۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۵۲۱۱۵۹

نیجریه؛ پایگاه نفوذ اسراییل در غرب آفریقا

قاره آفریقا در استراتژی بنیانگذاران رژیم صهیونیستی اهمیت فراوانی داشته است، از این رو رهبران این رژیم از بدو تاسیس آن به این قاره و مناطق جغرافیایی و ژئوپلتیکی آن همواره توجه خاص داشته اند.
نفوذ اسراییل در غرب آفریقا نفوذ اسراییل در غرب آفریقا نفوذ اسراییل در غرب آفریقا نفوذ اسراییل در غرب آفریقا

به گزارش خبرگزاری رسا، قاره آفریقا در استراتژی بنیانگذاران رژیم صهیونیستی اهمیت فراوانی داشته است، از این رو رهبران این رژیم از بدو تاسیس آن به این قاره و مناطق جغرافیایی و ژئوپلتیکی آن همواره توجه خاص داشته اند. کشورهای غرب افریقا جزو اولین کشورهایی بودند که مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را در دهه ۱۹۶۰ با رژیم صهیونیستی آغاز کردند. کشور لیبریا اولین کشور افریقایی و سومین کشور پس از شوروی، آمریکا بود که در سال ۱۹۴۸ رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت. جمهوری غنا درست یک ماه پس از استقلال در سال ۱۹۵۷ با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک برقرار کرد.

مناسبات رژیم صهیونیستی و با کشورهای غرب افریقا از مراحل سیاسی و تاریخی متعدد گذشته و این روابط دارای ابعاد مختلفی است. در این نوشتار برآنیم تا به صورت چند مقاله جداگانه روابط این رژیم را با تعدادی از کشورهای این منطقه را مورد بررسی قرار دهیم.

غرب افریقا کجاست؟

غرب افریقا شامل کشورهای سنگال، گامبیا، گینه بیسائو، گینه کوناکری، سیرالئون، لیبریا، ساحل عاج، غنا، بنین، توگو، نیجر، نیجریه، کامرون، گینه استوایی و گابون است. این منطقه به چند علت همواره مورد توجه کشورهای استعمارگر غربی  بوده است که عبارتند از :

۱-منابع زیر زمینی: غرب افریقا از نظر منابع زیر زمینی جزو بهترین مناطق دنیاست و از ثروت سرشاری برخوردار است، وجود منابع عظیم نفت و گاز در خلیج گینه، اورانیوم در نیجر، بوکسیت و فسفات در سنگال، معادن سرشار از الماس در لیبریا و سیرالئون موجب شده تا این منطقه طی دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ درگیر جنگ داخلی بوده و استعمارگران غربی با استفاده از شرایط  حاکم بر کشورهای این منطقه، ثروت های آن را به تاراج ببرند.

۲- منابع کشاورزی: غرب افریقا از نظر محصولات کشاورزی نیز شرایط بسیار مطلوبی را داراست، بادام زمینی، کاکائو و روغن پالم از مهم ترین محصولات این منطقه است.

۳-جمعیت مسلمان: غرب افریقا یکی از مهم ترین مناطق افریقا از نظر سکونت مسلمانان است، حدود ۲۰۰ میلیون مسلمان در این منطقه زندگی می کنند و در این میان نیجریه به تنهایی حدود ۱۰۰ میلیون مسلمان را در خود جای داده است، از اینرو کشورهای غربی از بدو استقلال این منطقه با روی کار آوردن افراد مورد نظر خود به نوعی کنترل جامعه مسلمانان این منطقه را در دست داشته اند.

اهداف رژیم صهیونیستی در غرب آفریقا

۱-اهداف سیاسی

بهره برداری از آرای کشورهای افریقایی در محافل بین المللی قدیمی ترین هدف سیاست افریقایی رژیم صهیونیستی بوده و هنوز هم در قضیه منازعه اعراب و روند صلح خاورمیانه از آرا کشورهای افریقایی استفاده می کند. رژیم صهیونیستی جهت رهایی از محاصره  کشورهای عربی در منطقه از این مناسبات بهره برداری کرده و همچنین برقراری روابط سیاسی و دیپلماتیک با کشورهای افریقایی مدخلی برای برقراری مناسبات اقتصادی و امنیتی با کشورهای این منطقه بوده است .رژیم صهیونیستی با داشتن روابط سیاسی با قاره افریقا توانسته است حجم زیادی از آرای سیاهان آمریکا را برای اهداف خود جذب کند.

۲-اهداف اقتصادی

یکی دیگر از اهداف سیاست رژیم صهیونیستی در منطقه غرب افریقا تقویت روابط اقتصادی و مالی با کشورهای این منطقه است. رژیم صهیونیستی با افزایش صادرات خود به کشورهای این منطقه تا حدودی توانسته است بخشی از کسری بودجه خود را ترمیم و طی دو دهه اخیر میزان صادرات خدمات فنی به این کشورها را افزایش دهد . اسراییل از طریق تقویت روابط اقتصادی برای صنایع خود مواد خام ارزات تهیه کرده است . طی ۱۰ سال گذشته این رژیم جهت مقابله با فلسطینی ها اقدام به جذب نیروی کار افریقایی ارزان کرده و مهاجران سیاهپوست از نیجریه، بنین و لیبریا به عنوان نیروی کار ارزان در فلسطین مشغول به کار شده اند.

۳-اهداف امنیتی

مهم ترین اهداف رژیم صهیونیستی در این راستا عبارتند از:

-تقویت همکاری در زمینه تامین اسلحه و تجهیزات فنی نظامی

-استفاده از گروههای جدایی طلب سودان، چاد و نیجریه جهت تجزیه کشورهای اسلامی افریقا، رژیم صهیونیستی نقش مهمی در مدیرت و هدایت مسیحیت صهیونیستی در منطقه داشته به ویژه در نیجریه، سیرالئون، گینه کوناکری و لیبریا با استفاده از این سیاست توانسته تا جامعه مسلمانان را تا حدود زیادی تضعیف کند.

- تلاش برای تحکیم نفوذ و قدرت امریکا در غرب افریقا به ویژه منطقه خلیج گینه تا در پرتوی این وضعیت به تقویت موجودیت و نفوذ خود در قاره افریقا بپردازد.

-همگرایی با سیاست های امنیتی آمریکا در منطقه

-تقویت همکاری با کشورهای افریقایی در زمینه اطلاعات و جمع آوری گزارشهای مورد نیاز

رژیم صهیونیستی و نیجریه

آغاز روابط رژیم صهیونیستی و نیجریه به دهه ۱۹۶۰ باز می گردد. در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ اسراییل نقش مهمی در کشورهای زیر صحرا بازی می کرد. در این دوره سالیانه صدها تن از کارشناسان این رژیم در زمینه های کشاورزی، آبیاری، آموزش و پرورش، پزشکی و تکنولوژی عازم افریقا می شدند و به آموزش افریقاییان در زمینه های مختلف می پرداختند. در همین زمان صدها تن از اساتید، دانشجویان، پزشکان و کارشناسان افریقایی نیز جهت گذراندن دوره های مختلف عازم تل آویو شده و بدین ترتیب رژیم صهیونیستی گسترش نفوذ خود در قاره سیاه را آغاز کرد. در ادامه به حضور شرکتهای اسراییلی در نیجریه خواهیم پرداخت.

یکی از مهم ترین زمینه های روابط دو کشور بخش تجاری است. در حال حاضر نیجریه بزرگترین شریک تجاری اسراییل در غرب افریقا بوده و تراز تجاری آنها بالغ بر یک میلیارد دلار در سال می شود. در سال ۲۰۰۲ شرکت صهیونیستی اتکو با انعقاد قراردادی به ارزش ۹۰ میلیون نایرا برابر با ۱۶ میلیون دلار کار نصب و راه اندازی تجهیزات الکترونیکی ساختمان جدید مجلس ملی و مجلس سنای نیجریه را بر عهده گرفت، هر چند این کار از لحاظ امنیتی به نفع نیجریه نبود و ممکن بود شرکت صهیونیستی با نصب تجهیزات جاسوسی در سیستم الکتریکی مرکزی مجلس نیجریه زمینه جاسوسی را برای رژیم صهیونیستی فراهم آورد، با این حال دولت نیجریه این قرار داد را پذیرفت. جالب تر اینکه این شرکت سپس موفق به انعقاد قرار دادی دیگر جهت نصب و راه اندازی تجهیزات الکتریکی در بانک مرکزی نیجریه شد . در اواخر سال ۲۰۰۷ شرکت صهیونیستی سولل بونه solel bone که در زمینه عمرانی فعالیت دارد قرار دادی به ارزش ۲۹۰ میلیون دلار با وزارت راه و شهرسازی نیجریه منعقد کرد که بر اساس آن جاده ای به طول ۵۲ کیلومتر بین شهرهای ایبادان و ایلورین ایجاد کند . عملکرد قابل قبول این شرکت مسئولین نیجریه ای را بر آن داشت تا بخش زیادی از پروژه های خود را در این زمینه به این شرکت واگذار کند ، که از مهم ترین آنها ساخت کتابخانه مرکزی ابوجا – پایتخت و بانک مرکزی ایالت آوندو را می توان نام برد. در سال ۲۰۱۲ این شرکت صهیونیستی  قرار داد ساخت بزرگراه لاگوس – ایبادان را امضا کرد . این بزرگراه که طول ان ۸۴ کیلومتر است دارای ۱۴ پل و چندین زیر گذر بوده و هزینه ساخت آن ۵۸۰ میلیون دلار ذکر شده است.

علاوه بر اینها این شرکت اسراییلی که نفوذ فراوانی در بین مقامات نیجریه ای دارد توانسته پروژه ساخت جاده SHGAMU- BENIN به طول ۷۰ کیلومتر به مبلغ ۳۹۰ میلیون دلار و ساخت پل ½ کیلومتری بر روی رودخانه بنو به مبلغ ۲۱۰ میلیون دلار را به دست اورد.

در سال ۲۰۱۰شرکت مخابراتی آلویران نیز قرار دادی جهت گسترش خدمات مخابراتی و اینترنتی با دولت نیجریه منعقد کرد.

در سال ۲۰۱۲ یک روزنامه نیجریه ای فاش کرد که دولت این کشور جهت مونیتورینگ ارتباطات اینترنتی شهروندان هود قرار دادی ۴۰ میلیون دلاری با یک شرکت صهیونیستی منعقد کرده است . بر اساس این خبر دولت گودلاک جاناتان با زیر پا گذاشتن حقوق شهروندان خود ، مخفیانه تحت عنوان جمع آوری اطلاعات و امنیت قرار دادی با شرکت صهیونیستی البیت سیستم امضا کرده است .فالیت های این شرکت صهیونیستی موجب شد تا در اواخر سال ۲۰۱۳ نیروهای امنیتی این کشور تعدادی سلاح و مهمات جنگی در یک خانه مسکونی واقع در ایالت کانو کشف کنند.

وجود صدها عبادتگاه و مراکز دینی نظیر دیوار قبه ، کلیساهای قدیمی و سایر مراکز مذهبی دین مسیح در اراضی اشغالی باعث شده تا سالانه هزاران نفر از مسیحیان نیجریه جهت زیارت و بازدید از این اماکن راهی سرزمین های اشغالی شوند . این موضوع باعث شد تا در ۷ نوامبر ۲۰۰۹ شرکت هوایی صهیونیستی آلفا کلوپ هلدینگ جهت اعزام مسیحیان به فلسطین اشغالی با دولت نیجریه موافقت نامه ای را به امضا برساند .بر این اساس یک خط هوایی بین ابوجا و اورشلیم ایجاد و هفته ای دو پرواز بین این دو شهر برقرار است.

در سال ۲۰۰۷ شرکت صهیونیستی آلوویران قرار دادی جهت توسعه وایمکس با دولت نیجریه امضا کرد . براساس این قرار داد شرکت صهیونیستی آلوویران امکان استفاده از تسهیلات وایمکس را در بسیاری از نقاط نیجریه امکان پذیر ساخت . پیشتر این شرکت ایجاد تسهیلاتی مشابه را در مناطق مرکزی نیجریه نظیر لاگوس را بر عهده داشت.

در سال ۲۰۰۵ شرکت صهیونیستی LR GROUP قرار دادی ۱۴۰ میلیون دلاری با ایالت ریورز منعقد کرد . بر اساس این موافقت نامه این شرکت سه هزار هکتار از زمین های کشاورزی این ایالت را به مزارع صنعتی کشاورزی تبدیل کرد . فرماندار این ایالت در این باره گفته بود :این شرکت سه مزرعه یزرگ صنعتی که مجهز به امکانات بهداشتی، مدرسه، جاده، آب لوله کشی و برق می باشد را در این ایالت ایجاد و باعث رونق کشاورزی و اشتغالزایی خواهد شد.

در سال ۲۰۱۰ شرکت صهیونیستی ceragon قرار دادی با دولت نیجریه امضا کرد که بر اساس آن گسترش امکان دسترسی به موبایل در این کشور را مهیا کرد. مدیر این شرکت گفته بود تا پایان سال ۲۰۱۰ تمامی مناطق شهر لاگوس و تا پایان سال ۲۰۱۱ تمامی مناطق شهرهای بزرگی نظیر ابوجا و بندر هارکوت تحت پوشش موبایل خواهند گرفت.

در سال ۲۰۱۰ شرکت صهیونیستی Zim که در زمینه حمل و نقل دریایی فعالیت دارد یک موافقتنامه با دولت نیجریه به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار به امضا رساند . خاطر نشان می شود شرکت زیم فعالیت های گسترده ای در نیجریه داشته و تعدادی از خطوط دریایی این نیجریه در اختیار این شرکت است به طوریکه کلیه مراودات دریایی نیجریه با آسیا، اروپا و آمریکا به طور مستقیم توسط این شرکت صورت می گیرد./۹۹۴/ب۹۰۴

حامد بخشی

ارسال نظرات