامعه اسلامی ما محقق شود، دیگر این ویرانی سازی های اجتماعی که در فضای مجازی به وسیله اخبار دروغ صورت می گیرد، اثرگذار نخواهد بود چرا که مسلمان معتقد به قرآن اگر به اخبار دروغ این شبکه ها ترتیب اثر دهد، از نظر قرآن کریم معصیت کار است.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: آن چه امروز جامعه را به سوی التهاب و اضطراب سوق می دهد، عدم تربیت دینی در زمینه پذیرش اخبار است که راه را برای توسعه فضای بی بندوبارانه توسط رسانه های فاسق باز گذاشته است. تمام خرابی و ویرانی جامعه از نظر فرهنگی و سیاسی به سبب عدم پذیرش این اصل دینی است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی ضمن تقدیر مجدد از تلاش خبرنگاران برای انعکاس اخبار نماز جمعه، گفت: حضور یک خبرنگار در عرصه نماز جمعه و مجاهده ای که او در زمینه نشر اخبار انجام می دهد، به او یک چهره ارزشی خواهد داد که ملاک قرآنی اعتماد به خبر چنین چهره ای افزایش پیدا خواهد کرد.

خبرنگاران برداشت شخصی خود از سخنان امام جمعه را منعکس نکنند

وی همچنین ضمن تقدیر از رسانه هایی که خطبه های نماز جمعه مشهد را به صورت جامع و کامل منعکس می کنند، افزود: در زمینه انتشار اخبار خطبه های نماز جمعه مشهد، دو اشکال در بین بسیاری از رسانه ها وجود دارد؛ اولا این که برخی خبرنگاران عین لفظ امام جمعه را نمی نویسند، بلکه برداشت خود از کلام امام جمعه را منتشر می کنند؛ در حالی که ممکن است برداشت آن خبرنگار اشتباه باشد. اشکال دوم نیز گزینش ها و تیترسازی های برخی رسانه هاست.

آیت الله علم الهدی یادآور شد: امام جمعه در حال خطبه خوانی نکاتی می گوید که مورد تکیه نیست اما ممکن است آن نکات فرعی با سلیقه سیاسی آن رسانه تطابق بیشتری دارد و از همین رو آن مطلب را تیتر اصلی نماز جمعه انتخاب می کند. طبیعی است که در نتیجه این شیوه انعکاس خبر، مخاطبان متوجه محور اصلی سخنان خطیب نماز جمعه قرار نخواهند گرفت./820/پ201/ب1

ارسال نظرات