۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۵۱۷۹۹۱
فاضلی بررسی کرد؛

تحول کنش زیارت در ایران معاصر

فاضلی به تحلیل کنش زیارت و تحولات آن در ایران معاصر می پردازد و معتقد است هرچند در سطح جهانی کارهای چشم گیری در حوزه زیارت انجام شده است اما در ایران، ادراک مفهومی و نظری از آن وجود ندارد.
نعمت الله فاضلی

به گزارش خبرگزاری رسا، نعمت الله فاضلی، استاد انسان شناسی و علوم اجتماعی، با بیان این که زیارت در دنیای معاصر دارای دو وجه مساله مند است، اظهار داشت: هرچند دنیای معاصر همراه با فرایند های عرفی شدن است اما زیارت در این دوره اهمیت خود را از دست نداده است.

وی افزود: در دنیای مدرن، زیارت بعنوان یک امر مقدس با چالشی درونی روبرو شده و معنا، کیفیت و تجربه آن از خلوص و ناب گرایی مذهبی خود دور شده است.

فاضلی با بیان این که و تجربه زیارت با قدرت، سیاست، تجارت، سرگرمی و تفریح درهم آمیخته است، افزود: مدرنیته از یک طرف از طریق تکنولوژی ها زیارت را تسهیل کرده و در دسترس قرار داده است اما از طرف دیگر می خواهد روح و جان زیارت را محدود و کمرنگ کند.

وی خاطرنشان کرد: زیارت در جامعه ما متاثر از تحولات جمعیتی و ساختاری، از یک زیارت روستایی به زیارت شهری و کلانشهری تبدیل شده و دچار یک تحول معنایی شده است.

این استاد انسان شناسی با بیان این که زیارت با زندگی کلانشهری، مصرفی، فراغتی و صنعتی ادغام شده است، گفت: در جامعه معاصر ما اشکال و صورتبندی های تازه ای از تجربه زیارت (تجربه پست مدرن) شکل گرفته است که در این تجربه پست مدرن، اهمیت مجاورت جسم و مکان کاهش یافته و جنبه های مناسکی و آیینی زیارت کمرنگ شده است.

وی با اشاره به این که یک گسست معنایی میان زیارت در دوره پیشامعاصر، مدرن و پسامدرن رخ داده است، اظهار داشت: ما باید درباره معنای جدید زیارت نه فقط بخاطر افراد بلکه بخاطر ساختارهای جمعی بزرگتر و شهرها و کلانشهرها، گفتگو کنیم و به این پرسش ها بیندیشیم که چه رابطه ای میان زیارت و ساختارهای خانوادگی جدید، موسسات جدید، آموزش عالی و ... وجود دارد؟/843/د۱۰۱/س

ارسال نظرات