۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۴
کد خبر: ۵۱۷۴۱۱
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

پرهیز از اسراف از مهمترین جنبه‌های اقتصاد مقاومتی است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: یکی از مهمترین جنبه‌های اقتصاد مقاومتی است؛ زیرا تا زمانی که مردم شیوه درست مصرف کالاهای مختلف را یاد نگیرند و خود را ملزم به آن ندادند، اجرای سایر اصول اقتصاد مقاومتی ناقص خواهد بود.
آیت الله اسماعیلپور شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از اصفهان، آیت الله محمدعلی اسماعیلپور امشب در مراسم سخنرانی و تفسیر قرآن که در مسجد و کتابخانه صاحب الزمان(عج) شهرضا برگزار شد، عنوان کرد: شیطان به دلیل آنکه کفران نعمت الهی را کرد و به درگاه خداوند نافرمانی و عصیان کرد، مطرود و مورد غضب واقع شد، حال افرادی در جامعه انسانی هستند که خواسته یا ناخواسته همان اعمالی را انجام می‌دهند که شیطان انجام داد و ممکن است به همان سرنوشت شیطان نیز دچار شوند.

وی ادامه داد: یکی از علتهایی که شیطان مورد غضب الهی واقع شد آن بود که او نعمتهای خداوند را با اسراف و تبذیر مصرف کرد یعنی نعمتی که خداوند برای استفاده صحیح خلق کرده فرموده بود را به علت نافرمانی ضایع کرد و همین عامل که نشانه طغیان او در برابر خالق عالم هستی بود، باعث شد از درگاه رحمت الهی رانده شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: تدبیر در معیشت بسیار مهم است، بر اساس روایات اسلامی همواره در جامعه هستند که قصد کمک به دیگران را دارند، این افراد باید حد اعتدال را نگه دارند و نه آنقدر کمک کنند که خودشان نیازمند شوند و نه باید آنقدر خسیس باشند که کمک کردن آنها سودی به حال فرد نیازمند نداشته باشد.

آیت الله اسماعیلپور تأکید کرد: بر طبق دستورات دینی اگر کسی مالی را بدست آورد حق ندارد همه آن را ببخشد چون زن و فرزند او نیز حقوقی بر عهده او دارند که باید ادا کند؛ رسالت پدری در یک خانواده بسیار مهم است چون او باید معیشت و اقتصاد خانواده را را تدبیر خود نتظیم کند به همین دلیل رعایت همه جوانب در هزینه کردن درآمد نشانه کیاست و کمال عقل معاش در وجود اوست.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از جنبه‌های تدبیر در معیشت، رعایت اعتدال در صرف مال و هزینه درآمد است، کسی که حقوق ثابتی دارد باید مخارج زندگی خود را نیز بر اساس همان میزان حقوق نتظیم کند و از خرجهای اضافی که در نهایت باعث بدهکاری او و تنگی معیشت خانواده‌اش می‌شود، خودداری کند؛ بر اساس روایات اسلامی دعای کسی که در هزینه درآمدش جانب اعتدال را رعایت نکند و بعد از آن در تنگی و گرفتاری دچار شود، مستجاب نمی‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: در شرایط فعلی وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست و کسبه بازار از رکود اقتصادی شکایت می‌کنند، در چنین شرایطی یکی از شیوه‌های مقابله با بحران اقتصادی کم کردن هزینه‌ها و جلوگیری از خرجهای غیر ضروری است؛ در این شرایط باید اتحاد و وفاق اهالی خانواده نیز بیشتر باشد، بانوان باید تقاضاهای مالی خود را با درآمد همسرانشان مطابق کنند.

آیت الله اسماعیلپور تصریح کرد: یکی از مهمترین جنبه‌های اقتصاد مقاومتی است زیرا تا زمانی که مردم شیوه درست مصرف کالاهای مختلف را یاد نگیرند و خود را ملزم به آن ندادند، اجرای سایر اصول اقتصاد مقاومتی ناقص خواهد بود؛ در شرایطی که اوضاع اقتصادی مناسب نیست تولید کنندگان باید محصولات خوب و با کیفیت تولید کنند تا دورریز آنها کم شود، مصرف کنندگان نیز باید تا جای ممکن از اسراف و دور ریختن مواد مصرفی خودداری کنند، رعایت این قاعده درباره کالاهای اساسی همچون نان از اهیمت بیشتری برخوردار است.

وی در ادامه افزود: یکی از مشاغلی که در سالیان اخیر رواج پیدا کرده، پخت نان خانگی است، علت این مسأله نیز آن است که افرادی که نیاز مالی دارند و از سوی دیگر شغلی هم برای آنها یافته نشده برای آنگه به گناه و انحراف کشیده نشوند، اقدام به پخت نان در منازل خود کرده و آن را به فروش می‌رسانند، در شرایط فعلی که که اوضاع اقتصادی مناسب نیست همه ما باید یار و برادر و حامی هم باشیم پس نانوایان نباید با مراجعه به مسؤولان از آنها بخواهند که مانع از کسب و کار کسانی شوند که در منازل خود نان می‌پزند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: تبذیر مالی یا نعمت الهی به معنای آن است که آن مال یا نعمت خداوندی را در جایی یا در مسیری هزینه کنند که سودی ندارد پس کسی که دخانیات مصرف می‌کند هم در حقیقت مبذر است.

آیت الله اسماعیلپور همچنین اظهار کرد: یکی دیگر از نشانه‌های اسراف و تبذیر هزینه‌های گزافی است که در زمان ازدواج به زوجین و خانواده‌های انها تحمیل می‌شود، البته این از فرهنگ غلط اجتماع هم نشأت می‌گیرد اما اگر همه مردم متحد شوند قابل تغییر است؛ در شرایطی که بحران اقتصادی در جامعه مسلمانان وجود دارد باید تا جایی که امکان دارد کارها را آسان کنیم و یکی از مهمترین مصادیق آن، ساده کردن ازدواج است./868/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات