۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۵۱۸۹۰۶
هویت طلبگی(۲)

حوزه ای که پاسخگوی نیاز نظام نباشد هویتش را از دست داده است

رییس مرکز تبلیغ و آموزش های مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به لزوم برخورد جدی با حرکت های خزنده سکولار در حوزه بر ضرورت برنامه ریزی جامع مسؤولان حوزه، مدیران ارشد نظام و طلاب برای مقابله با این حرکات تأکید کرد.
احمدی شاهرختی

حجت الاسلام ابوالحسن احمدی شاهرختی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه اظهار داشت: همه باید این مسأله را بدانیم که حوزه علمیه خود را متصل به سیره نورانی پیامبر و اهل بیت(ع) ایشان می داند و همین مسأله خط مشی سیاسی، تربیتی و اجتماعی حوزه و حوزویان را تعیین می کند.

لزوم شناخت خط مشی و رسالت حوزه

مبلغ بین المللی حوزه علمیه افزود: اگر این خط مشی را به درستی بشناسیم رسالت خودمان را در حوزه فهیمده ایم، یعنی همچنانکه هر امام معصومی در عصر خودش با توجه به مقتضیات زمان و نیازهای جامعه برنامه ریزی می کرد، حوزه ما نیز درست باید بر همان اساس برنامه های تحولی خودش را اجرا کند و در غیر این صورت از زمان عقب خواهیم ماند.

وی با اشاره به نیازهای روز افزون منطقه ای و جهانی در مورد مسائل دینی عنوان داشت: امروز شاهد القای بزرگ ترین شبهات، چالش ها و دام های شیاطین و مستکبران عالم علیه اسلام در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هستیم که مقابله با همه اینها نیاز به یک برنامه ریزی مدون و جامع دارد که از کلام اهل بیت(ع) نشأت گرفته باشد.

حجت الاسلام احمدی شاهرختی تأکید کرد: حوزه اگر بخواهد هویت و اصالت خود را درک کند باید عملکرد خود را متناسب با رفتار و گفتار اهل بیت(ع) سامان ببخشد؛ حوزه ای که انقلابی نباشد، از سیاست سردرنیاورد، برای نظام اقتصادی برنامه ای ندهد و پاسخگوی نیازهای نظام نباشد هویت خودش را از دست داده است.

از حوزه مورد انتظار فاصله زیادی داریم

وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که حوزه علمیه مادر نظام اسلامی است، خاطرنشان کرد: باید بررسی کنیم که آیا حوزه بعد از انقلاب توانسته به رسالت خود عمل کند یا خیر؛ قبول داریم حوزه و حوزویان برکات فراوانی برای نظام داشته اند ولی بسیار کم است و حوزه نسبت به جایی که باید در آن باشد فاصله زیادی دارد که کم کردن این فاصله نیاز به برنامه ریزی دارد.

رییس مرکز تبلیغ و آموزش های مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: اگر هرکدام از طلاب باید متناسب با ظرفیت خودش برای هویت بخشی به حوزه تلاش کند و به فرموده رهبر معظم انقلاب آتش به اختیار باشد بخشی از کار پیش می رود، هرچند مسأله اصلی مدیریت است که بتواند در کنار شورای عالی حوزه قرار بگیرد و استراتژی پیشرفت حوزه را بلد باشد و جهت دهی کند و تا این مسأله شکل نگیرد قدرت تحولی ما کم خواهد بود.

وی تصریح کرد: حوزه متحول، بالنده و حوزه ای که امام زمان(عج) انتظار دارند مسلما حوزه اداری تشریفاتی، مقام طلب و در یک کلام حوزه غیر ولایی نیست، حوزه ای که از ولایت فاصله بگیرد و طلبه ای که ولایت پذیر نباشد از هویت خودش خالی شده است و اگر حوزه برنامه مستمری برای اصالت بخشی نداشته باشد قطعا شناسنامه ای نخواهد داشت.

حجت الاسلام احمدی شاهرختی با اشاره به لزوم بهره گیری از اساتید فرهیخته و مهذب در برنامه آموزشی حوزه عنوان داشت: اگر بخواهیم فقط شعار بدهیم که حوزه اخلاقی داریم به هویت نمی رسیم، چراکه مردم اولا و بالذات از حوزویان انتظار اخلاق و تهذیب دارند که در حوزه کمرنگ شده است.

حوزه برای تربیت شخصیت های آینده نظام برنامه ریزی کند

وی ادامه داد: حوزه ای که بعد از انقلاب چهل سال در حال نفس کشیدن است نمی تواند بگوید که من وقت و فرصت کمی داشتم، بنابراین مدیران حوزه که بار سنگین اداره این مرکز بزرگ را برعهده گرفته اند باید تلاش کنند که استعدادهای ناب را برای حضور در حوزه کشف و در یک فرایند برنامه ریزی شده شخصیت هایی عهده دار یا مؤثر در نظام های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مهیا کنند.

این مبلغ بین المللی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی حرکت های خزنده سکولار در حوزه خاطرنشان ساخت: مقابله با این طیف نیز برنامه ریزی جامع می خواهد، بنابراین امیدواریم طلاب در رسالت دانش آموختگی خود، مراجع در زعامت و مسؤولان ارشد در پشتیبانی و حمایت خود از برنامه های حوزه تلاش کنند تا زمینه برای حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) آماده شده و پرچم به دست صاحب اصلی برسد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات