۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۵۲۱۲۷۳

والدین بهترین سرمشق برای اطاعت پذیری فرزندان هستند

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که امام صادق(ع) بهترین روش تربیت فرزندان را تربیت الگویی می دانند، گفت: والدین بهترین سرمشق برای اطاعت پذیری فرزندان هستند
کودکان، خانواده، سبک زندگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد عباسی نیا، سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که بهترین روش برای آموزش نکات دینی به کودکان روش الگویی است، گفت: در این روش بهترین الگو و سرمشق برای تربیت پذیری کودکان والدین هستند.

وی افزود: امروزه یکی از گلایه های مهم والدین از فرزندان شان این است که فرزندان به حرف آنها گوش نمی کنند. باید دقت کرد که براساس روش الگویی اگر والدین فرزندان اطاعت پذیری می خواهند باید در وهله اول خود اطاعت پذیر باشند؛ برای مثال زمانی که مرد از همسرش چیزی می خواهد و یا بالعکس طرف مقابل از پذیرفتن سخن او سر باز زده و از او اطاعت نمی کند در نتیجه فرزندان با دیدن این صحنه دقیقا همان رفتار را تکرار می کنند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: امام صادق(ع) در روایت ها بر این موضوع تأکید دارند و می فرمایند که بیشترین تأثیر پذیری کودک از رفتار والدین است؛ امروزه بسیاری از متخصصان و روانشناسان نیز بر این موضوع تأکید دارند و باید دقت کرد که کودکان می بینند، می شنوند و یاد می گیرند.

عباسی نیا با بیان این که نابسامانی وضعیت خانه یکی از عوامل عدم اطاعت پذیری فرزندان از والدین است، گفت: در خانواده های نابسامان کودک دقیقا نمی داند باید چه کاری را در چه زمانی و در چه مکانی انجام دهد به همین دلیل در این خانواده حرف نشوی بسیار زیاد است.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: اگر در یک خانواده اقتدار وجود داشته باشد و این اقتدار مبتنی بر محبت باشد کودکان بسیاری از مهارت های سبک زندگی را در این خانواده ها می آموزند.

عباسی نیا با تأکید بر این که سهل انگاری و خانواده های سهل انگار از دیگر عوامل عدم اطاعت پذیری در کودکان هستند، افزود: در این خانواده ها هیچ کس به نفر دیگر کاری ندارد و همین موضوع موجب می شود که هرکس بر اساس سلیقه و رای خود عمل کند؛ باید دقت کرد که چنین خانواده ای نمی تواند انسان های مسؤولیت پذیری را تربیت کند زیرا لازمه مسؤولیت پذیری نظم در امور خانه و خانواده است.

وی یادآور شد: کودکانی که در خانواده اطاعت پذیری بر مبنای محبت را از والدین نمی آموزند نخواهند توانست زندگی زناشویی موفقی داشته باشند؛ چنین خانواده هایی اغلب با مشکلات مختلف روبه رو می شود زیرا هر کس بر مبنای سلیقه خود رفتار می کند و همین موضوع موجب اختلاف افراد خانه شده و در نتیجه باید دقت کرد که در چنین خانواده هایی از آرمش و امنیت خبری نیست./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات